12 יולי 2015 | ראול וארשנייה
איך תחליטו על הפיצ'רים הנכונים ל-MVP שלכם

מוצר MVP הוא מוצר עם החזר ההשקעה הגבוה ביותר מול סיכון. בשנות עבודתי עם סטארט- אפים, ראיתי כמה רמות של מורכבות לאורך המוצרים הללו. ומה שלמדתי הוא ש-MVP לא תמיד אומר שאתם מפשיטים ממנו את כל הפיצ'רים, כמו גם שזה לא אומר שאתם יוצאים לשוק בתוך כמה שבועות או פשוט עולים לאוויר רק עם דף נחיתה.

לאנשים שונים יש רעיונות מגוונים לגבי MVP -Minimum Viable Product, ומעטים מאוד מבינים את הניואנסים של מה שמרכיב מוצר כזה.

 

מוצר MVP הוא מוצר עם החזר ההשקעה הגבוה ביותר מול סיכון. בשנות עבודתי עם סטארט- אפים, ראיתי כמה רמות של מורכבות לאורך המוצרים הללו. ומה שלמדתי הוא ש-MVP לא תמיד אומר שאתם מפשיטים ממנו את כל הפיצ'רים, כמו גם שזה לא אומר שאתם יוצאים לשוק בתוך כמה שבועות או פשוט עולים לאוויר רק עם דף נחיתה.

 

בקצרה, אין כזה דבר אסטרטגיית תבנית במידה אחידה ל-MVP. אתם חייבים להתאים אותו בכפוף לתעשייה לה אתם מגישים, לבעיה אותה אתם פותרים ולתחרות הקיימת.

 

הנקודות הבאות יסבירו את הקונספט של MVP, בהתאם למוצר הספציפי שלכם ולתעשייה, ויעזרו לכם להחליט לגבי הפיצ'רים שאתם צריכים לבנות עבור הגירסה מס' 1 שלכם.

 

1. הבדילו בין "חייב להכיל" לבין "נחמד שיכיל".

 

הכלל הבסיסי לכל פיתוח מוצר בשלביו המוקדמים הוא שאתם חייבים להבין את ערך הליבה המוצע של המוצר שלכם. היכולת להפריד בין הפעמונים לשריקות מתוך הפיצ'רים ש"חייבים להיות" שלכם תסייע לכם לצאת לשוק מהר יותר ותאשר את ההשערה שלכם בהשקעה נמוכה יותר.

 

שוב, הגירסה הראשונה שלכם צריכה לפנות רק לערכי הליבה, אך זה אינו דורש בהכרח פיצ'רים שהופשטו לגמרי. אפילו אם אתם בונים את אפליקציית המובייל שלכם רק עם כמה פיצ'רים, אתם חייבים לסגור את הלולאה ולבנות אותם היטב.

 

רוב היזמים שוגים בהנחה ש-MVP חייב להכיל פיצ'רים שאינם שלמים, אך להיפך- מה שאכן חיוני הוא אותם פיצ'רים מוגבלים/ הכרחיים שמקלים על חוויית המשתמש הכללית.

 

מה שאתם יכולים לעשות הוא לבנות לולאה שאינה אוטומטית או רצף עבודה ב-Back end שאינו משפיע על חוויית הצרכן הסופי.

 

בקצרה,MVP אינו דף נחיתה, מודל בתלת מימד או אבטיפוס. "מוצר בר-קיימא מינימלי" הוא מוצר.

 

 

 

2. פנו אל נתח שוק אחד כדי להתחיל.

 

מה שנכנס אל תוך ה-MVP צריך לשקף את הקהלים אותם אתם משרתים. כמובן, המוצר הסופי שלכם יכול ואכן יכיל בסופו של דבר מספר פיצ'רים שישרתו את הצרכים של מספר נתחי שוק. אבל להשיק מוצר ועל יום הראשון לנסות לשרת את כולם אינה רעיון זהיר.

 

בימיו הראשונים, על המוצר שאתם בונים לקיים פתרונות לבעיות של הצרכנים הראשוניים שלו מיד בהתחלה. בניית MVP היא דבר אחד, המשימה הבאה היא למצוא ולהגיע אל משתמשים מוקדמים על מנת להתחיל לגלגל את לולאת הפידבק שאתם צריכים לקבל.

 

 פנייה אל אותם משתמשים מוקדמים אשר ירצו להשתמש בגירסה הראשונה שלכם היא משימה מאתגרת, ואינכם רוצים למתוח את עצמכם יותר מדי בימים הראשונים. התמקדות בנתח לקוחות אחד ופתרון בעיותיהם של לקוחות אלו תעזור לכם להגיע למוצר הנכון/ לשוק המתאים.

 

לאחר מכן, מדובר בהעלאת המוצר שלכם במעלה הסולם ושיווק.

 

3. זהו את ההבדל בין קהל שבע לקהל שלא נוצל.

 

לא תמיד יהיה לכם שוק חדש ובלתי מנוצל לחלוטין להשיק בו את המוצר שלכם. המוצר שלכם יכול להיות סתם מלכודת לעכברים וזה בסדר גמור: זה פשוט שכאשר אתם מתחרים נגד מוצר קיים, עליכם לבנות את שלכם הרבה יותר טוב מהפתרון הקיים.

 

בתרחיש הזה, אתם עשויים להאמין שעליכם לבנות פחות ממה שהמתחרה שלכם כבר בנה. אבל אל תתנו למילה "פחות" להטעות אתכם. זה לא אומר "בנו פחות פיצ'רים", אלא בנו את אלה שמהווים חלק מחוויית המשתמש הכללית בחלל ה"חייב להיות", ללא הפעמונים והשריקות.

 

אולם, ייתכן שאפילו רק ה"חייבים להיות" יהיו רבים מספור, מפני שאתם נכנסים לקטגוריה מפותחת או לחלל מוצר.

 

במקרה כזה, ה-MVP יהיה שונה לחלוטין מזה שתבנו עבור שוק בלתי מנוצל לחלוטין, שבו מוצר או שירות כזה אינו קיים עדיין.

 

דבר נוסף: אל תיסחפו אחרי דיבורי באזז. הפעילו שיקול דעת לפי תובנותיכם לגבי הצרכנים שלכם ותבנית הנוף הקיימת. כך תייצרו את ה-MVP שלכם נכון במדויק.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.