8 יולי 2015 | עו"ד רועי קנר ועו"ד ויוה גייר
מימון המונים – Crowd Funding

בשנים האחרונות תופסת תאוצה שיטת מימון הידועה בשם "מימון המונים" או "מימון חברתי" (Crowd funding). בניגוד לדרכי מימון אחרות, במסגרתם חברה או קרן היא הגורם המבצע את ההשקעה, במימון המונים המשקיעים הינם אנשים פרטיים מהציבור

 

בשנים האחרונות תופסת תאוצה שיטת מימון הידועה בשם "מימון המונים" או "מימון חברתי" (Crowd funding). בניגוד לדרכי מימון אחרות, במסגרתם חברה או קרן היא הגורם המבצע את ההשקעה, במימון המונים המשקיעים הינם אנשים פרטיים מהציבור. גיוס ההון מתבצע באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות, בהן היזמים מפרסמים את מוצריהם או את הפרויקטים שלהם, והמשתמשים באתר יכולים להשקיע מכספם באמצעות הפלטפורמה. לאור התרחבות והתפתחות התופעה, ועל מנת להפיק ממנה את המירב, חשוב להכיר את סוגי מימון ההמונים המקובלים, וכן את היתרונות והחסרונות הטמונים בהם.

 

הגורמים המעורבים בתהליך. 

 

בתהליך מימון המונים מעורבים שלושה גורמים: היזם, המשקיע ופלטפורמת ההשקעה (אתר האינטרנט). החדשנות בשיטה זו נעוצה בעובדה שהיא מתבצעת כל כולה על גבי אתרי אינטרנט, בפשטות ויעילות. ההשקעה מתבצעת דרך אתר האינטרנט ואתרי מימון ההמונים גובים מהיזמים עמלה בגובה 5-10%  מהסכום שגויס. המיזמים מגדירים יעד כספי אותו הם שואפים לגייס דרך האתר, ובוחרים האם הכסף יועבר אליהם בכל מצב וללא קשר לסכום הסופי שיגויס (מתכונת "Keep it all") או שמא רק במצב בו יצליחו לגייס סכום העולה על היעד שהגדירו (מתכונת "הכול או כלום").

 

במחקר שבוצע בשנת 2014 התגלה כי מיזמים אשר פועלים במתכונת של "הכול או כלום" הינם מוצלחים יותר ונוטים לעמוד בצורה טובה יותר ביעדי הגיוס שלהם, זאת כיוון שהם מקנים תחושת אמון אצל המשקיעים. כיום ישנם מספר סוגי Crowdfunding עיקריים: מימון מבוסס הטבה (Reward Crowdfunding), מימון מבוסס תרומה (Donation Crowdfunding), מימון מבוסס חוב (Debt Crowdfunding) ומימון מבוסס הון (Equity Crowdfunding).

 

מימון מבוסס הטבה הינו שיטה במסגרתה התומכים בפרויקט מקבלים הטבה או מתנה כלשהי בתמורה לתרומתם לפרויקט. כך לדוגמא, בחלק מהמיזמים ההשקעה מהווה רכישה מוקדמת של המוצר, והמשקיעים יהיו הראשונים לקבל את המוצר שיפותח. מיזמים אחרים מציעים לתומכיהם הטבות ומוצרים שיווקיים כגון כניסה בלעדית לאירועים פרטיים.

 

מימון מבוסס תרומה הינו שיטה במסגרתה הציבור משקיע במיזמים פילנתרופיים, שמטרתם לקדם מטרה חברתית, מבלי לקבל כל הטבה או מתנה בתמורה להשקעה.

 

מימון מבוסס חוב הינו שיטת מימון המונים במסגרתה המשקיעים מלווים כסף למיזם בתמורה להחזר ההלוואה בתוספת ריבית, תוך תקופת זמן מוגדרת. 

 

מימון מבוסס הון הינו שיטת מימון המונים במסגרתה המשקיעים מקבלים ניירות ערך, כגון מניות, בתמורה להשקעתם דרך אתרי מימון ההמונים.

 

 

 

ה - Crowdfunding צומח בעולם בקצב מהיר.

 

במהלך שנת 2013 גויסו כ-5.1 מיליארד דולר בכל העולם, סכום כמעט כפול מזה שגויס בשנת 2012 (2.7 מיליארד דולר). אף במדינת ישראל התחום מצוי בצמיחה, אם כי איטית יותר. כיום בישראל פועלים מספר אתרי מימון המונים.

 

כיום שיטות המימון מבוססות ההטבה והתרומה הינן הפופולאריות ביותר בישראל, שכן תחומים אילו אינם נתונים לרגולציה ספציפית. עם זאת, גיוס הון בשיטת מימון מבוסס הטבה כפוף לכללים שבחוק הגנת הצרכן המטיל חובות על חברות אשר מוכרות מוצרים לציבור. כך לדוגמא, פלטפורמת גיוס המונים תהיה מחויבת להימנע מפרסום שעשוי להטעות את הצרכן, לאפשר לצרכן לבטל את העסקה וכן לחשוף לצרכן מראש פגמים במוצר. גיוס באמצעות מימון המבוסס הון או חוב עשוי להיות בעייתי יותר, שכן במסגרת שיטות אלו החברות מעבירות ניירות ערך לידי הציבור. בעקבות זאת, עסקאות אלה כפופות לחובות מכוח חוק ניירות ערך, כגון החובה לפרסם תשקיף, דבר המייקר מאד את התהליך, באופן שהופכו ברוב המקרים ללא ישים.

 

מגבלות רגולטוריות.

 

בכדי להתמודד עם מגבלות רגולטוריות אלו, ומתוך רצון להמשיך לפתח את מימון ההמונים בישראל, הוגשו שתי הצעות חוק שמטרתן החרגת מימון המונים מבוסס הון מחובות אלו. הצעת החוק הראשונה הוגשה בפברואר 2014 והיא מעניקה פטור מפרסום תשקיף לחברות העומדות ברשימת תנאים קבועה מראש, הנוגעים לגודל ומבנה החברה, כמות ההון שניתן לגייס בשיטה זו, פלטפורמת הגיוס, מספר המניות שניתן למכור וכו'. הצעת החוק השנייה הוגשה ביולי 2014 ומטרתה להעניק פטור מפרסום תשקיף לעסקים קטנים ובינוניים אשר מגייסים כספים באמצעות אתרי אינטרנט למימון המונים. הצעות החוק הנ"ל טרם אושרו על ידי הכנסת.

 

בנוסף למגבלות הרגולטוריות לעיל, ישנם מספר חסרונות נוספים לשיטת מימון ההמונים. ראשית, מיזם המעוניין לגייס כספים בשיטה זו נאלץ לפרסם את הרעיון או את המוצר בשלב מוקדם מאוד, עובדה הנותנת יתרון למתחרים פוטנציאליים. שנית, קיים חשש שללא פיקוח רגולטורי ראוי אנשים ינסו לנצל לרעה את מוכנות הציבור להשקיע דרך אתרים אלו.

 

על אף החסרונות, שיטה זו טומנת בחובה מספר יתרונות, הן ליזמים והן למשקיעים. ראשית, שיטה זו מאפשרת ליזמים להגיע למספר רב של אנשים בקלות ומהירות רבה, בעלות נמוכה יחסית. חסכון זה בעלויות הינו מהותי עבור מיזמים צעירים וקטנים, וכן עבור ארגוניים חברתיים וארגוני צדקה. שנית, שיטה זו מאפשרת למשקיעים להשקיע במיזמים באופן ישיר, וכן לבחור להשקיע במיזמים אשר קרובים לליבם.

 

יתרון זה משמעותי ביותר בקידום עסקים וארגונים חברתיים, אשר מתקשים לגייס כספים ממשקיעים קונבנציונליים שעל פי רוב מונעים ממניעים כלכליים בלבד. שלישית, שיטה זו מאפשרת למיזמים ייחודיים וחריגים, אשר היו מתקשים להשיג השקעות בשיטות השגרתיות, לגייס הון ולפרוץ לשוק. רביעית, שיטה זו מאפשרת למשקיעים לפזר את השקעתם על פני מספר רב של מיזמים, ובכך להקטין את הסיכון שבהשקעה.

 

לסיכום.

כפי שניתן לראות, לגיוס הון בשיטת מימון המונים פוטנציאל רב עבור מיזמים צעירים וארגונים חברתיים. נדמה שהשיטה כאן כדי להישאר, ובעקבות זאת, ראוי להכיר אותה היטב על מנת להפיק ממנה את המקסימום.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.