1 דצמבר 2014 | ג'ייסון דה-מר
השיטה המדעית ליזמות: 6 צעדים להצלחה לטווח הארוך

יזמות היא אמנות. היא גם מדע. הסיבה שיש כל כך מעט יזמים מצליחים היא מפני שאין גורם יחיד להצלחה- צריך רעיון חזק, רשת משאבים והמון עבודה קשה וזמן רב כדי ליצור עסק רווחי ובר קיימא. הדרך הטובה ביותר להבין זאת היא להשתמש באותה שיטה מבנית שמדענים משתמשים על מנת לחקור את התעלומות הגדולות של היקום. להלן דרך השימוש בשיטה המדעית על מנת להצליח כיזמים

יזמות היא אמנות. היא גם מדע. הסיבה שיש כל כך מעט יזמים מצליחים היא מפני שאין גורם יחיד להצלחה- צריך רעיון חזק, רשת משאבים והמון עבודה קשה וזמן רב כדי ליצור עסק רווחי ובר קיימא.

 

עם זאת, הגורם המדעי ביזמות הוא זה שיכול ליצור או לשבור את הבסיס הלוגי של העסק שלכם. עליכם לדעת מיהם הלקוחות שלכם, מה הם רוצים וכיצד לתת זאת להם, במידה ואתם רוצים להצליח.

 

הדרך הטובה ביותר להבין זאת היא להשתמש באותה שיטה מבנית שמדענים משתמשים על מנת לחקור את התעלומות הגדולות של היקום. להלן דרך השימוש בשיטה המדעית על מנת להצליח כיזמים:

 

1. שאלו שאלות.

 

לפני שאתם מחפשים תשובות, עליכם לדעת מהי השאלה שלכם. עבור מדענים, לרוב מדובר בתגובה לתופעה נצפית או סקרנות טבעית. עבור בעלי עסק, מדובר בחקר האפשרויות לפיתוח מוצר ושיווק. אם אתם מנסים לבנות מוצר, שאלו מה בדיוק הלקוחות צריכים. ליבת הרעיון של העסק שלכם צריכה לפתור בעיה עבור הלקוחות שלכם. גם אם יש לכם כבר רעיון, עליכם לדעת מהי בדיוק הבעיה שאתם פותרים. כתבו זאת לפניכם. אם אתם לא מצליחים לבטא זאת במילים, אולי אין לכם בעיה או רעיון לפתרון חזקים דיים כדי להניע עסק מצליח.

 

אם אתם מנסים לשווק את המוצר שלכם, שאלו את עצמכם מדוע שהלקוחות יתעניינו ברכישת המוצר או בהיקשרות עם המותג שלכם. יש הרבה שאלות לשאול בשלב הזה: מי יגרום למישהו להתעניין בהתקשרות עמכם? אילו גורמים במותג שלכם הכי כדאי להציג? באיזו מדיה קהל היעד שלכם משתמש?

 

2. עשו מחקר בתחום.

 

ברגע שהבנתם מהן השאלות החשובות ביותר למותג שלכם, עליכם למצוא כמה שיותר מידע בתחום. עבור מדענים, מדובר לרוב באיסוף מחקרים קודמים ושימוש בהם כבסיס להישען עליו. עבור יזמים, יש שני מקורות למחקר: לקוחות פוטנציאליים ומתחרים.

 

התייחסו אל המחקר שלכם ברצינות. מצאו קבוצת אנשים אשר שייכים לקהל היעד שלכם, ובדקו מה מגרה אותם. השתמשו בקבוצות מיקוד או במחקר שוק קיים כדי לבנות פרספקטיבה מלאה לגבי המשתמשים שלכם. אתם יכולים להסתייע במאמר שלי- “Are You Using Your B2B Marketing Personas Effectively?”

 

המתחרים שלכם יספקו עבורכם מידע חשוב עוד יותר. בררו מה הם עושים, כיצד הם עובדים, ובמיוחד, כיצד אתם יכולים להבדיל את עצמכם מהם. עליכם להיות בעלי ערך נכבד כלשהו שיבדיל אתכם מכל שאר החברות שבתחום שלכם, אך עליכם גם לדעת מהן מוסכמות השיווק והמיתוג שחברות דומות השתמשו בהן בעבר.

 

3. בנו היפותזה.

 

מדענים יוצרים היפותזות כדי לסכם את הציפיות שלהם מהניסויים העתידיים, או כיצד הם חושבים שמערכת מסוימת עובדת. באופן כללי עבור בעלי עסק, ההיפותזה הזו היא התכנית העסקית. אך באופן ממוקד יותר, בעלי עסקים עורכים היפותזות קטנות על בסיס יומי.

 

ההיפותזות חשובות כי הן בונות את ההנחות שלכם. אם אף פעם לא הקדשתם די זמן להבין שההנחות שלכם הן בעצם השערות, הייתם יכולים להמשיך בדרך לא יעילה או שגויה ולעולם לא להבין שהציפיות שלכם מבוססות על הנטיות שלכם. מנגד, אם תקדישו מספיק זמן עבור בחינה, אתגור וליטוש ההנחות שלכם, יהיה בידיכם מודל מדויק ופונקציונלי עבור העסק שלכם.

 

4. ערכו ניסויים כדי לבחון את ההשערות שלכם.

 

זהו צעד חשוב ביותר. לא מספיק רק לבסס רעיון, עליכם לבחון את אותו רעיון, הן מבחינה עסקית והן מבחינה מדעית. לאחר שפיתחתם היפותזה עבור העסק שלכם, לדוגמא "נשים מגיל 18 עד 35 יעדיפו את המוצר הזה עם המאפיין ההוא", עליכם לבחון את ההנחה הזאת. אתם יכולים להתחיל עם סקר קצר, או בהתאם לכדאיות, לפתח את הרעיון ולהציג אותו לקבוצה בוחני בטא.

 

בעולם השיווק, אתם יכולים להריץ מספר קמפיינים בו זמנית כדי למצוא את הבאנר והמדיה הטובים ביותר עבור הקהל שלכם. לדוגמא, אתם יכולים להניח שתכנית של תוכן שיווקי תיתן לכם את התשואה הגבוהה ביותר עבור ההשקעה, אך להשקיע בפרסום Pay Per Click ובשיווק דרך רשתות חברתיות, כאמצעי אסטרטגי משלים כדי לבדוק מה באמת עובד הכי טוב.

 

5. עברו על הנתונים שלכם והסיקו מסקנות.

 

הניסויים שלכם לא יהיו שווים כלום אם לא תהיה לכם דרך למדוד בצורה מדויקת ואובייקטיבית את התוצאות שלהם. לעתים קשה למדוד נתונים איכותניים, כמו דעת הקהל לגבי מאפיינים חדשים במוצר שלכם, אך אם תוכלו למצוא דרך לכמת את הממצאים שלכם, תוכלו לבנות מסקנות מוצקות לגבי ההנחה שלכם.

 

באסטרטגיות שיווק, השורה התחתונה היא תמיד ROI) Return On Investment). עליכם לחשב בדיוק כמה הוצאתם על קמפיין מסויים, ובדיוק כמה הועיל הקמפיין הזה לעסק שלכם.

 

במאמר הבא אני מסביר כיצד Google Analytics הוא כלי נהדר עבור מדידת יעילות של קמפיין, אך מדובר רק בכלי אחד מתוך תיבת הכלים שלכם. עליכם למדוד כל מה שאתם יכולים ולבקר את הנתונים בצורה אובייקטיבית על מנת ליצור מסקנות מוגדרות שיענו על השאלות הראשוניות שלכם.

 

6. פרסמו את התוצאות שלכם והזמינו אחרים להרחיב בנושא.

 

תיאוריות לא נוצרות בלילה אחד. כאשר ממצא כלשהו רואה אור לראשונה, הוא מקבל מיד ביקורת ציבורית, עמיתים למקצוע עוברים על החומר ומוצאים דרכים לשפר אותו או לדחות אותו על הסף. כיזמים, אתם לא תמיד רוצים לפרסם את כל הפירות שהנבתם במסגת המחקר התחרותי שלכם, אך במקביל חשוב מאוד לקבל פידבק על מה שמצאתם.

 

לדוגמא, אם פיתחתם אפליקציה חדשה למובייל, הוציאו אותה החוצה ללקוחות המרכזיים שלכם. הזמינו אותם לנסות ולתת לכם משוב. התייחסו למשוב כשלב בתהליך מדעי של ביקורת מקצועית, והשתמשו בטענות שלהם כדי לשפר את המוצר שלכם. לעולם לא יהיה לכם מוצר או שירות מושלמים, אך אתם יכולים להגיע קרוב לשלמות על ידי בחינה מתמדת מחדש וליטוש העסק שלכם.

 

השיטה המדעית היא חשובה מפני שהיא בונה לנו מטרה ברורה: השגת מידע אובייקטיבי ושיפור המידע על ידי בחינה מתמדת בסביבה מציאותית. על מנת לפרוץ ברגע נכון, אתם תצטרכו רעיון מוצק. כדי לתמוך בהוצאה לפועל של הרעיון הזה, צריך להיות לכם צוות טוב. מאחורי שני קצוות הבסיס הללו להצלחה, השיטה המדעית היא כלי נהדר שעליכם ליצור כדי לשמור על מודל עסקי בר קיימא.

 

המדע משתנה תמיד, ומאגד מידע חדש אל תוך מודלים קיימים, או שהוא מוסיף מודלים חדשים ליצירת גוף מידע גדול יותר. באופן דומה, עליכם כיזמים לאתגר את ההנחות שלכם כל פעם מחדש, להישען על מה שאתם כבר יודעים ולבצע התאמות כדי להישאר רלוונטיים בתחום שלכם.

 

אם אתם בשלב המחקר שלכם או מחפשים דרכים חדשות למחקר, היכנסו ל-ebook שלי- “The Definitive Guide to Marketing Your Business Online.”

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.