Image by Gerd Altmann from Pixabay
26 יוני 2023 | אביטל ינובסקי
שונה לא פחות - זוהי התורה כולה

יום הגיוון הבינלאומי שחל ב- 21/5 הוא הזדמנות להאיר את התועלות, ההצלחות, את ה"למה כן" שבגיוון תעסוקתי ויותר מזה להתקדם להכללה שהיא המפתח האמיתי לתועלות העסקיות.

יום הגיוון הבינלאומי שחל ב- 21/5 הוא הזדמנות להאיר את התועלות, ההצלחות, את ה"למה כן" שבגיוון תעסוקתי ויותר מזה להתקדם להכללה שהיא המפתח האמיתי לתועלות העסקיות. 

"העירו לנו שבלי נשים לא נצליח לגייס כסף בארה"ב לסטרטאפ שלנו, אבל אנחנו לא מקבלים קורות חיים של נשים ואלו שכבר ראינו לא עברו את תהליך המיון"

"הבורד לוחץ שנהיה יותר מגוונים, איך משתפרים מהר?"

 היי אנו מעוניינים בשת״פ עם עמותות לאנשים עם מוגבלות. אשמח להמלצות על עמותות שכאלה"

"אנחנו מחפשים עובדים מהחברה הערבית, איך אני מגיעה אליהם?"

אני מקבלת הודעות כאלה כל הזמן. כבר הרבה מאד חברות מבינות שגיוון והכללה זה חשוב עיסקית. מחקרים של חברת היעוץ מקינזי מראים את זה באופן מובהק כבר מספר שנים. חברות מגוונות מרוויחות יותר! 

גיוון והכללה - diversity and inclusion הם שני מושגים שהולכים יד ביד ומדוברים הרבה, בשנים האחרונות, גם בסטארטאפים.

ציטוט ישן יחסית של וורנה מאיירס, ה"אורים והתומים" של הגיוון וההכללה בארצות הברית הוא "גיוון זה להיות מוזמנים למסיבה, הכללה זה להיות מוזמנים לרקוד".

בעיני התפיסה הכי משמעותית, שממנה נגזר הכל, היא "שונה, לא פחות". 

כישרונות מגיעים בכל מיני אריזות. יחד עם זאת, היתרונות העסקיים הברורים – מאגר טאלנטים גדול יותר, יצירתיות וחדשנות, מיתוג מעסיק חיובי פנימית וחיצונית, מחוברות עובדים, אחריות תאגידית אמיתית – כל אלו הם תוצאה של הכללה.

חשוב שיהיו לנו עובדים שונים, בארץ ובעולם. כדי שזה יקרה ויצליח באמת, מה שחשוב הוא לאפשר להם להצליח. להביא את היכולות שלהם לידי ביטוי בתהליכי המיון, לאפשר להם להביא את צורת המבט הייחודית ואת דרכי החשיבה השונות שלהם שנובעות ממסלול חיים אחר,  לתת להם תחושה שרואים אותם ומקבלים אותם כמו שהן והם כדי שהם ירגישו באמת חלק וירצו לתרום לחברה שהם עובדים בה, לאורך זמן. 

אצלנו בישראל, שהיא ערב רב של תרבויות ואפילו "שבטים" - שאלת הגיוון תמיד רלוונטית. ברמה התפיסתית הכוללת, כבר הבנו שסלט ישראלי זה יעד טוב יותר מכור היתוך. אנחנו שונים, יש מקום לכישורים והיכולות של כל אחד ואחת וזה תו האיכות שלנו, מה שהופך אותנו לחברה המיוחדת שאנחנו. 

גם אתם שומעים לפעמים סביבכם  -  "אתה לא נראה ערבי, אתה ממש כמונו", "עלייך לא הייתי מאמינה, את לא נראית לסבית", "למה כל החרדים לא כמוך, אחד שלבוש אחרת אבל חושב כמונו"? 

ההערות האלה שבמבט ראשון יכולות להיתפס כמחמאות הן בעצם לא. מה שהן מבטאות זה מסר אחר, סמוי, אולי אפילו לא מודע, אבל מאד משמעותי. את או אתה בסדר רק כי קל יחסית להתעלם מהשונות שלך, אתם כמונו ואת זה אנחנו אוהבים. המונח המקצועי הוא מיקרו אגרסיה, משהו פוגע ומעליב שנאמר בנחמדות.  

מקום העבודה שלנו הוא המקום שבו אנחנו מבלים את רוב ימינו, ובמידה מסוימת הוא מגדיר אותנו. חשיפה לכמה שיותר קבוצות באוכלוסיה, ראיית האחר והאחרת באמת והאפשרות של כולם להיות מי שהם בלי מסננים, מפתחת את החברה כולה, חושפת את קבוצת הרוב לרעיונות חדשים, לתרבות שונה ולדרך אחרת לפתרון בעיות, מותאמת יותר לעולם הגלובלי והמגוון שבו אנחנו פועלים

מעל 10 שנים אני "גרופית" של גיוון והכללה, זו התשוקה המקצועית שלי אני מתבוננת בעולם ממשקפיים של גיוון והכללה בתעסוקה, מה יוצא לנו מזה. הנה כמה דוגמאות מהשנה האחרונה. 

סטארטאפ של יזם ערבי שהשתתף בממר"מ ספייס, תוכנית היזמות של יוצאי ממר"ם היה מהבולטים במיזמים. מוזר ככל שזה ישמע, עמותת בוגרי ממר"מ מסייעים ליוצאי ממר"ם אבל גם לסטאטראפים של יזמים מאוכלוסיות גיוון. השיח במפגשים היה נהדר, מקצועי לגמרי עם ערך מוסף. 

הרציתי עשרות פעמים על גיוון והכללה ועל שילוב עובדים עם מוגבלויות, בחברות מכל הגדלים. פגשתי בסדנאות מגייסים ומגייסות, מנהלים ומנהלות של צוותים מקצועיים – כי חברות רוצות לעשות יותר, נכון יותר ולהצליח.  ההתרגשות הכי גדולה בכל המפגשים האלה הוא ההבנה שהפרקטיקות האלה יביאו ערך גדול לכל העובדים בחברה כי כל אחד קצת שונה ומיוחד וכלום ירגישו הרבה יותר טוב כשיראו אותם, באמת. מי כבר מטפל במילה החמה של החודשים האחרונים - העזיבה הגדולה? תראו אותם הם יעזבו פחות. 

חצי שנה אחרי סיום בוטקאמפ למפתחי תוכנה ג'וניורים, סטודנטים ובוגרי אוניברסיטה, שהם גם א.נשים עם מוגבלויות, באמדוקס, ראינו את ההצלחה.  100% השמה! חלק השתלבו באמדוקס וחלק בחברות אחרות בתעשייה.  המנהלים כל כך מרוצים! כשהם קיבלו את ההתאמות הנדרשות, המגבלות הפכו ללא משמעותיות, הם נקלטו מעולה ומביאים ערך לצוותים ולחברה. מנהלים נוספים באמדוקס עומדים בתור להצטרף להצלחה ומועמדים מציינים את הפרסומים האלה כמשהו שתפס להם את העין. אנחנו פותחים בימים אלו מחזור נוסף ואני פועלת להקים תוכנית דומות עם חברות אחרות. 

מיקרוסופט הפעילה בוטקאמפ לאנשים מהקהילה הלהט"בית בינהם גם טראנסג'נדרים. גם להם קשה יותר וקבוצת שווים עזרה להם מאד להצליח. 

 לאורך כל השנה, מוקמות בחברות קבוצות עניין, ERGs, כדי לקדם גיוון תעסוקתי ושילוב עובדים עם מוגבלויות – עובדים ומנהלים רוצים להבין איך לעשות נכון יותר! ההתנדבות לכל הקבוצות האלה משמעותית והאנשים מרגישים שזה מביא להם ערך. 

אם לחזור לציטוט של וורנה מאיירס, אני הייתי מרחיבה אותו - גיוון זה להיות מוזמנים למסיבה, הכללה זה להיות מוזמנים לרקוד וגם שזה יהיה ממש בסדר אם נרקוד ממש אחרת או נחליט לא לרקוד בכלל. 

כולי תקוה, שביום הגיוון הבא, בעוד שנה, נחגוג שוב ויותר את הגידול בנתוני הגיוון, ואת הרווחים שמצדיקים את ההשקעה הארגונית הנדרשת. 

 

אביטל ינובסקי, מומחית בגיוון והכללה בטכנולוגיה, 

054-4454576   [email protected]   https://avital-yanovsky.net 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אביטל ינובסקי

הייטקיסטית במיל' שמעל עשור מגוונת את ההייטק הישראלי - מלווה אנשים מוכשרים עם חסמים, אתגרים, מגבלות ומוגבלויות למציאת התפקיד שלהם בהייטק וטכנולוגיה.

מאמרים נוספים