11 אוגוסט 2015 | רונן פריימן
ניהול פרויקטים מול ניהול מוצר, מה יותר נכון לפרויקט שלי?

רוב הסטארטאפים החדשים נכשלים, זאת עובדה לא נעימה אבל ידועה לכל. יש דרכים בהן אפשר ורצוי לפעול כדי לנסות ולמזער את הסיכון לכישלון במיזם שלך. למשל, את יכולה להשקיע זמן באימות הרעיון שלך לפני שתתחילי להתקדם אתו, לבצע בדיקת מתחרים ומוצרים דומים ועד בדיקה מקיפה האם אנשים מכונים לשלם עבור הפתרון שלך.

רוב הסטארט- אפים החדשים נכשלים, זאת עובדה לא נעימה אבל ידועה לכל.

יש דרכים בהן אפשר ורצוי לפעול כדי לנסות ולמזער את הסיכון לכישלון במיזם שלך. למשל, את יכולה להשקיע זמן באימות הרעיון שלך לפני שתתחילי להתקדם אתו, לבצע בדיקת מתחרים ומוצרים דומים ועד בדיקה מקיפה האם אנשים מוכנים לשלם עבור הפתרון שלך.

רצוי גם לתרגם את הרעיון שלך ל–MVP ולהגדיר איטרציות (סבבים מוגדרים) לפיתוח המוצר, ואפילו אפשר לשכור את שירותיו של בית תוכנה שכבר פיתח מאות מוצרים מצליחים ועכשיו הוא נדרש למשימה שלך.

 

אבל למרות כל האפשרויות הללו, רוב הפרויקטים ייכשלו, ויש מאות סיבות המובילות לכישלון.

 

רוב היזמים, שיצא לנו ב – Quickode לדבר איתם מחברים את הכישלון במיזם עם ניהול פרויקטים. אם פרויקט עומד או לא עומד בלוח הזמנים, אם הפיתוח מסתיים מעל התקציב המוגדר או אם הצוות הקיים לא מתקשר טוב, קל להאשים בכך את מנהל הפרויקט - אחרי הכל מדובר במדדים אובייקטיביים והם תחת אחריותו של מנהל הפרויקט.

 

אבל המציאות מורכבת יותר והפרספקטיבה שמנהל הפרויקט הוא האחראי הבלעדי לכישלון או הצלחת הפרויקט היא פשטנית ביותר. לעתים קרובות ההתניה הזאת של כישלון = מנהל פרויקט מפספסת את הסיבה האמיתית לרוב הכישלונות. יצא לנו לראות ולפתח אין ספור פרויקטים. ברוב המקרים, לדעתנו, האשמה תלויה דווקא בניהול מוצר לא נכון ולא בניהול פרויקט לא נכון.

 

אז מה ההבדל בין ניהול מוצר לבין ניהול פרויקט?

 

ניהול פרויקט הוא תפקיד טקטי. התפקיד של מנהל הפרויקט הוא להבטיח שמדי יום דברים זזים ועובדים כמו שעון וכל מערך הפיתוח עומד במשימות המוטלות עליו – מעצבים, מפתחים, לקוחות, משווקים, וכל אדם אחר שמעורב בתהליך. תפקיד נוסף הוא לשמור ולוודא שכולם יודעים מה הצעד הבא בתהליך.

 

ניהול מוצר הוא תפקיד אסטרטגי. כמנהל מוצר, יש לך השפעה עצומה על ההצלחה או הכישלון של פרויקט התוכנה, וזאת משום שמנהל המוצר הוא הפונקציה שמגדירה מהו המוצר. למנהל המוצר יש את המנדט להחליט מי קהל המטרה, אילו פיצ'רים יש לפתח, מה יותר חשוב ומה פחות חשוב. אלו סמכויות שלמנהל הפרויקט ושאר הצוות אין – תפקידם של האחרים הוא לבצע את החזון.

 

כמנהל מוצר, אתה צריך לנהל את כל המלחמות על ההיקף של הפרויקט. עליך לשמור על כך שהאפליקציה תתמקד במשתמשים. אתה למשל, היחיד שיודע מתי המוצר מוכן להישלח לבדיקות. מנהל המוצר הוא זה שמחליט מתי עושים Freeze לפיתוח או מתי לשלוח את המוצר לסיבוב פיתוח נוסף כי תכונה מסוימת לא מלוטשת מספיק.

 

כמנהל מוצר אתה צריך להסתכל על מפת הדרכים לטווח ארוך, על המטרות העסקיות של החברה או הלקוח, ולאזן את התכניות העתידות האלו עם הצורך בסיום פיתוח מהיר והשקת המוצר, נוסף על הצורך לבחון את כל הערות והמשובים המתקבלים לעיתים, לחשב מסלול מחדש ולשנות אותו.

 

יש מספר עובדות עיקריות בהקשר של מנהל מוצר שכל יזם חייב לזכור:

 

  • תפקיד מנהל המוצר הוא תפקיד שאינו מוערך.

 

  • ברוב הפרויקטים יש מנהל פרויקט אבל אין מנהל מוצר.

 

  • רוב האנשים מאמינים שהם לא צריכים מומחה בתפקיד מנהל מוצר וכל אחד יכול לעשות את התפקיד הזה.

 

  • בקרב כלל הפרויקטים שהצליחו והשיקו מוצר לאוויר היה ניהול מוצר טוב, בין אם מכוון ובין אם לאו.

 

בגלל עובדות אלו, כל יזם חייב לנהל את המיזם שלו עם מנהל מוצר מיומן.

 

אם כיזם אין לך את הכישורים וניסון לבצע את התפקיד בצורה יעילה, אז הפתרון הוא לשכור מנהל מוצר, ולתת לו את המשאבים והסמכות לעשות את ההחלטות הקשות שיקבעו את ההצלחה או הכישלון של הפרויקט.    

 

אז האם לוותר על ניהול הפרויקט וללכת רק עם מנהל המוצר? התשובה היא לחלוטין לא. מנהל מוצר לא צריך לרוץ אחרי המעצבים והמפתחים ולוודא שהם עומדים בזמנים, לוודא שהם הצליחו לפתור לעצמם את כל הבעיות וכי הכל עובד כמו שצריך.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.