26 מאי 2014 | מערכת
עסק מתגלגל: תעשיית הרכב מחפשת המצאות חדשות

ביקוש גובר לכלי רכב חדשים ולהמצאות ישפרו את חוויית הנהיגה ויזניקו את התעשייה

תעשיית הרכב נמנית ללא ספק על הענפים החזקים בעולם, וחולשת על פני הגלובוס. הענף שהחל להתפתח כבר בסוף המאה ה-19 ממשיך להתחדש בכל עת, ומהווה גם בימינו כר נרחב ליזמויות והמצאות.

 

ביקוש גובר לכלי רכב חדשים ולהמצאות אשר ישפרו את חוויית הנהיגה, מבטיח כי תעשיית כלי הרכב תמשיך בפיתוח מואץ גם בעתיד הנראה לעין.

 

העסק הראשון להשכרת רכב

 

מיזמי השכרת רכב החלו למעשה עוד לפני המצאת הרכבים הממונעים, בדמות עגלות עם סוסים להשכרה. הראשון שיישם גישה זו גם בכלי רכב היה האמריקאי סאונדרס ג'ו מהעיר אומהה שבנברסקה, ארה"ב. בשנת 1916 הוא החל להשכיר רכב של חברת פורד מדגם T שנועד לייצור המוני, ובתוך שנה חלש על צי של 18 רכבי פורד להשכרה, בעלות של 10 סנט עבור מייל אחד. לאחר כעשור פעלה החברה בפריסה ארצית במעל ל-50 ערים, וכיום מהווה אוויס המוכרת סיפור הצלחה בקנה מידה בינלאומי.

 

תעשיית הרכב בגרמניה

 

תעשיית הרכב בגרמניה היא מהחזקות והגדולות בעולם, וכוללת מפעלי רכב ידועים וותיקים כמו אופל, פולקסוואגן, פורשה, אאודי, מרצדס ו-ב.מ.וו. למעשה, תעשיית הרכב בגרמניה הייתה הראשונה בעולם. במאה ה- 19 בעיר מנהיים פיתח קרל בנץ, מהנדס במקצועו ומייסד מרצדס בנץ, את דגם הרכב הממונע הראשון שפועל על בנזין, ואף רשם אותו כפטנט. גם מנוע הדיזל הוא פרי המצאה גרמנית, ופותח על ידי המהנדס רודולף דיזל.

 

אם לא די בכך, גרמניה היתה המדינה הראשונה שתכננה ופיתחה רשתות כבישים מהירים, המכונים אוטובאן, שהפכו עד מהרה למודל חיקוי בכל רחבי העולם. כיום תעשיית הרכב הגרמנית זוכה לתמיכה מדינית רחבה, ונמנית על המתקדמות והמובילות בכל העולם.

 

הקשר הסיני – ישראלי של קורוס

 

חברת קורוס (Qoros Auto) היא יצרנית רכבים חדשה, שהוקמה בעקבות מיזם של החברה לישראל בשיתוף תאגיד ייצור הרכבים הסיני - צ'רי. החברה נוסדה בשנת 2007, וכלי הרכב הראשון שלה קורוס 3 הוצג בתערוכת רכבים בז'נווה בשנת 2013. רכב זה נועד לחדור לשוק רכבי המשפחה הסיני והאירופאי, בהציעו חלל מרווח ומאובזר עם הנדסת אנוש מתקדמת, ועיצוב מוקפד ומעט שמרני. המכונית שתוכננה על ידי צוות גרמני מוביל גם זכתה במקומות גבוהים ביותר במבחני הריסוק  האירופאים, והיא מציגה נתוני פתיחה טובים ומרשימים להצלחה המסחרית.

 

בטר פלייס - יזמות ישראלית מובילה בענף הרכב

 

בטר פלייס (Better Place) היא מיזם ישראלי של שי אגסי, איש היי-טק ששימש כמנכ"ל עד לעת האחרונה. החברה פועלת להקמת תשתיות היקפיות לתפעול ותמיכה ברכבי חשמל, במטרה להפסיק את התלות בנפט כחומר הנעה עיקרי. בטר פלייס מקדמת אסטרטגיית פריסה רחבת היקף, הנובעת משיתופי פעולה בין יצרניות רכב חשמלי, ממשלים מקומיים, וכן מערך הסברה ושיווק לקהל הצרכנים שנועד לעודדם לעבור לרכבים חשמליים. פעילות החברה כוללת שירותי דרך לרכבים חשמליים בפריסה ארצית רחבה, שיווק רכבי חשמל המתאימים לתשתיות של בטר פלייס, התקנת עמדות טעינה פרטיות וציבוריות, עידוד ממשלות להקלות מיסוי עבור רכבי חשמל, והקמה של מרכזי החלפת סוללות. החברה זכתה להתעניינות עולמית נרחבת ומיקמה את משרדי מנהליה בארה"ב, לצד מרכז הפיתוח והמחקר שממוקם בישראל. יחד עם זאת, לאחרונה עוברת בטר פלייס תהפוכות וקשיים רבים, ועתידה עדיין לא ברור.

 

רכב ללא נהג של גוגל

 

ענקית האינטרנט גוגל יצאה לאחרונה במיזם חדש של כלי רכב ללא נהג. המיזם הוא פרי עבודתו של סבסטיאן ת'ראן, אחד ממהנדסי החברה שהתמחה בבינה מלאכותית והיה שותף למיזם תצוגת הרחוב של גוגל.

 

כלי רכב חכמים אלו יודעים לזהות ולהימנע ממכשולים בדרך, כמו עבודות בכביש, רוכבי אופניים והולכי רגל, והם יכולים להשתלב בכבישים מהירים וגם במרכזי ערים סואנים.

 

חיישני ומערכות הרכב קולטים את תוואי הכביש והמכשולים, ומשלבות אותם עם מידע אודות חוקי התנועה והמבנה של האזור בו הרכב נוסע. כמו כן, מערכת הרכב הוזנה באלפי תרחשי אפשריים ודרכי התמודדות עימם, ומפתחיה טוענים כי הרכב יותר בטוח לשימוש מנהג אנושי הסובל מחוסר ריכוז ומהסחות דעת. רכבים עתידיים אלו, שכבר היום נבחנים על כבישי נבדה וקליפורניה, צפויים ככל הנראה לחדור לשוק בשנת 2017, אך רק בליווי של נהג אנושי שיתפעל אותם במידת הצורך.

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.