24 מאי 2015 | יעל קוכמן
שיחות צמיחה #1: איך למדוד החזר השקעה של תוכן? עם רועי פוברצ'יק

"התנעת צמיחה" (Growth Hacking) הפכה לאחד הטרנדים הלוהטים ביותר בעולם השיווק. עד לפני מספר חודשים, לא הבנתי לחלוטין מה זה אומר- וברגע שכן הבנתי שעשיתי זאת בעצמי כל הזמן הזה! הדרך הטובה ביותר להפוך למתניע צמיחה מצוין היא ללמוד ממקרים קודמים ומניסיונם של אחרים וליישם את הרעיונות על האסטרטגיה שלכם.

Growth Hacking הפך לאחד הטרנדים הלוהטים ביותר בעולם השיווק. עד לפני מספר חודשים, לא הבנתי לחלוטין מה זה אומר- וברגע שכן הבנתי שעשיתי זאת בעצמי כל הזמן הזה!

 

הדרך הטובה ביותר להפוך למתניע צמיחה מצוין היא ללמוד ממקרים קודמים ומניסיונם של אחרים וליישם את הרעיונות על האסטרטגיה שלכם.

 

לכן, החל מהיום, אני משיקה מסורת חודשית של ראיונות עם מתניעי צמיחה גדולים המביאים איתם את תובנותיהם ואת הטיפים שלהם ומגישה לכם אותם ישר לצלחת. מקווה שתיהנו!

 

את רועי פוברצ'יק פגשתי לראשונה בפייסבוק ולאחר מכן במפגש בנושא שיווק על ידי Growth Hacking שבו דיברו מומחים כמו ניל פאטל ואיריס שור. באותו אירוע, רועי סיפר לי איך "שיווק באמצעות התנעת צמיחה את "growthhackers.com.

 

 ישבתי עם רועי על מנת ללמוד:

 

   - מה היא התנעת צמיחה עבורו

 

   - איך להשתמש בשיווק תוכן על מנת להתניע צמיחה

 

   - איך למדוד החזר השקעה של תוכן

 

ועוד...

 

ספר לנו על עצמך ועל עבודתך.

 

אני מייעץ לסטארט-אפים בנושאי שיווק תוכן והתנעת צמיחה. בימים אלו אני מייסד סוכנות סביב הנושאים הללו. בו בזמן אני משמש כמנטור למספר מרכזים ולמאיצים, בניסיון להעניק כמה שיותר שיחות (זו דרך להחזיר חזרה לקהילה) ומגדל כלב מדהים.

 

כמה פעמים בשבוע אתה כותב בבלוג? מתי התחלת להיות בלוגר?

 

אני כותב בין 2-4 פוסטים לבלוג בשבוע. חלקם עבור הבלוג שלי ולפרויקטים, אבל אני מפרסם גם כפוסט אורח פעמים רבות. לא מזמן פרסמתי את פוסט האורח הראשון שלי בבאפר! התחלתי לעבוד בתחום התוכן כערוץ קידום מכירות ב-2007. עבדתי אז עם מוזיקאים ויצרתי את קמפיין המדיה החברתי הראשון מסוגו עבור אמנים בישראל. לאחר מכן סייעתי בהקמתן של שתי חברות שעסקו באותו הנושא בקנה מידה רחב יותר.

 

הטקטיקה המרכזית שלי ליצירת "לידים" הייתה בלוג בשם "מוזיקאים במשרה מלאה" (Full Time Musicians). אז גיליתי את הכוח של שיווק תוכן כמנוע צמיחה משמעותי. בסביבות 2008-9 קיבלתי הצעה לעבוד עבור סטארט- אפ. אז החל המסע שלי כמשווק תוכן ומתניע צמיחה (אף על פי שעוד לא נקראתי כך אז).

 

זו הייתה חברה קטנה (שנחלה כישלון חרוץ), עם מימון דל ביותר, והיה עליי ליצור את אסטרטגיית התוכן שלהם ולמצוא דרכים להביא לאתר תנועה ורישום משתמשים ללא תקציב. באותם ימים לא היו אותם מאות מדריכי "איך ל-" וטיפים בבלוגים כך שנאלצתי ללמוד הכל בכוחות עצמי.

 

ניתן לומר שאלו היו הניצנים של כישורי ה- Growth Hakcing שלי.

 

מה היא התנעת צמיחה עבורך?

 

אני חושב שהמונח "התנעת צמיחה" מוגדר כ- להיות יצירתי בנוגע לדרכים למשיכת יותר אנשים למוצר שלך, לגרום להם להשתמש בו, לאהוב אותו ולהעביר אותו לחברים שלהם. וכמובן, בשלב כלשהו גם לשלם לך עבורו. תוך שאני חי עם ההגדרה הזאת בשלום, אני חושב שבהתנעת צמיחה קיימות מורכבויות ותתי- ז'אנר שהופכים את המונח לקשה להגדרה. אני יכול לומר שזה עוסק למעשה בדרכים להצמחת המוצר במובנים של רכישות, שימוש, העברות והכנסות.

 

במה שונה התנעת צמיחה משיטות שיווק אינטרנטיות אחרות?

 

התנעת צמיחה היא הדרך לשווק אונליין בצורה חכמה יותר. הרעיון הוא לבצע שיווק אינטרנטי מאוד אנליטי ואקספרימנטלי כאשר אין שום פרקטיקה מקודשת. הכל חייב לעמוד למבחן שוב ושוב. אני חושב שמדובר יותר בהלך רוח מאשר בסדרת כלים. למעשה, ייתכן שהכלים עצמם דומים מאוד לאלו המשמשים בשיווק אונליין באופן כללי, אך הפרקטיקה עצמה שונה לחלוטין.

 

ספר לנו על מקרה שבו אתה או אחד מלקוחותיך קיבלתם תוצאות נהדרות בתקציב נמוך. למה זה עבד כל כך טוב?

 

אחד ה"האקים" שאני הכי גאה בו הוא אחד שעשיתי עבור מוצר מבוסס מיקום אשר מאפשר לך לאתר אנשים מסביבך ולדעת מי הם בהתבסס על פרופילים מרשתות חברתיות וטכולוגיות אחרות. זה כלי נהדר למשל בכנסים, כאשר אנשים יכולים לקבל מידע על הסובבים אותם ולתקשר טוב יותר. במיוחד אם יש לך סטארט- אפ ואתה מחפש יחסי ציבור.

 

החלטנו לבסס מבחן התחלתי על הפניות מתוך המוצר עצמו בלבד. הבעיה הייתה שבבסיסו, המוצר הוא "מוצר- אל- תספר". אתה לא רוצה ללכת ל-TechCrunch Disrupt ולהשוויץ בזה שאתה יודע מי כל האנשים סביבך רק באמצעות אפליקציה. אתה רוצה להיראות חלק ונקי יותר מזה.

 

פירקנו את האלמנטים של התקדמות נטוורקינג טובה, וגילינו שהחלק החשוב ביותר הוא ה- Follow-up email. כאשר אתה שולח Follow- up באותו היום למישהו שפגשת בכנס ואומר שנהנית מאוד מהשיחה ותיצור קשר בשבוע הבא על מנת לקיים פגישה כמו שצריך, אתה נתפס כיזם רציני יותר.

 

אז הוספנו פיצ'ר המאפשר לך לשלוח מייל אוטומטי לאדם שאיתו דיברת בכנס. בסוף המייל הייתה חתימה של "נשלח ע"י" עם לינק לאפליקציה שלנו. זה הגדיל את הרשמות המשנה שלנו ב-32%.

 

אתה משקיע זמן רב בשיווק תוכן. איך אתה מודד את החזר ההשקעה של זה?

 

אני מודד החזר השקעה ב-3 דרכים:

 

1.  לידים - כמה הצעות לייעוץ אני מקבל, כמה בקשות לשיחה וכו'.

 

2.  מודעות למותג - כמה אנשים משתפים את התוכן שלי ברשת, כמה אנשים מזכירים את שמי ככתובת למענה לשאלות וכיוצא באלה.

 

3.  הכרה כמומחה - כמה הצעות לפוסטים אורחים אני מקבל, כמה בק- לינקים והפניות, כמה מבואות אני מקבל וכו'.

 

מהם שני הטיפים שלך למי שרק מתחיל לעסוק בהתנעת צמיחה?

 

1.  תבנה משהו ותצמיח אותו. לא משנה מה זה, תלכלך את הידיים.

 

2.  תקרא הכי הרבה שאתה יכול, תלמד הכי הרבה שאתה יכול ותדבר עם הכי הרבה אנשים שאתה יכול.

 

נקוב בשמם של שלושת הכלים החשובים ביותר שכל Growth Hacker חייב להכיר:

 

אני חושב שאפשר לעשות הרבה עם הבסיסיים:

 

1.  Google Analytics.

 

2.  WordPress (כולל שימוש בפלאגין).

 

3.  MailChimp.

 

לא הייתי מגדיר מדיה חברתית ככלי, אז התחמקתי מזה יפה.

 

מהו הפוסט האהוב עליך עבור מתניעי צמיחה ומדוע?

 

זו שאלה קשה ביותר כיוון שישנם כל כך הרבה פוסטים שהשפיעו על עבודתי ועל הכתיבה שלי.

 

הייתי אומר שזה הפוסט של ליאו וידריץ' בבאפר על השגת כיסוי לסטארט- אפ שלך. אני מעריץ גדול של עבודתו של ליאו ואני ושב שהפוסט הזה באמת שינה משהו באופן החשיבה שלי על תוכן ונתינת ערך אמיתי בחזרה.

 

עכשיו אליכם 

 

מה התנעת צמיחה אומרת עבורכם? מי מהווה עבורכם מקור השראה כשמדובר בהתנעת צמיחה? לא יכולה לחכות לקרוא את תובנותיכם!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.