4 יוני 2014 | אורה פלד נקש
מרעיון לאפליקציה: האם הרעיון שלכם באמת מעולה?

מישהו כבר חשב על הרעיון שלכם קודם? זה עוד לא הסוף

זהו, הפעם אתם עושים את זה והופכים למיליונרים! יש לכם רעיון הורס לאפליקציה שעומדת לנער את השוק. מזל טוב! אבל רגע לפני שאתם רצים לתפור חליפה, בואו נעבור על כמה שלבים כדי לבדוק שהרעיון שלכם עומד חזק ויציב, שיש לו יסודות מוצקים ולא רק עננים.

 

שלב א': אמרו את זה קודם לפני, זה (לא) משנה

 

זה דווקא משנה. אם הרעיון שלכם לאפליקציה מגניב בטירוף, יכול להיות שאי-שם יש כבר מישהו שחשב על אותו הרעיון בדיוק והאפליקציה כבר באפסטור? תבדקו. תחקרו. חפשו את האפליקציה (דמוית) שלכם.

 

"אוף! כבר יש כזאת!". רגע. זה עוד לא הסוף. שבו עם אקסל ותבדקו: מה הרעיון שלכם? מה הרעיון שמומש באפליקציה המתחרה? איפה נקודות הדמיון? איפה נקודות השוני? האם יש נקודות שבהן האפליקציה שלכם טובה יותר, חכמה יותר, שימושית יותר, נותנת משהו אחר שיזניק אותה? אם התשובה היא "כן!" בהחלט יכול להיות שיש מקום לאפליקציה נוספת.

 

לכולם יש מתחרים. אין כמעט אפליקציה מדהימה שאין לה אפליקציה חברה שעושה כמעט את אותו הדבר. תתמקדו בהבדלים ובדקו אם ההבדלים מספיק חשובים ומשנים.

 

"אאוריקה! מצאתי! אין עוד אפליקציה כמו שלי!" רגע. אין אף אפליקציה כזו בשטח? אפילו לא אחת...?! זה מאוד חשוד חבר'ה. האם יכול להיות שהרעיון שלכם פשוט לא נחוץ?

 

שלב ב': שלב הנחיצות

 

אוקיי. מתקדמים. הצלחתם לשכנע את עצמכם שיש נחיצות באפליקציה שלכם? יופי. תוכיחו. סגרו את האקסל, פתחו word, נא לפרט: מה יהיה מיוחד באפליקציה שלכם?

 

הנה שלוש דוגמאות לנקודות מיוחדות. אתם יכולים לחשוב על נוספות (ואף רצוי לחשוב על נוספות):

 

1. היא תפתור בעיה אמיתית של אנשים אמיתיים בחיי היומיום.

 

2. היא תגדיר מחדש יחסים מוכרים בין אנשים וטכנולוגיות קיימות / מוצרים מוכרים (ראו את מה ש-waze עשתה לשוק ה-GPS, את מה ש-getTaxi עשתה לשוק המוניות, airBnB לנופש ועוד ועוד).

 

3. היא תהיה ממכרת יותר מפרוט נינג'ה ו-2048 גם יחד והם פשוט יהיו מוכרחים לחזור כדי לא לקבל דוּדה.

 

 

שלב ג': שלב ההתאהבות

 

ים אפליקציות נזנחות לאחר ההורדה. תפתחו רגע את מסכי הסלולרי שלכם. כמה אפליקציות יש לכם שם שבקושי פתחתם מאז ההורדה? אם אתם לא רוצים להיות אפליקציה כזו, כדאי לחשוב כבר עכשיו מה יגרום למשתמשים לחזור אליכם בפעם השניה, השלישית, השלושים. 

 

אם מדובר על אפליקציה ממכרת, אז אין שאלה, או שזה תופס או שזה לא תופס. יש אלף משחקים דמויי קנדי קראש שלא תפסו. למה קנדי קראש כן תפס? הם יגידו שהם אחרים, יסבירו ויפרשנו מודלים, אני מכבדת (את מי שהצליחו לעשות קופה מסוכריות) את הרעיון, אבל יש כאן גם הרבה מזל.

 

אז אם הרעיון של האפליקציה שלכם לא מדבר על התמכרות בלבד אתם צריכים לחשוב כבר בשלב הזה: האם יש בה חידוש או הפתעה? ויותר חשוב - האם יש ערך מוסף מהשימוש בה כחלק מחיי היומיום?

 

אנחנו חייבים לחשוב איך נגרום למשתמשים שלנו להתאהב. גם להשתמש בעצם שוב ושוב וגם להגיד לחברה בפאב "מכירה את האפליקציה הזאת? זה גדול!".

 

 

שלב ד': שלב מיליון הדולר (אוקיי, מיליארד)

 

סטארט-אפים רבים ואפליקציות לא מעטות החלו את דרכן ללא מודל כלכלי אמיתי ובנו את המודל בשלב השני אחרי שהיו להם מיליוני משתמשים.

אני מאחלת לכם שתצליחו כך גם אתם, אבל בהחלט ממליצה לחשוב ברגע זה ממש, מהו המודל הכלכלי שבאמצעותו תפרשו לחיי פרישות בקריביים.

 

אז מה יוצא לכם מזה? מהו מודל הרווח של האפליקציה? הרבה אפליקציות היום הן חינמיות אבל במודל freemium, המאפשרות רכישות ושדרוגים בתוך האפליקציה. מה עם האפליקציה שלכם? האם יוצגו בה פרסומות? אילו פרסומות? האם תהיה גירסה מוגבלת להורדה בחינם, וגרסה נוספת להורדה בתשלום? כמה כדאי לגבות? חלק מהתשובות יתבררו לכם גם בשלבים הבאים.

 

שלב ה': שלב מחקר השוק

 

רוצים מיליארד דולר? רוצים מיליוני משתמשים? אז תבדקו אם יש לאפליקציה שלכם שוק. איך תדעו אם לאפליקציה שלכם יש שוק? מחקר, מחקר, מחקר. דברו עם קהל היעד, הקימו קבוצות מיקוד, צרו מעגלי שיח עם קהל היעד.

 

בדיקות מעבדה על קהל היעד משתמש באפליקציות אחרות, קריאת מאמרים ומחקרים, חדשות ועדכונים על שוק האפליקציות שלכם, על אפליקציות דומות על הצלחות וכישלונות - אל תנוחו. תהיו שם.

 

גישה נוספת למחקר אומרת: קודם נקים את האפליקציה ואת המחקר כבר נבצע עליה. כלומר: להקים מהר, לצאת לדרך ולהסתמך על זה שברגע שיהיה מוצר יבואו פידבקים וכך המוצר יקבל חיים משלו ויתחיל להתפתח בכיוונים שהשוק ימשוך אליהם.

 

 

שלב ו': יוצאים לדרך

 

מגניב. איך מתחילים?

 

1. מוצאים מישהו שיעזור לכם להגדיר את המוצר: רצוי שזה יהיה מומחה UX, שיוכל לגרום לאפליקציה להיות טובה כבר מהצעד הראשון.

 

הרבה פעמים מבקשים מאיש ה-UX להשתלב כשיש תהליך או שירות מוגדרים כבר, וחבל. איש מקצוע טוב יוכל לעזור לכם לבנות מוצר מהפכני בגלל שהוא יהיה בנוי סביב ה-UX. מומחה טוב יעזור לכם כבר בשלבים המוקדמים שדיברתי עליהם עד עכשיו.

 

2. מקימים דמו של המוצר: יש כלים מאוד פשוטים וקלים לשרטוט והמחשה. תמיד קל יותר לבקש הערכת עלות לפיתוח כאשר הרעיון משורטט (גם אם בקווים גסים).

 

3. מפתחים לבד או קונים שירותי פיתוח: כמו בחיים, כנראה שתצטרכו להתפשר ולהגדיר מה לא יפותח בשלב הראשון, וזה בסדר. העיקר שתתחילו ויהיה לכם מוצר עובד שאפשר להפיץ. בגרסאות הבאות תוכלו להוסיף או לשנות כמה שתרצו, או יותר נכון: כמה שהמשתמשים שלכם יחשבו שצריך.

 

4. מגייסים כסף: לגבי זה, שיהיה לכם בהצלחה. אני רק יכולה להמליץ לכם ללמוד מניסיונם של אחרים

תגובות

1. ישראלה | 21 ספטמבר 2015

לגבי אפליקציה

שלום רב
אני מעויינת לקבל מידה\ הצעה לגבי פיתוח ועלות של אפליקקציה
טל 0548177233 ישראלה גל


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.