5 נובמבר 2014 | נילי שוחט
היכן ניתן למצוא "כסף חכם": תכנית להענקת סיוע תקציבי לשיווק לחו"ל

כל יזם, מתחיל או ותיק, יודע שכדי למכור צריך לשווק. כל יזם גם יודע ששיווק עולה, ושיווק טוב עולה הרבה.

כל יזם, מתחיל או ותיק, יודע שכדי למכור צריך לשווק. כל יזם גם יודע ששיווק עולה, ושיווק טוב עולה הרבה.

 

משרד הכלכלה שנוהג לממן בעיקר תוכניות מחקר ופיתוח של מיזמים במסגרת תוכניות המדען הראשי, מבין שהמדינה יכולה להרוויחי מחברות מבוססות, שכבר מוכרות, לא פחות, ולפעמים אפילו יותר מאשר מרעיונות ראשוניים שעדיים לא מומשו.

אז בהמשך (ואולי אפילו במקום) תוכניות המאגדים של משרד הכלכלה, יצא משרד הכלכלה לפני מספר חודשים עם תוכנית חדשה - תוכנית "כסף חכם" של מינהל סחר חוץ אשר נועדה לעזור לחברות יצוא להשיג גידול משמעותי בהיקף המכירות שלהן.

 

החידוש המרכזי בתכנית הוא הרחבת היריעה של ההוצאות המוכרות בארגון.

 

ההוצאות המוכרות כוללות עכשיו:

- יועצים מקצועיים המתמחים בשווקי היעד,

- איסוף מידע, פרסום,

- כלי שיווק ומכירה אינטרנטיים,

- השתתפות בתערוכות ובכנסים,

- הצגת המוצרים/השירותים, כולל הקמת מתקן הדגמה מסחרי, תקינה וביטוח,

- הקמת מערכי שיווק והפצה בחו''ל,

- הכשרה בתחום הייצוא.

 

סך התקציב הכולל של המשרד לתוכנית בשנים 2014-2015 הינו 50 מיליון ₪.

 

הנה כמה נקודות שמסכמות את התוכנית בקצרה:

 

- גובה הסיוע המקסימלי – 500,000 ₪.

- גובה השתתפות משרד הכלכלה – נע בין 35% ל- 50% (חברות מהדרום יכולות לקבל עד 60%).

- הסיוע הינו במימון הוצאות שיווקיות.

- הסיוע הינו דו-שנתי.

- הסיוע מיועד לשוק אחד או שניים בחו"ל.

- חברה שהשתתפותה תאושר, מקבלת ליווי מקצועי של איש שיווק ומערך הנספחים  המסחריים של מנהל סחר חוץ במהלך תקופת הסיוע (בהיקף של שעתיים בחודש).

- מקבלי הסיוע יחויבו בתשלום תמלוגים במידה ויגדילו את המכירות בשווקי היעד.

 

התנאים לקבל הסיוע במצטבר:

 

חברה המשווקת לראשונה לשוק היעד מוצר או שירות או מוצר ושירות. שיווק לראשונה ייחשב גם מהלך שיווקי חדש שמטרתו להגדיל את המכירות לשוק היעד.

היקף ייצוא שנתי נוכחי בין 250 אלף דולר ארה"ב ל- 10 מיליון דולר ארה"ב (ייצוא שנתי גבוה יותר עד 50 מיליון דולר מאפשר לחברה קבלת סיוע לשווקים מתפתחים בלבד).

מחזור המכירות השנתי של החברה אינו גבוה מ- 100 מיליון ש"ח.

 

היקף התמיכה הממשלתי:

 

היקף התמיכה הכספי וגובה השתתפות המשרד במימון, תלוי בצרכי כל חברה שניגשת ובאיכות הבקשה המוגשת (הניקוד שמקבלת הבקשה) לפי הפרמטרים הבאים:

- התאמה לשוק היעד,

- מידת המוכנות הניסיון והמחויבות של החברה והנהלתה לפעילות ארוכת טווח בשוק היעד,

- התרומה העשויה לצמוח למשק הישראלי מפעילות החברה,

- איתנותה הפיננסית של החברה לפעילות ארוכת טווח בשוק היעד,

- מחזור המכירות של החברה (ככל שמחזור המכירות נמוך יותר, הניקוד של החברה גבוה יותר),

- התרשמות כללית של חברי הוועדה הבוחנת.

 

במסגרת התוכנית החברה נדרשת להגיש תוכנית פעולה שיווקית מעשית להגדלת המכירות בשווקי היעד, הכוללת הכנת תקציב התומך בתכנית הפעולה.

 

הקרן פתוחה להגשות באופן רציף:

 

מקצה ראשון – 04/09/2014-07/10/2014 – הסתיים.

מקצה שני – 08/10/2014-31/12/2014

מקצה שלישי – 01/01/2015-31/03/2015

מקצה רביעי – 01/04/2015-30/06/2015

 

בכל מקצה ידונו 80 הבקשות המלאות הראשונות שייקלטו, בקשה מלאה שתוגש לאחר מילוי מכסת מקצה מסוים, תועבר על ידי המשרד בלבד לבחינת הוועדה במסגרת המקצה הבא.

 

התחייבויות חברה שזוכה:

 

הגשת דו"ח ביצוע תקציב אחת לשלושה חודשים אשר מפרט את ההוצאות ששילמה החברה בגין התוכנית ואת התקדמות החברה בביצוע התוכנית.

 

תשלום תמלוגים - חברה שקיבלה סיוע והיקף היצוא שלה בלפחות מאחד משווקי היעד שהוגדרו בתוכנית הפעולה גדל בשיעור של 50% או ב-250,000 דולר ארה"ב (הנמוך מבניהם) ביחס לשנת הבסיס, תהא חייבת בתשלום תמלוגים לתכנית, עד להחזר מלוא המימון שהתקבל עבור הפעילות בשוק היעד בו היה גידול ביצוא כאמור, כשהוא צמוד למדד המחירים לצרכן (להלן:"המדד").

 

תשלום התמלוגים יבוצע מדי שנה, החל מהשנה הקלנדרית הראשונה שבה לא תהיה החברה זכאית להחזר הוצאות במסגרת התוכנית ויתפרס לתקופה של עד 5 שנים או עד להחזר סכום הסיוע שניתן לחברה מן התוכנית לרבות הצמדה, לפי המוקדם.

 

גובה התמלוגים לקרן יהיה בשיעור של שלושה אחוזים (3%) מגידול היקף היצוא במדינת היעד ביחס לשנת הבסיס.

 

חברה אשר לא הגדילה את היקף היצוא שלה באף אחד משווקי היעד, לא תהיה חייבת בתשלום תמלוגים, אך תהיה חייבת בחובת דיווח.

 

 

מקור התרשים: משרד הכלכלה. הוראת מנכ"ל מספר 5.10. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.