2 יולי 2023 | מערכת StartIsrael
חדשנות בעולם הרכב – שתדעו לאן נוסעות המגמות

עולם הרכב הוא אחד התחומים שמייצגים ומנבאים התפתחות טכנולוגית וכללית בצורה הטובה ביותר. מראשית ימי הרכב ועד ימינו, אפשר לקבל תמונה יחסית מדויקת של מגמות הטכנולוגיה והחידושים בתחום הרכב שישפיעו על חיינו ועל שגרת יומנו. בתחום שמשתנה כל הזמן, שמתנהל ומתפתח לצד משברים עולמיים, ושיוצר פתרונות חדשים בכל עת – חשוב להיות עם היד על הדופק על המגמות והיוזמות.

חדשנות ועולם הרכב הולכים תמיד יד ביד

הרכבים המודרניים הראשונים בעלי מנועי הבערה הפנימית, החלו להיבנות ולצאת לשוק באמצע-סוף המאה ה-19. מאז ועד היום, ההתפתחות הטכנולוגית והקדמה האנושית הולכות יד ביד עם תעשיית הרכב, שמשמשת הלכה למעשה כ"משטח הנחיתה" של טכנולוגיות חדשות רבות לפני שהן נכנסות לשימוש נרחב גם מחוץ לכלי הרכב. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא ככל הנראה הטלפון הנייד, שנכנס לשימוש ברכבים מספר שנים לפני שהפך למוצר הכרחי בכל כיס, ושינה את המציאות הטכנולוגית כפי שאנו מכירים אותה. ברור, אם כן, מדוע אנשים שמתעסקים ביזמות רוצים להיות עם היד על הדופק בכל הנוגע לחדשנות בעולם הרכב.

 

המהפכה כבר התחילה

כשמדברים על חדשנות בעולם הרכב, חשוב להבין שמגמות החדשנות והיזמות הבולטות בתחום כבר החלו, בצורה איטית ומדודה יחסית, להיכנס לשוק העולמי ובין השאר גם לשוק הישראלי. הדוגמאות הרלוונטיות ביותר בהקשר זה הן מכוניות חשמליות ומכוניות היברידיות, שכבר הפכו לחלק קבוע מהנוף אפילו במדינת ישראל.

בעשרות השנים האחרונות, קיימות וחיסכון במשאבים טבעיים הם חלק בלתי נפרד מתחום היזמות בעולם כולו, והמכוניות החשמליות הן התגובה המצוינת של חברות הרכב למגמה הזאת. מכוניות חשמליות תופסות כבר היום נתח שוק שהולך ומתרחב עם כל שנה שעוברת, גם בארצנו. היתרונות הטכנולוגיים, האקולוגיים והכלכליים שלהן מנבאים שהן תתפוסנה נתח שוק משמעותי עוד יותר בעשורים הקרובים. מעבר לכך, לא רחוק היום שבו נפסיק לחשוב על רכבים חשמליים כעל רכבים משפחתיים קטנים יחסית, שכן שוק הרכבים החשמליים כבר מזמן החל לכלול קרוסאוברים, רכבי שטח, אופציות שונות של רכב 7 מקומות ועוד.

 

מגמות שצפויות להיכנס בעשור הקרוב

העשור הקרוב צפוי להביא איתו כמה וכמה פיתוחים הכרחיים ומרגשים בתחום הרכב. הראשון בהם, שככל הנראה הוא גם המדובר ביותר, הוא המכוניות האוטונומיות – מכוניות ללא מעורבות נהג. רכבים אלה כבר מיוצרים וקיימים בעולם כיום, אבל טרם נכנסו לשוק הישראלי. שוק המכוניות האוטונומיות מעלה לא מעט שאלות טכנולוגיות, חוקיות ואפילו מוסריות. עם זאת, כמעט כל המומחים בתחום סבורים שמכונית אוטונומית ממוצעת תפחית משמעותית את כמות התאונות והאירועים על הכביש לעומת הנהג הממוצע. מדובר בשוק שיש בו לא מעט מלכודות, ושצריך ללמוד היטב לפני שמשקיעים בו, ובה בעת בשוק שעומד לחולל מהפכה עצומה בשנים הקרובות, כמעט בוודאות.

מעבר לכך, חשוב לציין גם את שוק אבטחת המידע שייכנס יותר ויותר לעולם הרכב, ככל שהרכבים שלנו יהפכו לחכמים ואוטומטיים יותר. רכבים אוטונומיים שמקבלים מידע ונשלטים דרך מחשב, יהיו חייבים לכלול גם מערכת אבטחת מידע מורכבת ומשוכללת, שתגן על הנוסעים ברכב ועל ביטחונם, לא פחות מחגורת הבטיחות או כריות האוויר. לכן, יוזמות שנוגעות באבטחת מידע לרכבים בכלל, ובשוק האוטונומי בפרט, הן כאלה שכדאי מאוד לשים אליהן לב.

 

היכונו למפץ הגדול של עולם הרכב

מומחים בעולם הרכב כבר מדברים מזה זמן על המפץ הגדול המתקרב, וכבר היום אנחנו רואים את רסיסי האור הראשונים שמבשרים עליו. העשורים הקרובים יהיו עשורים של התקדמות טכנולוגית ויוזמות משנות מציאות בעולם הרכב, ואם מדובר בתחום שמעניין אתכם – מדובר גם בהזדמנות שאסור לכם לפספס.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.