28 פברואר 2015 | יצחק גסנר
הארנק הסלולרי – קריאת התעוררות לעסקים

נחשו מה... העולם הופך לנייד יותר, טוב זה כבר לא חדש, אך בתוך מספר שנים הזוי לחשוב שכל כך הרבה אנשים כבר לא רק לוקחים איתם את הטלפון לכל מקום - הם כעת זקוקים לו בכל מקום. מחקרים מראים שאנשים (ובעיקר בני נוער) מציגים התנהגות חרדתית אמיתית כאשר הם נמצאים הרחק מהניידים החכמים שלהם – קצב לב מואץ, חוסר התמצאות, קושי בקבלת החלטות ועוד – ממש כאילו הם איבדו את מה שפעם הלחיץ אותנו, הארנק.

נחשו מה... העולם הופך לנייד יותר, טוב זה כבר לא חדש, אך בתוך מספר שנים הזוי לחשוב שכל כך הרבה אנשים כבר לא רק לוקחים איתם את הטלפון לכל מקום - הם כעת זקוקים לו בכל מקום. מחקרים מראים שאנשים (ובעיקר בני נוער) מציגים התנהגות חרדתית אמיתית כאשר הם נמצאים הרחק מהניידים החכמים שלהם – קצב לב מואץ, חוסר התמצאות, קושי בקבלת החלטות ועוד – ממש כאילו הם איבדו את מה שפעם הלחיץ אותנו, הארנק.

 

ואכן, אנו נמצאים בשלב קריטי בו שני המוצרים – ארנק וסלולר – מתאחדים. זהו איחוד מתבקש אחרי מספר שנים רב שהשניים חולקים את המרחב שיש לנו בכיס או בתיק. ככה זה בזוגיות טובה – שניים הופכים לאחד.  לאחרונה תהליך המעבר לתשלומים בסלולר קיבל תנופה חזקה מההכרזה של אפל על שירות התשלומים שלה, והוא זוכה בימים אלה לתאוצה כאשר מתברר כי שירותי ממשל בארה"ב עומדים לאפשר תשלום באמצעותו.

 

כיצד הפיכת הסלולר לארנק דיגיטלי עומדת להשפיע עלינו?

 

לפני הכל, אנו מדברים על נוחות קניה. המרחק בין קבלת החלטה על רכישה לבין ביצוע הרכישה הולך ומתקצר והופך לידידותי ונגיש יותר ללקוח. המשמעות עבור צד המוכר היא שעומדות להיות הרבה יותר הזדמנויות לגרום לסליקה אינסטנקטיבית. העולם הופך יותר ויותר למדף מוצרי הקופה – אותם מוצרים ששמים לנו מול העיניים בזמן שאנו ממתינים בתור לשלם על מוצרים בסופר. כל מקום יכול להפוך למדף מוצרי הקופה שלנו – בנסיעה באוטובוס, בהמתנה בקופת חולים ובכל מקום שיש לנו מספיק זמן לעכל מסר, להוציא את הטלפון, ולבצע סליקת אשראי בניידים. על עסקים לצאת מ"אזור המחיה" הרגיל שלהם ולאתר את נקודות החשיפה הרלוונטיות.

 

הציפיות מהחנויות משתנות

 

אכן, תהליך הרכישה המוסרתי עומד להשתנות, כשהוא הולך להיות מהיר יותר ולהתרחש בכל מקום. אז בעוד הנייד ישאב אליו את הרכישות האינסטנקטיביות ויאפשר חשיפה ראשונית של מוצרים, מה יישאר לחנויות המסורתיות? חנויות יהיו חייבות ליצור חווית רכישה חדשה. הן ישמשו פחות למקום אליו באים לקנות דברים, ויותר מקום בו חווים דברים – מתרגשים, צוחקים, נהנים, מרגישים. לעיתים קרובות נראה חנויות בהן הלקוחות מסיירים, אבל לאחר מכן מצבעים את הרכישה באתר. הדברים כבר מופיעים במקומות שונים בעולם.

 

קמעונאים צריכים לחשוב כיצד הם משנים את תהליך וחווית הקניה כדי שיתאים לעולם הניידים, בכך יש לשקול:

 

1. לתת יותר שקיפות

 

צריך לזכור כי כל המחירים פרוסים בפני הלקוחות במכשיר הנייד. אין טעם לנסות להחביא מחירים גבוהים אלא לחשוב איזה ערך מוסף אפשר לתת.

 

2. נא כן לגעת

 

אנשים יגיעו לחנויות בשביל להתרשם ממוצרים. צריך לתת להם לעשות זאת.

 

3. סליקה בנייד

 

יותר ויותר אנשים יבקשו לשלם דרך הנייד שלהם. יש להיות ערוכים לכך.

 

4. יצירת קשר ארוך טווח

 

מכיוון שבמסגרת שיטוטי הקניות שלו, הלקוח לאו דווקא מעוניין לבצע רכישה, יש למצוא דרכים ליצור איתו קשר ארוך טווח ולהישאר בתודעה שלו. צירוף למועדון לקוחות בתמורה להטבה בעת הרכישה המאוחרת היא דרך אחת לעשות זאת. מעניין לראות כיצד הסטרטאפ הישראלי המעניין onenetמציע לעשות זאת.

 

5. אתגר חדש בפרטיות

 

נקודה נוספת שיש לתת עליה את הדעת קשורה להשפעה שלילית שייתכן ותהיה לארנק הדיגיטלי - פגיעה בפרטיות ובאבטחת המידע שלנו.  חברות ילמדו עלינו הרבה יותר מאשר מה קנינו – הם ידעו איפה קנינו, איפה התעניינו ובכמה. ייתכן שזה לא יפריע לנו, אבל גם ישנה אפשרות שקו אדום יחצה איפשהו. רק השבוע קיבלנו טעימה כאשר התברר שפייפל מסרה פרטים על משתמשים לרשויות החוק בישראל, במסגרת מאמץ להילחם בהלבנות כספים דרך שירות התשלומים הבינלאומי. במקביל, תתרחש כניסה של שחקנים  חדשים שיירצו להחדיר במהירות טכנולוגיות סליקה חדשות שייתכן ואבטחת המידע שלהם לא תהיה חזקה בעבר. על עסקים לשקול כיצד הם מבטיחים את ביטחון הגולשים – בעתיד הלא רחוק תהיה לזה השפעה חזקה על החלטות קניה.

 

לסיכום, זה הזמן לחשוב מחדש על הדרך בה פוגשים את הלקוחות, האינטראקציה עם הלקוחות בחנויות, וכיצד מצליחים לייצר יחסים במהירות האינטרנט הנייד. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.