21 אוגוסט 2013 | לירון גליקמן
לדבר עם זרים: כיצד כותבים הודעה ראשונה לאדם חדש ברשת?

לפני שלוחצים על send בהודעה לאדם זר כדאי לערוך תחקיר, להתנסח יפה וגם לבדוק איך אתם נראים

במרחק הקלקות בודדות נמצאים עשרות אלפי אנשים שעשויים לעניין אותנו ולעזור לנו. רשת קשרים טובה היא אחד מהסודות של כל יזם או בעל עסק מצליח והיא חיונית להצלחת העסק. קשרים חדשים כדאי ליצור כל הזמן ובפרט כאשר רוצים להשיג מטרות ממוקדות כמו מציאת משקיעים, שותפים, עובדים וכמובן – לקוחות.

 

אחד מהשלבים במיומנות טווית קשרים היא הפנייה הראשונה לאדם זר. כיצד כדאי לפנות לאדם בפעם הראשונה באופן המעורר רושם טוב ויסייע לנו לקבל תגובה?

 

לחיצת יד וירטואלית

 

כולנו מכירים בחשיבותו של רושם ראשוני: במפגשים פנים מול פנים אנו אומרים שלום זה לזה, לוחצים ידיים חזק, שולחים חיוך מזמין, דואגים לשפת גוף נכונה, מבט בעיניו של העומד מולנו ועוד מחוות שיותירו רושם טוב. וברשת? איך לוחצים ידיים למישהו ברשת? איך אחייך לעברו, אביט לו בעיניים ואשאיר רושם מצוין?

אפשר לעשות זאת ברשת ואפילו טוב. הסוד הוא לגרום לצד השני למצוא בנו עניין.

אופן התקשורת ויצירת הרושם הראשוני ברשת מצריכים גישה קצת שונה ממפגש פנים מול פנים. במפגש ראשוני ברשת צריך לגרום לאחרים להתעניין בנו כבר מהשיחה הראשונה ולרצות להמשיך את התקשורת איתנו. יש כמה קווים מנחים כדי להשיג את התוצאות הללו:

1) כיצד אני נראה?

הרושם הראשוני של כל אחד ואחת מאיתנו ברשת מושפע מהאופן בו אנו מוצגים: ניתן להתרשם מאיתנו בהתבסס על המידע שאנחנו בחרנו לפרט על עצמנו ומכל מידע זמין אודותינו שאחרים פרסמו עלינו.


חשוב להקדיש מחשבה ותכנון לאופן בו המותג של כל אחד מאיתנו מוצג ברשת: עד כמה מזמינות תמונות הפרופיל שלנו ברשתות החברתיות השונות? האם המידע עלינו בפרופילים השונים עדכני ותואם? האם אנו מעבירים את המסר שאנו רוצים שיעבור? נקודות אלו ואחרות חשובות לבניית רושם מקצועי, אמין וטוב כאשר אחרים בודקים אותנו. 

 

2) ערכו תחקיר

 

תחקיר על אנשים וחברות הוא כלי חשוב מאין כמותו. התחקיר מספק מידע עסקי או אישי שעשוי להיות מאוד חיוני כשיוצרים קשר עם אדם ברשת.

 

חיפוש קצר בגוגל עם שמו של אדם יכול להניב מידע יקר ערך. סירקו את תוצאות החיפוש, הפרופילים ברשתות החברתיות השונות, (לינקדאין, פייסבוק, טוויטר) וכו'. הקבוצות אליהן משתייך, הפרופיל, הסטטוסים, החברים המשותפים, כל אלה יעזרו להבין מי הוא האדם, מהם תחומי העניין שלו, מה הרקע המקצועי או תוכניותיו לעתיד ועוד. נסו להתמקד בנושאים בהם יש לכם מכנה משותף או תחומים שביכולתכם לסייע לאדם.

 

3) מגע ראשוני

 

זמן קצר לפני שליחת ההודעה הראשונה לאדם חדש כדאי להגדיל את הסיכויים שהוא ימצא בנו עניין כך ששמנו לא יהיה זר לו לגמרי. בשלב ראשוני זה יש לייצר "מגע" עם האדם בצורה עדינה ומפרגנת. אפשר לעשות זאת דרך "לייק" לדיון שאותו אדם פתח, מתן תגובה על תגובה שלו, או בפעילות במרחב ברשת בו אותו אדם גם פעיל.

 

4) כיצד כותבים את ההודעה הראשונה?

 

כשניגשים לכתוב לראשונה לגורם כלשהו יש לזכור שעל ההודעה להשרות אווירה חיובית, נעימה וכנה, ועליה לכבד את הזמן של האחר ולא להאריך מדי. יש להביע ענין בצד השני ובהמשך לכתוב על עצמנו בצורה חברית, ופחות בנימה מכירתית:

 

משפט פתיחה: יצירת אווירה חיובית 


השורות הראשונות בהודעה הן שוות ערך ללחיצת-יד ולחיוך. הן אלה שיכתיבו את רוח הדברים בהודעה ולכן חשוב לפתוח במילים חיוביות, מסבירות פנים, מכבדות ונעימות (ועם זאת לא מתחנפות).

לדוגמא:

·  "הי יניב, נעים לי מאוד להכיר אותך, שמי הוא יותם ..."

·  "יניב שלום, מה שלומך? לכבוד הוא לי להכיר אותך. שמי הוא יותם..."

 

יצירת עניין ראשוני דרך מכנה משותף


כבר במשפט הפתיחה יש ליצור סיבה לצד השני להתעניין בנו בכדי שימשיך לקרוא. דרך טובה היא לעגן את הסיבה להודעתך במכנה משותף כלשהו. מכנה משותף יוצר הזדהות וקירבה שלרוב גורמים להתעניינות ונינוחות בקרב שני הצדדים.


כך למשל, אם סיבת יצירת הקשר היא דרך חבר משותף שמצאתם ברשימת החברים, כדאי להזכיר זאת רק אם החבר משמעותי בעיני הצד השני. כמובן שאם מישהו הפנה אתכם באופן ישיר הזכירו זאת.

 

דוגמאות ליצירת עניין ראשוני דרך מכנה משותף:

 

· "שנינו חברים בקבוצת "סטארטאפיסטים מצליחים". למרות שקבוצה משותפת היא מכנה משותף נחמד, היא בדרך-כלל אינה מספיקה לבדה כדי להוסיף עוד נקודות משותפות.

· "אני מציגה את עצמי בפניך כיוון שהסכמתי עם תגובתך בדיון בנושא א' בקבוצת 'סטארטאפיסטים מצליחים'  בה שנינו חברים, ורציתי להודות על הנקודות המעניינות שהעלית".

· אם האדם הגיב או עשה "לייק" לתגובה שלך ניתן לכתוב: "רציתי להודות לך שהגבת ותרמת לדיון שפתחתי בנושא..."

 

הבעת עניין ייחודית לאדם

 

הבעת עניין אמיתי באדם גוררת לרוב הבעת עניין חזרה בנו. רובנו אוהבים שאחרים מתעניינים בנו ומעריכים את פועלנו. בהתבסס על כך, השחילו במקום המתאים בהודעה תגובה חיובית וקצרה, שתראה לצד השני שהקדשתם זמן לברר אודותיו ולעבור על פרויקטים עליהם עמל. הבעת עניין מצדכם צריכה להיות כנה וייחודית אליו.

לדוגמא:

· "כאשה אני מאוד מעריכה נשים יזמיות ולכן אני תומכת במיזם שלך".

· "התרשמתי מהגישה הייחודית שלך לתחום כפי שמופיע באתר הפרטי שלך".

· "קראתי על הפרויקט שלך והשימוש בכלים שציינת מעניין ביותר. בהחלט חידשת לי".

 

רקע קצר עליך  

 

כתבו רקע קצר עליכם, מי את/ה ומה את/ה עושה. שלבו נקודות בעיסוקכם שיש סבירות גדולה שהצד השני יתעניין בהן. ספרו על עצמכם בצורה שיווקית אך שלא תשתמע כמכירתית מדי, שכן קודם כל יש לבנות בסיס לקשר עם הצד האחר ולאחר מכן הסיכויים להיענות בחיוב לכל בקשה יהיו גבוהים יותר.

 

מילות הערכה לסיום 

 

את ההודעה יש לסיים במילות כבוד והערכה. לדוגמא: "אשמח אם נפגש", "אעריך אם נוכל לשוחח", "אודה למספר הטלפון שלך".


5) כתבו בסגנון שלכם

 

אחת העצות הכי חשובות היא לכתוב בסגנון שלכם. התאימו את הכלים שהוצגו לאישיות שלכם והביעו את עצמכם בהתאם. כך תבטיחו שההודעה תהיה אותנטית ותהווה בסיס טוב לבניית קשר עתידי עם האדם אליו פניתם.

 

אנשים נוטים להיענות לפנייה המשלבת את האלמנטים שהוצגו בטור זה, מכיוון שהיא משלבת אלמנטים של חיוביות והערכה, תוך שימוש במכנה משותף והתעניינות כנה המעוררת קירבה. הצד השני מרגיש לרוב צורך להשיב במטבע זהה להודעה או לפחות בתודה על המילים היפות. מכאן ניתן למנף את הסיטואציה ולהמשיך להעמיק את הקשר ואף להיפגש.

תגובות

1. שי | 25 אוגוסט 2013

אחלה כתבה עם עקרונות טובים!


2. מגיב | 24 אוגוסט 2013

אחלה, רק על מה החפירה? זאת שיחה שאמורה יותר לזרום לא צריך לחשוב יותר מדיי על כל דבר


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.