29 יוני 2022 | אבי שגיא
החדשנות שתשנה את פני המדינה

כנס אלי הורביץ הוא אחד הכנסים הטובים שקרו כאן בשנים האחרונות. האם גם הפעם הוא יחולל שינוי בעזרת חדשנות?

כנס אלי הורביץ הוא אחד הכנסים הטובים שקרו כאן בשנים האחרונות.

הכנס יצא לאור בשנת 2017 ומטפל בסוגיות לאומיות בהיבטים שונים ונרחבים במטרה לייצר שינוי אמיתי.

שנת 2021 היתה השנה הראשונה שבה החל מושב ייחודי בכנס שעוסק בהרחבת תפיסת החדשנות. 

כשעולה המושג "הרחבת תפיסת החדשנות" מיד צצה במוחנו השאלה מדוע בכלל צריך להרחיב תפיסה שהיא כבר ממילא רחבה. הרי כולנו עוסקים בחדשנות כל הזמן - אנחנו the startup nation, מובילים של חדשנות בעולם כולו!

כן ולא.

מסתבר שיש תחומים שבהם אנחנו לא פחות מאלופים, ויש תחומים שבהם אנחנו די עלובים. כמה עלובים? הפערים יכולים להיות כל כך גדולים שלעתים נדמה שמדובר במדינות שונות. 

אנחנו מובילים בתחומים מאוד מסויימים: מערכות מידע, מחקר ופיתוח, מחשבים ואלקטרוניקה. בנקודה זו מתחילה הצניחה ונוגעת לכל שאר התחומים שכולנו מכירים וחיים אותם ביומיום: שירותים, מסחר, תרופות, מזון ומשקאות, שירותי אירוח ואוכל, תקשורת, דואר ובלדרות, ענף הבנייה, מתכות ומשאבים, ביטוח ופנסיה ועוד. כל אלה הם למעשה החיים האמיתיים שלנו, ובכל אלה אנחנו מפגרים אפילו בעשרות אחוזים ביחס למדינות ה-OECD. 

המשמעות היא שחלקנו קמים בבוקר ועושים דברים משמעותיים שנמצאים בחזית המדע והטכנולוגיה העולמיים, אבל כל מה שמסביב – התשתיות, הנסיעה לעבודה, התקשורת, שירות הלקוחות והמנהלה כשאנו זקוקים לשירות עבור מוצר או שירות שרכשנו, רשתות המזון שאנחנו לא יכולים להתקיים בלעדיהן, בעלי המקצוע שבכל רגע בחיינו מקיפים אותנו ומעניקים לנו שירותים שונים ונרחבים - כל אלה מצבם רעוע לעומת הממוצע במדינות ה OECD, והאמת, אנחנו לא צריכים מספרים וממוצעים כדי לדעת שמשהו כאן ממש לא תקין. 

אנחנו חיים בדיסוננס חמור שהולך ומחריף ככל שאנחנו ממשיכים לעצום את עינינו ולאטום את אוזנינו. יתכן שאנחנו לא מקשרים נכון בין הדברים? 

תהליך קבלת החלטות של אזרח ממוצע נע לרוב סביב אינטרסים אישיים כגון צמיחה, שגשוג, שפע. זה מוכר וידוע, אין בכך כל הפתעה. הצרה מתחילה כשהמדינה ומקבלי ההחלטות פועלים על פי מדיניות מצומצמת שרואה בעיקר דרך החור שבגרוש, כשלמעשה יש שיקולים רבים שיש לקחת בחשבון כשמדובר על ניהול משק בריא ועוצמתי. 

הרחבת תפיסת החדשנות היא גישה חיונית למדינת ישראל. במידה ותקבל את תשומת הלב הראויה ויתייחסו אליה ברצינות היא תאפשר לתחומים שנדחקו הצידה להתפתח ולשגשג, במקביל לתחומים שכבר ידועים לנו בצמיחתם המרשימה. 

פיתוח החדשנות מעודד פריון, מאיץ את המשק למקומות חדשים. הגענו לנקודת קריטית שבה עלינו לפעול באחריות ולפתח את החדשנות בכל הענפים שהוזנחו, וזאת עושים באמצעות החלטת ממשלה ספציפית הכוללת מיפוי רוחבי של החסמים לקידום והטמעת חדשנות, הגדרת חזון ברור המעודד חדשנות בכלל ענפי המשק, הגדרת מטרות ויעדים ממוקדים לפיתוח וקידום החדשנות, מדידה ובקרה קבועים ורציפים של החדשנות בכל תחום ובין תחומים, ומעקב רציף על מנת לוודא שאנחנו לא יורדים מהמסילה פעם נוספת. להשיב את הרכבת האדירה הזו חזרה למסלול היא פעולה מורכבת ויקרה עשרות מונים מאשר לוודא שהיא מתמידה בו.

מושב הרחבת תפיסת החדשנות, שהובל על ידי מיכל פינק וריטה גולשטיין – גלפרין ביד רמה ובאופן מרשים ביותר זה כבר שנה שנייה, הוא בשורה אמיתית למדינת ישראל. אמנם זו לא יקיצה טבעית, אבל זה בדיוק הקסם של החדשנות – היא תמיד כאן. נשאר לנו רק להפוך כמה אבנים, להרים אותה, לנער ממנה את האבק ולהחזיר לה את הברק. וכמו שכבר למדנו – היא יודעת לתגמל יפה מאוד.

לצפייה בכנס אלי הורוביץ 2022 המושב להרחבת תפיסת החדשנות: https://www.idi.org.il/hurvitz/2022/

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אבי שגיא

אבי שגיא, מומחה Open Innovation, חדשנות משבשת וחשיבה המצאתית. מנהל קהילת Open Innovation Israel.

מאמרים נוספים