12 נובמבר 2015 | עליסה מרטין
סופ"ש חברתי - פרויקט ידיים

פרויקט ידיים קם במטרה לסייע למצוקה רווחת איתה מתמודדת האוכלוסייה החלשה ביותר: תנאי מגורים ירודים. אנו יוצרים צוותים של מתנדבים בעלי כישורים טכניים, על פי אזור מגורים. המתנדבים ברובם אינם בעלי מקצוע בתחום השיפוצים, אך הם בעלי מיומנות, ניסיון, ואהבה ל"עבודה עם הידיים". כל צוות תורם מזמנו חצי יום התנדבות, אחת לארבעה חודשים, כך שמתקיים סבב קבוע, המאפשר רצף שיפוצים בתדירות ידועה מראש באזור נתון.

מי אנחנו

דוד מוזס – מייסד העמותה.  בן 32, נשוי ואב לשלושה בנים. כבאי. איש חינוך בעבר. אוהב טבע, ספורט, ולעבוד בגינה.

יאיר מאיר –  יו"ר העמותה. בן 66, אב לשבעה ילדים וסב לחמישה עשר. עובד כמהנדס במכון צומת. ניהל בעבר פרויקטים הנדסיים רבים ועמד בראש ארגון "פעמונים" בירושלים.

 

 

פרויקט ידיים קם במטרה לסייע למצוקה רווחת שאיתה מתמודדת האוכלוסייה החלשה ביותר: תנאי מגורים ירודים. משפחות רבות, כולל קשישים ונכים, סובלות מבעיות תחזוקה קריטיות בבית, כדוגמת תריסים וחלונות שלא נסגרים, נזילות, קירות מתקלפים, דוד מים מקולקל, וכו'. ידוע שכל בעל מקצוע שמוזמן לטפל בבעיה ולו הקטנה ביותר, גובה שכר טרחה של כמינימום 200 ש"ח רק על עצם הביקור, ובמקרה שמתבצעת עבודה הסכום יכול להגיע למאות שקלים ואף יותר. מעבר לקושי של העלות הכספית הכבדה צריך לזכור שבעל מקצוע כזה אמנם יטפל בבעיה שלשמה הוזמן, אבל רק בה. כך שגם אחרי השקעה של מאות שקלים בטיפול בבעיה הנקודתית – עדיין יישארו בבית בעיות ותקלות רבות ללא מענה. התוצאה היא שאצל אנשים שלא יכולים לשלם המצב פשוט יישאר כפי שהוא, גם אם זה אומר ללכת לישון בלי חלון, או להתקלח באמבטיה שבורה ומסוכנת, או לשבת כל היום מול קירות שחורים. טבען של בעיות תחזוקה הוא שהן אינן סטטיות והמצב שלהן הולך ומחמיר ומשליך הלאה לתשתיות נוספות בבית. צריך לזכור שרבים מהאנשים האלה, ובעיקר המבוגרים, שוהים את רוב זמנם בתוך הבית.

 

 

מה אנחנו עושים?

בפרויקט ידיים אנחנו יוצרים צוותים של מתנדבים בעלי כישורים טכניים (הנדי-מנים), על פי אזור מגורים. המתנדבים ברובם אינם בעלי מקצוע בתחום השיפוצים, אך הם בעלי מיומנות, ניסיון, ואהבה ל"עבודה עם הידיים". הצוותים משלבים בתוכם מגוון יכולות טכניות בהתאם לכישורי המתנדבים. כל צוות מתנדבים תורם מזמנו חצי יום התנדבות, בתדירות של אחת לארבעה חודשים, כך שמתקיים סבב קבוע של צוותים, המאפשר רצף שיפוצים בתדירות ידועה מראש באזור נתון. צוותים אלו מופנים על ידי הפרויקט לדירות המיועדות, כאשר ראש הצוות עורך בדירה ביקור מקדים על מנת להכין תכנית שיפוץ ורשימת חומרים. חומרי הבנייה נרכשים מכספי תרומות ואת כלי העבודה מביאים איתם המתנדבים מהבית.

במקביל לצוותי השטח, פועלים מתנדבים לאיתור דירות מגורים המיועדות לשיפוץ. תפקידם לקבל הפניות מגורמי רווחה, לבקר בדירות על מנת לבצע סינון ראשוני ובדיקת התאמה. כל שנותר הוא "לשדך" אל הדירות את צוות המתנדבים המתאים.

בפרויקט ידיים ההוצאות הכספיות הן רק על חומרים, וגם אותם אנחנו קונים כמעט במחירי עלות מבתי עסק שנרתמו לעזור. עלות שיפוץ ממוצע נעה בין 1500 ל- 3000 ש"ח - נטו עלות החומרים. עם הסכומים האלו המתנדבים המוכשרים שלנו עושים נפלאות: מחליפים ברזים דולפים, מתקנים תריסים, ניאגרות, מבצעים תיקוני טיח, צובעים, בונים ארונות, מדפים, שולחנות, מתקנים כיורים, תאורה, מתקינים מאווררי תקרה, פותחים סתימות, מתקנים דלתות,וילונות, קירות גבס, קרמיקה ועוד ועוד.

מבדיקה פשוטה של עלויות בעלי מקצוע (הזולים מביניהם) בשוק עולה כי שווי אמיתי של כל שיפוץ שלנו נע בין 6000 ל- 10,000 ש"ח ואף יותר.

זאת אומרת: כל שקל שאנחנו מקבלים בתרומה שווה לארבעה או חמישה שקלים בפועל.הרווח הוא כולו של האנשים להם אנו עוזרים – החלשים ביותר בחברה.

 

את ההשראה למיזם קיבל דוד מייסד העמותה מסבו ז"ל - מנחם מוזס. מנחם היה ניצול שואה, איש צנוע אוהב אדם וטבע עם ראש וכישורים טכניים מיוחדים שדיבר מעט מאוד ועשה ובנה בלי סוף עבור כל מי שבסביבה. ממנו ניתן היה ללמוד את הכוח הגדול שיש באנשים מוכשרים כאלה לתת מעצמם לטובת האחר, בפשטות ובמעט משאבים.

 

 

 

הערך המוסף שלנו:

מה שהפעילות עושה למתנדבים.

פרויקט ידיים מהווה אפיק התנדבות קבוע ומשמעותי עבור אזרחים מכל הגוונים והשכבות.

אופי הפעילות מקרב את המתנדבים כמה שיותר "לשטח" ומאפשר להם היכרות קרובה ובלתי אמצעית עם השכבות החלשות ועם מצבן. נוצרת סיטואציה ייחודית שבה המתנדבים מצליחים להביא לידי ביטוי את היכולות והיצירתיות שלהם לטובת הזולת, וכתוצאה מכך מרגישים סיפוק אדיר וממשי מהנתינה. התחושה הזו יוצרת אצל המתנדבים דחף להמשיך לתת מעצמם ולקחת אחריות חברתית מעשית.

 

 

במה אנחנו הכי גאים?

בנחישות של המתנדבים. ביכולת שלהם למצוא פתרונות לבעיות הרבות שצצות במהלך העבודה. כל דירה מספקת אין-ספור אתגרים שמצריכים חשיבה יצירתית ואלתור, תוך התחשבות מקסימלית בצרכים של בעלי הדירה. המתנדבים שלנו עושים את זה עם כל הלב, ונותנים את הנשמה כדי להוציא מתחת ידיהם עבודה יפה ומשמעותית עבור הנזקקים.

 

 

אנחנו לא דורכים במקום ועובדים במרץ על הוספת פן אסתטי מקצועי לשיפוצים שלנו. הודות למעצבת פנים מוכשרת שהצטרפה כמתנדבת לפרויקט, התחלנו לאחרונה להוסיף לשיפוצים שלב נוסף של "פיניש". לאחר השיפוץ, מתבצעת מתיחת פנים אסתטית לדירה המתבטאת בהתאמת וילונות, תמונות, צבע, סדר וארגון יעילים ועוד. כמובן שכל זה מתבצע בשיתוף מלא ובהתאם לרצונות של בעלי הדירה.

 

 

האליפות בשבילנו

היא להצליח להעלות את המודעות הציבורית לבעיית תנאי המחייה של השכבות החלשות ולהציב רף גבוה יותר לטיפול בבעיה מזה הקיים כיום.

 

 

כך שומרים איתנו על קשר:

בעמוד הפייסבוק שלנו: פרויקט ידיים

במייל:  [email protected]

בטלפון:  דוד מוזס  052-6070130

            יאיר מאיר  054-6713950

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.