15 ספטמבר 2014 | אנידור חקק
גוגל לא רוצה שנתעסק לה באלגוריתם!

האמת שזה די מתסכל להיות מקדם אתרים בשנים האחרונות. אמנם התחום נחשב לאחד התחומים האטרקטיביים והדינמיים, כשמשנה לשנה יותר ויותר עסקים מגדילים את התקציבים שלהם על מנת להופיע בתוצאות החיפוש של גוגל.

האמת שזה די מתסכל להיות מקדם אתרים בשנים האחרונות. אמנם התחום נחשב לאחד התחומים האטרקטיביים והדינמיים, כשמשנה לשנה יותר ויותר עסקים מגדילים את התקציבים שלהם על מנת להופיע בתוצאות החיפוש של גוגל.

 

אך ככל שהזמן עובר, זה הולך והופך לקשה יותר, יש שיגידו לא כדאי לעסקים מסוימים וכך מיליוני בעלי עסקים ומשווקים ברחבי העולם מנסים בכל פעם להמציא את הגלגל מחדש, ללכת בין הטיפות על מנת לשמור על הדרישות של מנוע החיפוש הכל יכול – גוגל!

 

השנים האחרונות מבשרות לנו שנגמרו הימים הטובים שגוגל ומקדמי אתרים הלכו יחד במטרה משותפת. גוגל עושה את מה שהיא רואה לנכון ומה שנכון לה כרגע, הוא לא מה שנכון למקדמי אתרים. במאמר הקרוב אני אציג לכם איך גוגל נותנת ואיך היא לוקחת. לגוגל יש כיום אינטרס אחד וברור – אל תתעסקו לה באלגוריתם ואל תנסו להשפיע עליו.

 

הימים הטובים חלפו

 

לפני מספר שנים גוגל ללא ספק הייתה מילת המפתח בשיווק עסקים בעידן החדש. פתאום לכל אחד יש סיכוי, ניתן להופיע ולהתקדם בשלל ביטויים רלוונטיים לעסק שלנו – ומשם הדרך למשיכת לקוחות חדשים קצרה. אך ככל שהזמן עבר, התחרות כמובן גדלה והפכה את שוק הקידום לתחרותי מאוד עד כדי בלתי אפשרי לקידום בביטויים ונישות שונות.

 

כל מקדם אתרים מתחיל ידע שעם עבודה נכונה של תכנים ואופטימיזציה לאתר, לצד בניית קישורים מסיבית לאתר – יובילו אותו למקומות הראשונים בגוגל.

 

ואז הגיעו עדכוני האלגוריתם של גוגל..

 

ככל שהזמן עבר, חיפשו מקדמי אתרים ברחבי העולם שיטות מהירות יותר להגיע לראש תוצאות החיפוש. כך החלו מניפולציות כאלו ואחרות על מנוע החיפוש, בהן שימוש מסיבי בקישורים חזקים, יצירה מרובה של תכנים בשלל מקורות וניסיונות להערים על גוגל.

 

גוגל מצדה הבינה שמצד אחד מקדמי אתרים זה דבר חיובי עבורה (זה מושך אליה תקציבים של בעלי עסקים ברשת) אך מצד שני יש לשמור על יחסי "כבדהו וחשדהו"  עם המקדמים השונים.

 

כך לאט לאט החלו לחדור שלל עדכוני אלגוריתם למנוע החיפוש, שהפכו את הקידום לקשה יותר באופן משמעותי.

 

שני העדכונים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות, הם ללא ספק עדכוני פנדה ופינגווין.  עדכון פנדה נלחם באופן שיטתי באתרים בעלי תוכן ירוד – כזה שלא נותן ערך לגולשים, תכנים מועתקים וכדומה. עדכון פינגווין נלחם באלמנט החשוב הנוסף שיש בקידום אתרים – הקישורים.  פינגווין מחפש באופן קבוע אתרים שמקודמים באמצעות קישורים לא רלוונטיים, קישורים קנויים, קישורים מלאכותיים ושלל שיטות שגוגל מזהים כניסיון להשפיע על האלגוריתם שלה.

 

במשך שנים בנו בעלי אתרים ומקדמי אתרים קישורים על גבי מילות המפתח בהן רצו להתקדם. גוגל החליטה להילחם בתופעה של קישורים מלאכותיים והכריזה שקישורים רבים מדי באותו טקסט עוגן (הטקסט שעליו יוצא הקישור לאתר) – יובילו לענישה ופגיעה בדירוגי האתר. כך בבת אחת נאלצו מקדמי אתרים בכל העולם לשנות את כלל פרופיל הקישורים של האתרים ואף להסיר חלק גדול מהם.

 

מה זה Page rank  ואיך הוא מתקשר לזה?

 

גם נושא ה- Page rank הוא דוגמה נהדרת למלחמה של גוגל במקדמי אתרים. מראשית ימיה של גוגל כמנוע חיפוש מוביל ברשת, היא התבלטה באלגוריתם בשם page rank (על שמו של לארי פייג' אחד ממייסדי גוגל) שלמעשה נתן ציון בין 0-10 לכל דף בהתבסס על הקישורים המופנים אליו.

 

ברגע שגוגל הבחינה שמרבית מקדמי האתרים מתעסקים בנושא ללא הפסקה, היא פשוט הפסיקה לעדכן אותו ולדבר עליו. כשגוגל לא רוצה שנתעסק במשהו, היא פשוט מעלימה אותו מהציבור ומפסיקה להתייחס אליו. 

 

זמן לא רב אחר כך, כל המקדמים הפסיקו להתייחס ל- PAGE RANK  וטענו שימיו נגמרו וגוגל יכלה להמשיך במלאכת ניקוי האורוות שלה ולנסות לשמור על אינדקס תוצאות נקי מהשפעות חיצוניות.

 

עכשיו זה קורה עם Author rank

 

זוכרים שעד לא מזמן יכולנו להתפאר וליהנות מתמונת כותב מיתוגית לצד תוצאות החיפוש?

 

 

אז רובכם כבר וודאי שמו לב שהתמונה נעלמה כלא הייתה לפני מספר חודשים. זמן לא רב עבר וגם הקרדיט של שם הכותב לצד תוצאות החיפוש נעלם – וכך בבת אחת גוגל הרגה עוד אלמנט שכל המקדמים ובעלי האתרים השתמשו בו.

 

אז מה קרה הפעם?

 

הכל התחיל לפני 3 שנים כשבמסגרת עלייתה של גוגל פלוס, גוגל החדירה אלמנטים חדשים על מנת שימשכו את הגולשים לרשת החדשה. אחד האלמנטים היה אותה תוספת של תמונה לתוצאות החיפוש, שנעשתה באמצעות תוספת של תגית rel authorהמקושרת מהמאמר לפרופיל הכותב בגוגל פלוס.  גוגל החדירה בנו אמונה חדשה שיש מרכיב ופרמטר חדש באלגוריתם הדירוג שנקרא Authorship בו נמדדת השפעתו של כל כותב בתחומים השונים ברשת. 

 

מרגע החדרת התמונה, כמעט כל בעל עסק ביקש להוסיף לעצמו תמונה לתוצאות החיפוש ולנכס לעצמו מוניטין יותר גדול ויותר הקלקות לאתר שלו. כך גוגל הרוויחה משתמשים רבים נוספים בגוגל פלוס. גם במקרה זה, גוגל זיהו איך האלמנט החדש שהיה אמור להעצים את הכותבים הבולטים והמובילים ברשת, הפך לעניין זול כשכל בעל עסק קטן הופך ל"כותב מוביל בגוגל". ואז שוב, כרעם ביום בהיר, גוגל נתנה וגוגל לקחה - והעלימה את התמונות וחתימת הכותבים מתוצאות החיפוש.

 

כעת הדיון שמתרחש ברשת ובעולם הוא האם ה- Author rank מת ונגמרה השפעת ה- Authorship על האלגוריתם.  ושוב גוגל הצליחו להסיט את הדיון והניסיונות השפעה של המקדמים ובעלי האתרים על תוצאות החיפוש.

 

מה אני חושב על זה?

 

יש עדיין page rank ויש עדיין Authorship. בנוסף לשני אלה אני יכול להגיד לכם שכוחם של קישורים עדיין במותנם ושלל אלמנטים נוספים שגוגל מנסים לא לדבר עליהם – עדיין חשובים ומשפיעים על אלגוריתם החיפוש של גוגל.

 

גוגל פשוט לא רוצה שנדבר על זה ושנתעסק לה באלגוריתם. היא מחפשת טבעיות וזו הדרך שלה להשיג את זה.   כל פעם שיש משהו שכולם מתעסקים בו - זה הזמן של גוגל להרוג אותו.

 

אפילו כשנהננו מהיכולת לראות אילו מילות מפתח מביאות את התנועה האיכותית ביותר לאתר שלנו דרך גוגל אנליטיקס – גוגל הסירו את האופציה והפכו אותה ל- Not provided. לצד זה גוגל הולכת והופכת את מנוע החיפוש שלה לכזה שמציג תוצאות מותאמות אישית.  כך גוגל  מנסה לגרום לנו להתעסק בדברים אחרים מאשר קידום של מילות מפתח ספציפיות. 

 

ואולי היא בכלל מנסה לשלוח אותנו להשקיע יותר כסף בקידום ממומן בגוגל אדוורדס?

 

לסיכום,

גוגל ידעה להשתמש במקדמי האתרים שנים רבות על מנת לבסס את ההגמוניה שלה ברשת ולייצר סטנדרט רצוי לאתרים ברשת. ברגע שמקדמי האתרים קיבלו כוח גדול מדי שעלול היה להשפיע על תוצאות החיפוש של גוגל, גוגל החלה להתנער באופן שיטתי מהמקדמים והחלה להעלים מהם מידע רב על מנת לנסות ולמנוע מהם להשפיע על האלגוריתם שלה.

 

לזכותה של גוגל ייאמר שהיא תמיד אמרה שהיא מחפשת טבעיות, כך שהאלגוריתם שלה יידע לדרג באופן הראוי ביותר את תוצאות החיפוש ברשת. 

 

עם זאת, הגישה של גוגל מעט נאיבית.  גוגל למשל, מאמינה שכל בעל אתר צריך להתמקד בתכנים איכותיים באתר שלו ומשם הכל עניין של זמן עד שהוא יצליח והמון אתרים יחליטו לקשר לאותם תכנים. מה שגוגל שוכחת לציין הוא שאם מדובר באתר חדש ולא מוכר (להבדיל מאתרי מותגים) – כנראה שאף אחד לא יקשר אליו ואז לעולם הוא לא יוכל להגיע לפסגת תוצאות החיפוש.  במקרה כזה כנראה שבעל האתר או המקדם שלו יצטרכו לבנות יש מאין קישורים על מנת לגרום לו להופיע ולהתקדם בגוגל.

 

כבר כתבתי בעבר כמה קשה לעסקים קטנים להתקדם בגוגל.  גם כיום אני לא רואה סיכוי רב לעסקים קטנים להתמודד עם המותגים בקידום בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל.  יש תמיד את האופציה של קידום ביטויי זנב ארוך וקידום לוקאלי (עדיין לא מושלם בארץ) – אלו בהחלט עדיין אופציות רלוונטיות לעסקים קטנים..   אבל בעיקר אמליץ לכם לא להסתמך רק על גוגל.  יש כיום שלל אפשרויות מלבד קידום אורגני במילים התחרותיות – יש קידום ממומן, יש פייסבוק, יש יוטיוב ועוד.. 

 

מה דעתכם?

תגובות

1. דני וקסלר | 16 ספטמבר 2014

קצת עצוב למקדמי האתרים ...

מה לדעתך צריך לעשות עם ה-authorship באתר,האם הוא מיותר כרגע ?
אני עדיין חושב שאם משקיעים באופטימיזציה של התוכן ניתן לקדם גם עסקים קטנים במילות מפתח די תחרותיות.


2. עמית אדלר | 16 ספטמבר 2014

Mess with best - Die like the rest


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.