11 מאי 2014 | אילנה ברודו
5 טעויות של יזמים בשיווק אפליקציות

אלפי אפליקציות עולות לאוויר בכל יום. מה הן הטעויות שגורמות לרובן להיכשל?

יזמים בתחום אפליקציות המובייל נוטים לא פעם להניח הנחות שגויות בנוגע לעיצוב ושיווק האפליקציה שהם פיתחו או עומדים לפתח. ההנחות השגויות מובילות לטעויות שגורמות גם לאפליקציות מוצלחות, מקוריות ושימושיות להיקבר באפסטור, או להישכח במהירות גם על-ידי מי שכן התלהב מהן בהתחלה.

 

התחרות היא אדירה. מדי יום עולות לחנויות האפליקציות השונות אלפי אפליקציות בשלל קטגוריות כשמפתחיה של כל אחת מהן בטוחים שדווקא יצירתם תהיה הקנדי קראש או הוואטס-אפ הבאות. אז היכן הם טועים?

 

1. שיטת "שגר ושכח"

 

יש מי שחושב שעצם הימצאותה של האפליקציה באפסטור או בגוגל פליי מספיקה, אך אין זה כך. בדומה לכל מוצר דיגיטלי, האפליקציה צריכה להתעדכן, להתחדש ולהיות במעקב מתמיד. חשוב לשים לב לא רק לפיצ'רים המוצלחים בה, אלא לראות גם אלו פיצ'רים או פונקציות אינם שימושיים למשתמשים או לא זוכים לתשומת לב ראויה.

 

פיצ'ר שאינו שימושי עדיף להסיר או לחילופין להבליט או לפשט את השימוש בפיצ'ר שלא משך עד כה את המשתמשים. על מנת לעקוב אחר הרגלי השימוש של המשתמשים במוצר, חייבים להטמיע מערכות מדידה שיבדקו את אופן השימוש בכל כפתור ובכל תהליך שהמשתמש מבצע בתוך האפליקציה. זאת, במטרה להבין היכן התהליכים עדיין לא מספיק יעילים או איפה יש ללטש את הממשק.

 

יש לזכור שמערכות ההפעלה הסלולריות מתעדכנות גם הן ויש להתאים את האפליקציות גם לעדכוני מערכת ההפעלה כשזו יוצאת, הן מבחינת העיצוב של האפליקציה והן מבחינת הפונקציונאליות שלה במכשירים השונים.

 

למרות כל זאת, גם החלפה תכופה מדי של גרסאות תמאיס את האפליקציה על המשתמשים, כך שלא כל גרסה צריך להעלות לאפסטור אלא רק גרסאות שנבדקו באופן יסודי ומספקות חידוש או שיפור אמתי בפונקציונאליות או במראה (וכמובן תיקוני באגים חשובים, אם חלילה יש כאלה).

 

 

2. לא צריך שיווק, האפליקציה תמכור את עצמה

 

רוב היזמים מאוהבים מעל הגג ברעיון שלהם. הם משוכנעים שהרעיון כל כך טוב וכזה שימושי כך שכל אדם עלי כדור הארץ רק ימתין ליציאת האפליקציה לאוויר על מנת להוריד אותה.

 

למפתח שמאוהב ברעיון שלו קל לשכוח שהמשתמשים לא מרגישים את התשוקה וההתלהבות שהוא מרגיש כלפי המוצר. בהתחשב בתחרות האדירה על תשומת לב משתמשי המובייל וים האפליקציות באפסטור וגוגל פליי, בניית תכנית השיווק צריכה להיעשות במקביל לפיתוח האפליקציה ולעתים אף לפני שמעוצב מסך ההפעלה הראשון בה.

 

3. בניית תכנית עסקית ותוכנית פעולה מקיפה

 

התוכניות הדרושות לאפליקציה צריכות לכלול את ההוצאות וההכנסות הצפויות (אם מתוכננות הכנסות בשלב הקרוב) ובנוסף אסטרטגיית שיווק מקיפה הכוללת פעילות במדיה החברתית לבניית קהילה, טקטיקת אופטימיזציה לאיתור האפליקציה בחנות היישום (App Store Optimization - ASO), סגמנטציה של קהל היעד (שתשפיע בין היתר על עיצוב הממשק, שפת הממשק ואפילו גודל הפונטים שתבחרו), תכנים ליחסי ציבור בתקשורת, גודל תקציב לרכישת המדיה הסלולרית ועוד.

 

שיווק האפליקציה לא מסתיים עם השקתה ויש להקפיד ולהתמיד באסטרטגיית וטקטיקת שיווק לאורך כל חיי המוצר בשביל לא לאבד את המומנטום של "בליץ" השיווק הראשוני. ברוב המקרים, חלוקת התקציב תהיה כשליש לפיתוח ושני שלישים לשיווק האפליקציה.

 

4. מי צריך תגובות ודירוגים?

 

יש יזמים שמניחים שהיעדר תגובות משתמשים ודירוגים בחנות האפליקציות הוא סימן טוב. אם הם לא מתלוננים, כנראה שהם מרוצים. זו היא התעלמות שגויה מההשפעה של ביקורת חיובית ודירוגים חיוביים על נכונותם של משתמשים פוטנציאליים נוספים להוריד ולהתקין את האפליקציה.

 

בנוסף, התעלמות מהפידבק שהמשתמשים מנדבים היא טעות חמורה. המידע הזה יקר מפז ויכול לעזור לכם לשפר את האפליקציה ולהתאים אותה לצרכי קהל היעד.

 

תופתעו לגלות שלפעמים המשתמשים יחשבו על פיצ'רים שאתם לא חשבתם עליהם עבור האפליקציה שלכם. כדאי לשקול להטמיע באפליקציה טופס נוח ליצירת קשר לבקשת תמיכה וכמובן לעודד את המשתמשים לדרג את האפליקציה בחנות האפליקציות (לעודד, לא לנדנד). קחו בחשבון שלמספר הדירוגים וגובה הציון הממוצע השפעה על מיקום האפליקציה בתוצאות חיפוש בחנות ובהתאמה במספר ההורדות האורגניות.

 

5. הורדות זה כל מה שחשוב

 

הטעות הכי נפוצה ואולי הכי מזיקה היא החשיבה שכל מה שחשוב להצלחת אפליקציה היא מספר הורדות גבוה. זו טעות, במיוחד אם שיטת המוניטיזציה שלכם מסתמכת על פעילות המשתמש לאחר הורדת האפליקציה בחינם.

 

על-פי חברת Apptentive, כ-60% מהאפליקציות מוסרות על-ידי המשתמש מהמכשיר תוך חודש בלבד. על-פי נתוני Localytics רק 22% ייכנסו יותר מפעם אחת לאפליקציה שהורידו. יתרה מזאת, תוך שישה חודשים, 90 אחוזים מהמשתמשים יפסיקו להשתמש באפליקציה שלכם, אם לא תעשו מאמצים לשמר אותם.

 

המטרה צריכה להיות יצירת שימוש חוזר וארוך ככל הניתן במוצר. אם תקפידו להטמיע מערכת מעקב ומדידה שתגלה לכם על הרגלי השימוש של המשתמשים ומה גורם להם להשתמש יותר או פחות במוצר שלכם, תוכלו ללמוד לא מעט ולהחליט על מהלכים שיווקיים ומוצריים כמו שינויים בממשק או פניה שיווקית למשתמשים שכבר התקינו את האפליקציה שלכם ולא עדכנו לגרסא העדכנית.

 

כמובן שאלו לא השגיאות היחידות שעושים מפתחי אפליקציות. חשוב ללמוד מטעויות, אבל עדיף ללמוד מטעויות של אחרים שבאו לפניכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.