רן רייכברג, מנכ"ל חטיבת הדיגיטל והחדשנות של ONE. קרדיט: צילום יח"צ
12 יולי 2023 |
בלוקצ׳יין וביטקויין זה לא אותו דבר: יישומים חדשניים בעולם הפיננסי

ההיסטוריה מלמדת כי לטכנולוגיות חדשניות לוקח זמן להבשיל. טכנולוגית הבלוקצ'יין הוזכרה לראשונה בספרות האקדמית ב- 1991 והיישום הראשון והמפורסם ביותר שלה, הגיח ב- 2009 בצורת מטבע הביטקוין.

כריית מטבע היא רק תוצר הלוואי של הטכנולוגיה יוצאת הדופן הזו, צד אחד של התהליך אשר יוסבר בהמשך. לא פחות מכך היא פילוסופיית החיים שעומדת מאחורי הטכנולוגיה המציעה תפיסה חדשה של פיזור הכוח והריכוזיות. הבלוקצ׳יין מייצג את הגלובליזציה וחלקו של הפרט בחברה באופן הקיצוני ביותר שניתן ליישם, והוא מפר את כל העקרונות הריכוזיים שהכרנו עד כה. השילוב בין טכנולוגיה ופילוסופיה הופך את הטכנולוגיה לקשה לעיכול אפילו עוד יותר.

בעולם המיחשוב, בלוקצ'יין היא תפיסה טכנולוגית המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות של תהליכים בין מספר גורמים, ללא צורך בפיקוח, תיווך או מנהל חיצוני. הטכנולוגיה מהווה אלטרנטיבה לביצוע פעולות מסורתיות, לאו דווקא תשלומים, והמידע מתועד, שלב אחר שלב, ב'בלוקים' של מידע המשורשרים בצמידות, אחד אחרי השני. הבלוקים  מוצפנים באופן שלא ניתן לפריצה בכלים המוכרים היום, ובנוסף לכך התיעוד נשמר המחשבים של כל השותפים בשרשרת, כך שאם מופיע שינוי שאינו מוכר לשאר המחשבים, הוא מסומן מיד כזיוף.  כל זה מתאפשר באמצעות שיתוף מבוסס רשת תקשורת מסוג P2P  ואת ההיסטוריה של התהליך לא ניתן למחוק או לשנות כך שהיא מתועדת בשרשרת הבלוקים לעולמים כחלק מהמידע עצמו.

אנשים נוטים לזהות את הבלוקצ'יין עם הביטקוין אבל הביטקוין, או כל מטבע כריפטוגרפי אחר, הוא רק צד אחד של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. הצד השני הינו ביצוע תהליכי ההצפנה והפענוח עבור יישומים חדשניים המיועדים לעולמות הפיננסים, המסחר, התיעוד ועוד. לבלוקצ'יין יש מקום היום בניהול שרשרת אספקה והעברת נוסחאות לייצור, למשל בתחום הרפואה והחומרים המסוכנים. גם בניהול מידע אישי יש לו מקום, כמו למשל בניהול של חשבון בנק, תיק רפואי, דירוג אשראי, תארים וציונים, ניהול נכסים ואפילו מרשם פלילי. כיוון נוסף יכול להיות ניהול של פרוטוקולים בתהליכים ארוכי טווח, בעת ניהול משא ומתן, עריכת חוזים והסכמים, שמירה על זכויות יוצרים, מעקב של תכנון מול ביצוע, רישום והעברת בעלות, ניהול קוד מקור של תוכנה ועוד.

אחד הענפים הראשונים להתנסות ביישומים חדשניים של טכנולוגית הבלוקצ'יין, הוא באופן לא מפתיע, הענף הפיננסי. גם בעבר היו אלה הבנקים שהיו בין הראשונים לעבור תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, לשתף פעולה עם חברות פינטק ולקדם חדשנות בכל דרך. כך, אחד התחומים שבוחנים היום הבנקים המתקדמים יותר הוא הלוואות סינדיקציה. הלוואות סינדיקציה הן הלוואות בהיקף כספי ניכר הניתנות לפרויקטים ארוכי טווח. הבנק מזמין גורמים פיננסיים נוספים להשתתף עימו בהלוואה הגדולה וליהנות מהריבית על ההחזר. ההלוואה ניתנת על פי אבני דרך המבטאים את  ההתקדמות בפרויקט, ומוחזרת במשך שנים ארוכות ולכן כרוכה בתחשיבי ריבית מורכבים. התהליך כולל מאות ואלפי מסמכים מסוגים שונים אשר מתעדכנים לעיתים קרובות בהתאם להתקדמות הפרויקט ודורש תקשורת דו-צדדית ועריכה חוזרת של התוכן, בין כלל השותפים.

מערכת בלוקצ׳יין בענן יכולה להקל בצורה משמעותית על ביצוע התהליך ותסייע לכל השותפים לנהל את התוכן ולא את הכסף. מערכת מבוססת בלוקצ׳יין הופכת את כל השותפים לשווים מבחינת הבעלות, היא  יוצרת שקיפות מלאה בין כל השותפים בהלוואה ומאפשרת ניוד של המסמכים מכל גורם  לכל גורם, והחזרתם למערכת תוך כדי שמירה על האותנטיות שלהם. בנוסף, הבלוקצ'יין מאפשר לעדכן מסמכים, ללא יכולת זיוף בעזרת פונקציית עקוב אחר השינויים.

האתגרים המרכזיים שנוגעים כעת לטכנולוגית הבלוקצ'יין הם העלות היקרה והאיטיות, שכן על מנת לקודד את הבלוקים נדרשים משאבי מחשוב עצומים. כדי להתמודד עם האתגר הזה חברות הבלוקצ'יין שואבות היום כוח מחשוב מחוות שרתים גדולות השוכנות בקהילה ולא מגורם מוסדי כלשהו. בתמורה מקבלות החוות את הזכות לכרות מטבעות, שהן כידוע בעלות ערך כספי גבוה.

לסיכום, טכנולוגית הבלוקצ'יין מאפשרת לנו להתנהל זה מול זה גם אם אנחנו לא  סומכים אחד על השני, לנהל גרסאות בלי לאבד את ההיסטוריה, לחתום בלי יכולת להתחרט, להשתמש בטכנולוגיה ציבורית וגלובלית וכל אלו מבלי שנזדקק לגורם מתווך או לנאמן. עקרונות כאלה יכולים לשנות את הדרך בה אנו עושים עסקים, ארגונים ואינדיבידואלים כאחד.

הכותב הוא מנכ"ל חטיבת הדיגיטל והחדשנות של ONE,  המשיקה את Doc-chain - פלטפורמת בלוקצ'יין לניהול מסמכים ותהליכים

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.