19 מאי 2016 | מעיין יזדי
מהות המיזם כמשפחה

במה בעצם שונה הגדרה של משפחה מההגדרה של צוות המקים מיזם או סטארט-אפ חדש? אני לא בטוח שיש ממש הבדל, ועבורי זה אפילו די זהה. כשאני חושב על עתידה של החברה שבניתי יחד עם צוות של שותפים לדרך, זה מה שמלווה אותי - הידיעה שהצוות שלי הוא המשפחה השנייה שלי, הביטחון בכך שיש עוד אנשים שחולקים איתי את המשא, הנפשי והאינסטרומנטלי, ולא מוותרים לאורך כל הדרך מרעיון למיזם ולחברה פעילה.

מה זו משפחה? מה בעצם מגדיר משפחה? האם כשאנחנו מדברים על משפחה אנחנו חושבים על ההגדרה, או שבעצם מדובר במשהו שאנחנו פשוט מרגישים, מעבר להגדרה?

פניתי לשאול את גוגל, וזו התוצאה הראשונה שעלתה: "משפחה היא מוסד חברתי המאגד יחידים לקבוצה שיתופית הדוקה."

למען האמת, עבורי מדובר בהגדרה קולעת - זוהי האמונה שלי במשפחה.

 

אבל כשקוראים שוב את ההגדרה הזו, במה בעצם היא שונה מהגדרה של צוות המקים מיזם או סטארט-אפ חדש? אני לא בטוח שיש ממש הבדל, ועבורי זה אפילו די זהה.

 

 

כשאני חושב על עתידה של החברה שבניתי יחד עם צוות של שותפים לדרך, זה מה שמלווה אותי - הידיעה שהצוות שלי הוא המשפחה השנייה שלי, הביטחון בכך שיש עוד אנשים שחולקים איתי את המשא, הנפשי והאינסטרומנטלי, ולא מוותרים לאורך כל הדרך מרעיון למיזם ולחברה פעילה.

צוות טוב, בדיוק כמו משפחה, לעיתים רבות חזק יותר מסך כל חלקיו בנפרד. אתם תגלו כי השותפים שלכם לדרך יחזקו ויקדמו אתכם במקומות בהם אתם מתקשים יותר, בין אם זה עיצוב גרפי, פיתוח תוכנה, שיווק, מכירות ועוד.

השותפים שלך יכולים להפוך לחברים הכי טובים שיש, לסוג של "פסיכולוגים אישיים". ככל הנראה תבלה איתם יותר שעות מאשר עם המשפחה הביולוגית שלך או בת/בן הזוג. אתה תקטר לידם על כל דבר קטן, תכיר כבר את כל הבדיחות שלהם בעל פה, תדע איך בדיוק הם מזמינים את הקפה שלהם.

 

 

הערך האמיתי טמון במושג, שבעולמי הוא חשוב מאוד– הפריה הדדית. זה האופן בו כל השותפים בצוות יוצרים תהליך של התקדמות מהירה ואפקטיבית אל עבר חזון מסוים. שותף טוב הוא כזה שירחיב את אופקייך ויגרום לך להגיע למקומות שמימך לא שמעת עליהם, אתה תלמד עולם מושגים שונה מכל אחד ואחד משותפיך. מן הסתם, אם אתה "עונה" על אותן הדרישות – אתה בדיוק סוג האדם הזה עבור השותפים שלך.

שותפים טובים יכולים להיות גם מציקים, אינטנסיביים, להתקשר ברגעים הכי פחות נוחים. אל תשכחו לרגע שגם אתם עשויים למצוא את עצמכם בצד המציק לא מעט פעמים. ועדיין, זה מחיר קטן ששווה "לשלם" בשביל עוד נדבך חשוב שמסייע לך לחזק את המשפחה, עוד מישהו שחולק איתך את המשקל שמונח על הכתפיים.

בדיוק כמו במשפחה, שדבקה יחד בטוב וביותר טוב, אני מאמין שחברי הצוות צריכים ללוות אחד את השני יחד בהצלחות וגם באתגרים. בכל אותם רגעים פחות מוצלחים שיש לקח ללמוד מהם, כשיש קשיים במהלך הדרך – השותפים שלך שם ללוות אותך. לא רק בתוך המיזם, אלא גם בעולמך הפרטי, שהאינטנסיביות של הקמת סטארט-אפ עלולה לגבות ממנו לעיתים קרובות מחיר. כשאני נתקל בבעיה, בין אם במהלך העבודה ובין אם בחיי האישיים - אני תמיד יודע שיש לי דלת פתוחה לעולמם של כל אחד מחברי הצוות שלי.

 

 

תחילת דרכי כיזם הייתה מלאה מכשולים ותלאות, למדתי המון מטעויות שנעשו בעבר. זהו הלקח הגדול ביותר שלמדתי - אל תפחדו לאבד שותפים, שותף הראוי לך יהיה בעל אותם אידיאלים של עבודת צוות ומוסריות הדדית בדיוק כמוך, אם לא יותר ממך.

איבדתי שותפים רבים במהלך הדרך, לא מעט בחרו ללכת כי הם לא חלקו את אותה התשוקה והאש שהייתה בי ובשאר חברי הצוות כלפי חזון החברה. היו גם כאלו עם המון רצון, אך מעט יכולות. אני יכול לומר בבירור שהשותפים שהמשיכו איתי לטיפוס במעלה ההר, הם בדיוק האנשים שאני רוצה סביבי כצוות וכמשפחה.

 

 

אז מה הן התכונות החשובות שאני מחפש כאשר אני בוחר שותפים מתאימים למסע? אפשר לכנס אותן לשלושה היבטים עיקריים:

 

1. כישורים וסגנון עבודה

ראשית, חפש שותף המביא עמו יכולות שלך אין, ובכך מוסיף ייחוד לצוות. אתה רוצה ליצור צוות רב גווני לכן חשוב לחפש יכולות שונות ומשלימות בחברי הצוות השונים. מניסיוני, צוות שלכל חבריו יש את אותו סט יכולות מקשה על ניהול העבודה ומייצר ירידה בפרודוקטיביות.

בנוסף, אני מחפש בשותף גם חשיבה יצירתית. אדם יצירתי הוא לרוב אדם של חזון, המחפש ליצור משהו חדש, לא מסתמך על עבודתם של אחרים ולא מקבל מצב קיים כעובדה נתונה. אנשים יצירתיים הם בדרך כלל מלאי אנרגיה ותשוקה ומציעים דרכי חשיבה ייחודיות שיוכלו להתגבר על מכשולים מורכבים שעבור רבים אחרים יהיו בלתי אפשריים.

 

2. מוטיבציה

תכונה שניתן לעמוד על קיומה כבר בתחילת העבודה עם השותף היא רצון. שותף בעל רצון חלקי ינסה למצוא תירוצים ולהצדיק את עצמו, הוא יחפש סיבות לביצוע מטלות חלופיות מאלו שעליו לסיים ולא יישאר ממוקד במטרה. אדם כזה לא יעשה טוב לצוות. אך אני ממליץ להיזהר גם ממצב הקיצון השני – שותף מלא רצון לא ריאלי שמראה מוטיבציה רבה מדי, אך אם דברים לא יפעלו לפי ראות עיניו מסוגל לעזוב כהרף עין.

 

3. יכולות בינאישיות

בראש ובראשונה אני מחפש שחקן צוות, כזה שיכול לבצע משימות לבד, אך מסוגל להשתלב היטב בעבודת הצוות. התכונה הזו חשובה במיוחד ליצירת המרקם החברתי הנכון בצוות. נסו לזהות במהלך הפגישות עם הצד השני האם מדובר בחבר צוות המרוכז בעצמו, האם הוא מדבר אך ורק על הישגיו האישיים? כמובן, אין זה פסול לדבר על הצלחות, אך חשוב שזה לא יהיה העיקר.

תכונה נוספת שאני מנסה לבחון היא תחרותיות. זו אולי נשמעת כמו תכונה מרתיעה דווקא - תחרותיות יכולה להיות אגרסיבית ודורסנית אם מדובר באדם שמתבסס אך ורק על הצלחותיו האישיות. אך שחקן צוות אמיתי אמנם ינסה לדחוף קדימה את עצמו, אך לא פחות ואף יותר את שותפיו. תחרותיות היא דבר בריא כאשר עושים בה שימוש לצורך העצמה של הצוות והצבת אתגרים הדדיים, שיובילו לשיפור של כל אחד לבד ושל הצוות ביחד.

 

אני מאמין שאם תדעו לזהות תכונות אלה בתוך אנשי הצוות שלכם תוכלו ליצור צוות מנצח שיוכל לעמוד בכל אתגר שיקרה בדרככם.

 

 

 

באופן אישי, אני מציע לכם לא להיות (רק) אנשים הפועלים על פי הצלחה, אלא בראש ובראשונה אנשים הפועלים על פי ערכים. זאת משום שלאמונתי, אנשים ערכיים, טובים וראויים מנסים באופן טבעי להתחבר לאדם הנאמן לערכים מאשר לאדם שכל חייו מבוססים על מרדף אחר הצלחה.

 

 

אם הצלחת ליצור צוות שבעינייך הוא צוות מנצח חשוב לזכור - כל אדם חי ומתנהל על פי הערכים הראויים בעיניו, אשר אינם בהכרח זהים לערכים שחשובים לאחרים בסביבתו. בדיוק כמו במשפחה שבה אחים יכולים להיות דומים אך לא זהים ולכל אחד אופי משלו – אבל עדיין יש כבוד הדדי ואהבה. אל תנסה לשנות את השותפים שלך כדי שיאמצו אחד לאחד את הערכים שחשובים לך, ואל תשנה את סולם הערכים שלך כדי להתאימו לשותפיך. חשוב למצוא שותפים לדרך עם שאיפות דומות, אבל חשוב מכך ללמוד לקבל את השקפות העולם השונות שהם מביאים עמם ולא לנסות לייצר באופן כפוי השקפת עולם אחידה.

עזור לשותפייך וקדם אותם. ראיתי צוותים רבים שחבריהם חוטאים בקידום עצמי בלבד ללא מחשבה על יתר חברי הצוות. גם אני חטאתי בזה בשלב כזה או אחר.

כשאתה מקדם את שותפייך, מעצים אותם ושם אותם במרכז הבמה, אתה מייצר בו-זמנית רצון אצלם להעניק לך בחזרה את אותו היחס. זה מתבטא בנאמנות של הצוות, הגברת הפרודוקטיביות, הרצון להישאר ביחד בסביבה שמקדמת אותם.כדי ליצור תחושת שותפות אמיתית ומרקם חדש ואפקטיבי, למדתי שנכון לשתף ולהתייעץ עם כל השותפים וחברי הצוות, כאשר הדעה של כל אחת ואחד נחשבת. בחלק מהמקרים אפילו תבין שדעות של אחרים, גם אם הם פחות מנוסים, יכולות להיות יותר חכמות משלך ויובילו את החברה כמכלול לתוצאה טובה יותר.

הצוות מרוויח אנשים חזקים שמוכנים להילחם למען מטרה משותפת, כולם עושים הכל על מנת להצליח ביחד – בדיוק כמו משפחה.

 

 

זה סוס מנצח. אותו לא מחליפים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.