21 ינואר 2016 | אוהד גולוב
מחשבה יצירתית בשיווק

כיזמים, לפני שאנחנו משלמים כסף או נותנים אחוזים למעצב ולמתכנת, אנחנו חוקרים היטב את השוק ולומדים את הסביבה, ואז כשאנחנו "סגורים" על הרעיון שלנו, מופיעה ה"מגרעת" הגדולה שלנו – השיווק. לצערי, המציאות היא כזו שעל מנת להגיע לכמות משתמשים גדולה צריך הרבה מאוד כסף. אך עם זאת, אפשר לנסות וללמוד מאחרים כיצד לעשות את זה נכון ולהגיע למקסימום משתמשים במינימום כסף.

בשנותי כיזם למדתי דבר אחד או שניים, שהחשוב בהם לדעתי, הוא שאנחנו הישראלים יזמים מצוינים: אנחנו (ואני מפחד להגיד) אולי המעצבים הכי מוכשרים בעולם; שולטים בתחום UX/UI בצורה מושלמת; אנחנו חוקרים את השוק אותו אנחנו רוצים (למדנו שיטות מחקר בתואר הראשון שלנו); ואף מפתחים ברמה הגבוה ביותר בעולם (ואם אין לנו כסף אנחנו פונים למתכנתים זולים אך טובים בהודו או בבולגריה).

 

כיזמים, לפני שאנחנו משלמים כסף או נותנים אחוזים למעצב ולמתכנת, אנחנו חוקרים היטב את השוק ולומדים את הסביבה, ואז כשאנחנו "סגורים" על הרעיון שלנו, מופיעה ה"מגרעת" הגדולה שלנו – השיווק.

לרוב נגיע אל הרגע בו צריכים להתחיל לשווק, כאשר במקרה הטוב השארנו לעצמנו 100 אלף דולר לטובת שיווק ואמונה שבעזרת סכום זה נגיע למיליון משתמשים; ובמקרה הרע לא השארנו כלל תקציב לשיווק ואנחנו חושבים שהמוצר שלנו יהיה כל כך ויראלי שכולם ידברו עליו (משהו בסגנון האפליקציה של דור רפאלי – בליינדספוט).

 

 

אז קודם כל יש לי חדשות בשבילכם: העולם הזה, בו אנשים היו משתפים הכל בפייסבוק - בפרט אם הם החברים שלכם שאוהבים אתכם ולכן בטוח ישתפו ויעשו לייק, וכך גם החברים שלהם וכן הלאה – העולם הזה  לא קיים. למעשה הוא אף פעם לא היה קיים, זאת פיקציה שלא מתרחשת במציאות אף פעם.

לצערי, המציאות היא כזו שעל מנת להגיע לכמות משתמשים גדולה צריך הרבה מאוד כסף. אך עם זאת, אפשר לנסות וללמוד מאחרים כיצד לעשות את זה נכון ולהגיע למקסימום משתמשים במינימום כסף.

לפני הכל, חשוב להדגיש כי המתמטיקה בכמות המשתמשים היא די ברורה ונעה בסכומים של בין 1-4 שקלים למשתמש בארץ, או דולרים בארה"ב. לכן, הטיפ הראשון לפני שאנחנו נכנסים לעומק המחשבה היצירתית, הוא להשאיר כמה שיותר כסף לשיווק, כי אין הרבה מהלכים מצוינים שתופסים הרבה משתמשים ללא השקעה כספית.

 

 

נתחיל מכך שישנם שני סוגים של קבלת חשיפה:

1. מדיה שנקנתה (Buy Media) – כלומר שילמנו על המדיה, החשיפות והקליקים שיגיעו דרכה.

2. מדיה שהרווחה (Earned Media) – מדיה שהרווחנו בחינם, באמצעות מיזם שמייצר כזה "באזז". זה כולל השקעה במדיה קנויה, למשל של 10,000 שקלים, שמייצרת רווח גדול פי כמה, למשל בסכום של 100,000 שקלים.

 

אם בדור רפאלי ובאפליקציה בליינדספוט עסקינן, אז את בליינדספוט פרסמו בשילוט חוצות ענק בנתיבי איילון, מה שגרם לאנשים להתחיל להשתמש באפליקציה. כל שלט כזה עולה כמה אלפי שקלים, אך החשיפה שהאפליקציה קיבלה בכל אתרי החדשות והעיתונים, ואפילו המהלך של גיא לרר כנגד (לטוב ולרע) - כל זה הוא דוגמא למדיה מרווחת - כמות המשתמשים שהורידו את האפליקצייה בזכות הרעש התקשורתי, היתה גדולה משמעותית מכמה אלפי השקלים שהושקעו בשלטי החוצות באיילון.

 

 

אז כדי לייצר תוצאות ויראליות, אתם לא צריכים לייצר אפליקציות רעות ומרושעות שיכולות לגרום לילדים לעשות שיימינג אכזרי... להלן שתי דוגמאות לקמפיינים מבריקים לשיווק אפליקציות, שיוכלו לתת לכם השראה כיצד לשווק את האפליקציה שלכם:

 

1. Carlister הוא מיזם המשלב את כל האלמנטים של תהליך קניית מכונית באמצעות אפליקציה או אתר. החבר'ה האלה יצאו לקמפיין מדליק לשיווק המוצר שלהם, באמצעות סרטון בו נהג מונית רב עם שוטרת בעקבות דו"ח שרשמה לו והיא בתגובה מרימה את הרכב בשתי ידיה. במהלך הסרטון לא מוזכרת האפליקציה בכלל, אלא רק מופיעה כשלט על גג המונית. 

מדובר בהשקעה מינימלית יחסית, הדורשת שני שחקנים, מונית מקרטון, עורך וידאו טוב וקצת אפקטים, כשהרווח הוא חשיפה עולמית – לסרטון זה למשל יש כ-2 מיליון צפיות.

 

 

 

2. חברת ADOBE הידועה החליטה לפרסם במהלך יוצא דופן את תוכנת עריכת התמונות המפורסמת שלה PhotoShop, באמצעות קמפיין המייצר אימפקט רגשי. עלות של קמפיין כזה היא כמה אלפי שקלים, בעוד החשיפה היא של מעל 24 מיליון צפיות, ובנוסף כתבות ועניין בכל העולם.

 

 

 

 

עליכם לזכור כי לא כל המהלכים מצליחים, על רוב הרעיונות ומסעי הפרסום אנחנו בכלל לא שומעים, אך כדי להגדיל את סיכויי החשיפה של הקמפיין שלכם, להלן מספר טיפים:

 

לגעת – געו באנשים, נסו לגרום להם להרגיש את מה שאתם מעבירים בשיווק, להרגיש את המוצר כאילו הוא חלק מהם. 

 

להצחיק – אין שום דבר שאנחנו אוהבים יותר מלצחוק. 

 

להכעיס – גם כעס ישרת את הקמפיין, כי אין באמת דבר כזה כמו "פרסום שלילי". למשל, הידעתם כי אנו נוטים להאזין ברדיו למשך זמן רב יותר לאנשים שאנחנו שונאים או שמעצבנים אותנו? הווארד סטרן פעם אמר כי אנשים ששונאים אותו מקשיבים לו כפול מהזמן שאנשים שאוהבים אותו מקשיבים. 

 

לענות על צורך – נסו לענות על צורך של האנשים ולא לייצר להם צורך. אם תתנו מענה על משהו בסיסי שאנשים אוהבים, כנראה שתהיה לכם חשיפה טובה יותר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.