14 אוגוסט 2014 | רועי אורון
"סטארט-אפ זה מרתון אינסופי": קרן זווית עם רועי אורון

הוא קם בבוקר עם מרץ של בן עשרים, מאמין שטעויות הן חלק מהמשחק וכשזה לא מרגיש לו נכון, הוא לעולם לא ישקיע: תפסנו את אחד הבכירים בתעשייה לשיחה צפופה

רועי אורון, שותף ומנהל ההשקעות והפיתוח העסקי "Plus Venturesובחממת "Explore.Dream.Discover".

 

 

מי האיש: בן 46, בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, אחרי קריירה ראשונה כטייס בחיל האוויר. נשוי +3.

 

"בשל הכניסה המאוחרת לשוק העבודה אחרי שירות צבאי ממושך, החלטתי ללמוד משפטים, מקצוע בו לגיל ולנסיון העסקי יש תרומה רבה ליכולת לצמוח ולהתקדם מהר. שנתיים לאחר ההתמחות במשרד גולדפרב (תקופה שזכורה לטובה בעיקר בזכות האנשים הטובים והמקצועיות של המשרד), עברתי לעבוד בחברת תוכנה, ותוך זמן קצר הובלתי את פעילות הפיתוח העסקי הגלובלית שלה. מתוך רצון להמשיך ולהתפתח, עברתי לצפון אמריקה ושם כיהנתי כסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה בינלאומית".

 

"ב-2005 בער בי החיידק להצטרף לסטארט-אפ אז הצטרפתי ל-"Yedda", שם הובלתי את הצד העסקי עד לרכישת החברה על ידי AOL"בשנת 2007. מלבד היתרון הכספי שבאקזיט, לא פחות חשוב היה זה שהביאו עימם המעבר והכניסה לתפקיד סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברתAOL" " הבינלאומית, שם פעלתי במשך כחמש שנים. עם חזרתי לארץ, קיבלתי על עצמי את תפקיד מנכ"ל החברה בישראל והפכתי מעורב מאוד בתעשיית הסטארט-אפ המקומית, מה שהביא אותי בסופו של דבר להצטרף לחברת "Plus Ventures ".

 

 

מה השורה הכי מפתיעה בקורות החיים שלך? "שלוש פעמים בחרתי לוותר על שכר גבוה, אפילו לרדת ברמת התנאים, כדי ללכת אחרי הלב ואחרי התשוקה. במבט לאחור, החלטות שהשתלמו גם כלכלית".

 

 

הכניס אותי לפורטפוליו (מי פתח לך את הדלת לתעשייה?): "אני מאמין שהכל התחיל עוד כשהייתי סטארט-אפיסט. אביחי ניסנבאום (היום שותף מנהל ב"לול") בקש שאצטרף אליו למיזם, ולמעשה ביחד איתו ועם שני היזמים האחרים (יניב ואושר) הובלנו תוך שנתיים את ידע למכירה לחברת "AOL". שם למעשה הכל התחיל".

 

"כשעמדתי בפני צומת דרכים כמנכ"ל החברה בישראל, חיפשתי לחזור לתפקיד פחות ייצוגי ויותר מעשי. התייעצתי עם חברים טובים מהתעשייה (בין היתר: עמיר לונדון שמהווה לי מנטור בכל דבר ועניין, יורם שניר, גיגי לוי, איתן בק, רן הרנבו, אביחי ניסנבאום, עופר וילנסקי ואחרים. עמדתי בפני התלבטות קשה האם להיכנס לעוד סטארט-אפ או לעבור לצד של המשקיע, והייתי קרוב מאוד להצטרף לאחד משני מיזמים מאוד מבטיחים בתפקיד מנכ"ל-יזם (דרך אגב, שתי החברות עשו מאז חייל ונחשבות בתעשייה למבטיחות מאוד). בסופו של דבר החלטתי לא לצאת לעוד ריצת מרתון עם סטארט-אפ, בעיקר בשל העובדה שעוד רילוקיישן לארה"ב תוך שנה-שנתיים הוא פשוט לא ישים, ומתוך אמונה שאם נצליח אהיה חייב שוב לנדוד אל מעבר לים".

 

"חבר משותף, יזם ואנג'ל מאנגליה הכיר לי את יוסי מולדבסקי, נוצר קליק מיידי ושנינו הבנו שאני כנראה החוליה החסרה בפלאס. משם השאר היסטוריה".

 

 

מסתובב בכנסים: "תחומי העניין שלי רחבים. בבסיס הכל מדובר כמובן בתוכנה, ותחת זאת נופלים תחומים רבים כמו: Internet, Mobile, SaaS, Cloud, IOT, eHealth, AdTech, New media, eCommerce, Cyber, Big Data. למען האמת, יותר קל לפרט מה לא רלוונטי כמו מדיקל, קלינק, או Semi-Conductors. אותם תחומים שדורשים מימון כבד וזמן ריצה ממושך יותר".

 

 

איך נראה יום עבודה שלי: "לעבודה אני מגיע בשילוב של אופניים ורכבת (פעם בשבוע באופני שטח, מהבית עד העבודה). כמי שמוביל את ההשקעות בפלאס וגם אחראי על הפיתוח העסקי, אני מחלק את הזמן באופן שווה בין פגישות עם יזמים ומיזמים חדשים ומוביל השקעות בחברות הנבחרות, לבין עבודה צמודהעם חלק מחברות הפורטפוליו שלנו אותן אני מלווה (כמו "Carambola", "CallVU", "WSC Sports", "Trophit" וגם "RotaryView"). לתפיסת עולמי, ליווי יזמים לא מתמצה בשיחות טלפון או פגישה אחת לרבעון. אני מאוד נהנה ומסופק מהעובדה שהליווי יכול להתבטא ברמת המאקרו כדירקטור, ויום אחרי ברמת המיקרו היום-יומית כיד ימינו של המנכ"ל במשימות כמו ניסוח הסכם, אימייל לשותף אסטרטגי או השתתפות בראיון של עובד פוטנציאלי לחברה".

 

"בנוסף, כמי שמוביל את הפיתוח העסקי שלנו, אני משקיע לא מעט זמן (בעיקר בערבים ובנסיעות) בפיתוח קשרים עסקיים עם האקוסיסטם: אקדמיה, אקסלרטורים, משקיעים אחרים, קרנות הון סיכון, חברות בינלאומיות. וכמובן, שחקנים בינלאומיים כמו חברות מובילות בעולם וקרנות הון סיכון בחו"ל שיכולים לעזור לחברות הפורטפוליו שלנו".

 

"בזמן  שנותר, אני מנסה לסייע ליזמים צעירים שזקוקים לעצה טובה בתחילת דרכם (גם אם מראש אני יודע שלא נשקיע בהם), וכן לתרום לחברה ולקהילה".

 

 

רגע בקריירה שאתה שמח עליו ורגע אחד שאתה מצטער עליו: "אני שמח שבחרתי לעשות מה שאני עושה היום. אם אני קם בבוקר עם חיוך ועם דרייב של בחור בן עשרים לקראת המיזם המדהים הבא, נהנה להיות יחד עם היזמים שאני עובד איתם ברגעים הטובים והטובים פחות, אז מצבי טוב. התחושה היא שכל נסיוני, הכשרתי, וכישורי מתנקזים למקום אחד ותורמים ליכולתי לבחור השקעות נכונות, ולתמוך ביזמים באופן שיכול לסייע משמעותית להצלחת החברה".

 

"על מה אני מצטער? אני לא מצטער על סטארט-אפים שפספסתי כי לא זזתי מספיק מהר, או שמשקיע אחר הציע תנאים טובים יותר. אין בי חרטות אם ניתחתי באופן מסודר ומקצועי את ההזדמנות, החלטתי שלא להשקיע ולבסוף החברה הצליחה מאוד. זה חלק מהמשחק ואנחנו לומדים כל יום".

 

"אני כן מצטער בעיקר על אותם מקרים בודדים ונדירים (פעמיים בלבד, למען האמת), שהסתנוורתי מרעיון מצוין אבל ידעתי שהיזם לא מתאים להיות "יזם אמיתי" או שלא נכון לי אישית לתמוך בסוג כזה של יזם, ובכל זאת השקעתי. בהשקעות צריך להסתמך גם על אינטואיציה בריאה: כשזה לא מרגיש נכון, אפילו אם הרעיון והפוטנציאל ענקיים – אני לעולם לא אשקיע".

 

 

ההישג הכי גדול שלי עד היום: "דווקא ההישג הכי גדול שלי עד היום לא הקנה לי הטבה כספית או חומרית, אלא סיפוק נטו. מדובר ברכישה של "5min Mediaעל ידי "AOL" לפני כארבע שנים. את רן הרנבו (היזם) הכרתי עוד כששנינו עשינו פיתוח עסקי בארה"ב לחברות שלנו, ונהגנו להתייעץ זה עם זה. כעבור שנה מצאתי את עצמי כדירקטור פיתוח עסקי בחברה ומהר מאוד הבנתי שהמיזם הזה הוא בדיוק מה שאנו צריכים כדי להפוך משחקנים בעלי אופי "non-playerלמובילים בתחום של Online Video. לקח לי חצי שנה לתפור עסקה מסחרית בין החברות, ועוד שנה ורבע כדי לשכנע את הנהלת החברה שלי שחייבים לרכוש את המיזם. ההנהלה הבכירה התנגדה למהלך וניסתה למצוא אלטרנטיבות. רק אחרי כניסה דרך החלון וכמה דלתות אחוריות, הצלחתי לשכנע את המנכ"ל טים ארמסטרונג לגרום לרכישה לקרות".

 

"הסיפוק היה גדול. גם בגלל היכולת לראות מה שכל הארגון הגדול לא ראה, וגם בגלל שאני מכיר את תחושת שביעות הרצון כשחברה בינלאומית גדולה קונה אותך. רציתי לתת בחזרה, להביא לאקזיט של עוד סטארט-אפ ישראלי. לשמחתי, הרכישה הזאת הוכיחה את עצמה מהר מאוד כהצלחה אדירה. רן, חנן וטל מככבים בחברת "AOL"  ובתעשיית הוידאו העולמית עד היום. (אגב, הם אפילו מועמדים לפרס האמי הנוכחי בזכות הפקת מקור של "AOL On")".

 

 

הטעות הכי גדולה של יזמים מתחילים: "הטעות הכי גדולה היא להחליט שאתה רוצה להיות יזם מבלי באמת להבין מה זה אומר, ובלי שהחיידק בוער לך בפנים. להרים סטארט-אפ ולרוץ איתו זה כמו לחיות שנים בתוך רכבת הרים. זו לא ריצת מרתון, זה אולטרה-מרתון. לפעמים ההצלחה מגיעה "בין לילה" אחרי עבודה קשה של חמש שנים, אבל לפעמים משקיעים את כל מה שיש ועדיין נכשלים. זו טבעה של התעשייה".

 

"אנחנו בחברת "Plus Venturesמקבלים מעל 900 פניות של יזמים מדי שנה. אני נפגש עם לפחות 400 מהם, כך שאני רואה יזמים מכל הסוגים ומכל המינים. בסופו של דבר, אנו משקיעים בתריסר מיזמים חדשים מידי שנה, ובעוד מספר לא מבוטל של השקעות המשך. יזם שחושב שעם גיוס הכסף מגיעים למנוחה ולנחלה טועה בענק. יזם שיצא מחברה גדולה ומחליט שבא לו גם להרים סטארט-אפ אבל בפועל עדיין חולם על רכב ליסינג מחברה גדולה, לא בנוי למרוץ הזה".

 

"חשוב שתבינו. לא כל אחד חייב להיות יזם. אמנם אנחנו Start-Up Nationאבל יש עוד הרבה דרכים אחרות ומבטיחות להצליח, להגיע להגשמה עצמית, לסיפוק וגם לרווחה כלכלית. אם אין לך את זה, אל תעשה את זה. אבל אם יש לך את זה, לך על זה ועכשיו. זאת חוויה מדהימה".

 

 

טיפ ליזמים: "קחו בחשבון שתעשו טעויות לאורך הדרך, אבל זה חלק מהמשחק. הכי חשוב להיות בעלי חשיבה עצמאית, להוביל את החברה שלכם לפי החזון וה"אני מאמין" שלכם, אבל לא עם הראש בקיר אלא בעיניים פקוחות ואוזניים כרויות. תמיד להישאר בני אדם, עם ערכים נכונים. What Goes Around Comes Around".

 

"ועצה אחרונה: תזכרו שזאת בסוף החברה שלכם, העתיד שלכם, השם שלכם וההצלחה או הכישלון שלכם. כל היועצים, המלווים, המנטורים, החברים, ההורים והמשקיעים יכולים רק להשיא עצה טובה או גרועה. אנחנו לא יותר טובים ממכם, אלא רק קצת יותר מנוסים. הרווחנו קמטים וצלקות. חשוב לשאול שאלות ולשמוע הרבה דעות, אבל אל תלכו אחרי האינפוט האחרון ששמעתם".

 

 

כולם אוהבים את כולם (פרגן למתחרים): "יש לנו אחלה אקוסיסטם בישראל סביב עולם היזמות. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מגוון שחקנים מוערכים ואיתם אנחנו שמחים לשתף פעולה; החל מאקסלרטורים מובילים כמו "מיקרוסופט", "Elevator" ותכנית "Zellו-"8200 EISP" שבכולם אנחנו שותפים או תומכים בדרך זו או אחרת; דרך שיתופי פעולה צמודים עם האקדמיה, ובראשם אוניברסיטת ת״א, הטכניון, אוניברסיטת בן גוריון, המכללה למנהל ואחרים. כל זאת, על מנת לעודד יזמות בקרב סטודנטים ובוגרים".

 

"אנחנו אוהבים להשקיע ביחד עם אנג׳לים מובילים כמו גיגי לוי, טל בר נח, זהר גילון, משה ליכטמן, רמי ליפמן ואחרים, וכן עם מיקרו-קרנות כמו "Entree Capital" "לול", "רודיום", "גאנדיר", "Pix", והשותף שלנו באקספלור "2B Angels" בהובלתו של ארלה כהן".

 

 

"כמי שמתמקדים בשלבים של pre-seed וכן seed, לרוב לא נוביל את ה-A Round אלא רק נשתתף בו. יש לנו בארץ יחסים קרובים עם כמה קרנות מאוד מוצלחות ואחרות שנותנות ערך רב לחברות, כמו "פיטנגו", "סקויה", "NVP", "Bessemer" ,"Magma","Greylock" וגם "Canaanבהובלת יזהר שי שעושה עבודה נפלאה לעידוד יזמות. בקיצור, הרבה שחקנים איכותיים וכולנו עובדים בשיתוף פעולה כדי להצמיח את סיפורי ההצלחה הבאים של ישראל".

 

 

פינת ההימורים - חמישה סטארט-אפים שיעשו את זה בגדול:

 

"מלבד חברות שאני אוהב, כאלו שכבר רצות הרבה זמן עם מימון לא קטן ועדיין צומחות כראוי כמו "Outbrain" ,"Taboola" ,"SundaySky" ו-"Kaltura", בחרתי כאן חברות יותר צעירות בתחום ההתמחות שלי, ולאוו דוקא כאלה שקבלו השקעה מפלאס (למעט אחת):

 

1.  "Everthing.me":  בעיקר בגלל שבראשה עומדים יזם ומנכ"ל מהמוכשרים שיש בישראל כיום.

 

2. "StoreDot": בשל גודל ההזדמנות, והאפשרות לצמיחה אקספוננציאלית (גם שם יש מנכ"ל מצוין).

 

3. "WalkMe": על רקע היקף אפשרויות השימוש במוצר ו-"פיצוח" המודל העסקי. אחת החברות שעדיין נמצאות יחסית מתחת לרדאר, אבל עוד נשמע עליה.

 

4. "Fiverr":  אני מאמין גדול ב-Crowd Sourcing ובשיטת Market-Places.

 

5. "YOTPO": לא בגלל שזו השקעה שלנו, אלא כי מדובר בזוג יזמים מעולים, בתחום חם ובקצב צמיחה מרשים.

 

קיימים גם מיזמים סופר-מבטיחים בתחומים שאינם הפורטה שלי, כמו "Consumer Physics" או "Kaiima". מבחינתי, שניהם נופלים בקטגוריית ה-Mind Blowing".

 

 

מה ההומפייג' שלך? "קודם כל אני טיפוס של Mobile First, או יותר נכון מנסה להיות Mobile onlyבזמני החופשי, ההומפייג' שלי הוא פיד של חדשות ובעיקר בלוגרים מהתעשייה מרחבי העולם. אני בוחר לעבוד בעיקר עם "Asana(יד ימיני לניהול משימות), ומיד אחריו ה- eMail (המשפך אליו מגיע הכל)".

 

 

דברו אליי: אפשר לפנות אליי בכל אחת מהכתובות הבאות

 
eMail:  [email protected] 
 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/royoron 
 
@Twitter: RoyOron
 
Yevvo: Roy.Oron
E-Mail:  [email protected] 
 
Linkeden: https://www.linkedin.com/in/royoron 
 
@Twitter: RoyOron
 
Yevvo: Roy.Oron
תגובות

1. ארז דגן | 19 אוגוסט 2014

אדם מדהים

כיף לקרוא על אנשים שרואים את העולם פשוט...ושמחים להיות חלק ממנו.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.