Image by Hebi B. from Pixabay
25 מאי 2022 | ליאת פלד
המתכון לצוות מנצח - חלק ב׳

איך יודעים להרכיב את הצוות המוביל? איזה מודלים יכולים לעזור לנו לוודא שאנחנו על המסלול הנכון? ליאת פלד עושה לנו סדר בחלק ב׳ של הטור

המשכנו את הליווי בנושאים מרתקים שכמובן אפשר להרחיב עליהם ארוכות.

המבנה הארגוני - 

 

בשלב זה בהקשר של מבנה ארגוני התייחסנו לשני נושאים, מאפייני צוות ניהולי מוביל ותכולות התפקיד של כל אחד מהם.

 

צוות מוביל

ישנם מודלים שונים לאפיון צוות ניהולי, אני עשיתי שימוש במודל PAEI של אדיג'ס. על פי המודל, צוות הנהלה צריך להיות מורכב מארבעה טיפוסים שונים, שנבדלים על שתי סקאלות:

סקאלה 1: הסתכלות על טווח ארוך לעומת הסתכלות על טווח קצר

סקאלה 2: הסתכלות על המה לעומת הסתכלות על האיך. 

ומכאן נגזרים 4 טיפוסים:

Producer – ביצועי. מה וטווח קצר. Administrator – אדמינסטרטיבי, מינהלי. איך וטווח קצר. Entrepreneur – יזם. טווח ארוך, מה.  Integrator – תיכלול, שיתוף. טווח ארוך, איך.


לפני שאתם ממהרים לנתח את עצמכם או את הצוות שלכם, חשוב לציין ש: 1. לא בהכרח כל אחד הוא טיפוס מובהק מסוג מסויים, אך בדרך כלל אפשר למצוא שאחד הטיפוסים יותר מאפיין אותנו מאחרים 2. אנחנו נכנסים לתפקיד מסויים בעקבות הקבוצה והסביבה שבה אנחנו נמצאים. כך שבצוות מסויים אבוא לידי ביטוי כטיפוס A ובצוות אחר כטיפוס I.

בסטרטאפ עליו אני כותבת, הצוות הניהולי באופן מפתיע מורכב מארבעת הטיפוסים, כמעט באופן מדוייק. זה אמנם מייצר חוסר הסכמות או מתחים לפעמים, אך עקב דמיון בערכים, האמונה במוצר/ ברעיון וכבוד הדדי, נוצר צוות חזק.

לפעמים חשוב רק להכיר בכך שקיימים הבדלים ולהכיר בחשיבותם, כדי להבין את היתרונות שכל אחד מביא. משערת שיהיו תקופות שגם יידרש יותר.


תכולות תפקיד

עד היום, תכולות התפקיד נוצרו על ידי שילוב בין חלוקה רישמית של תפקידים לבין התמקמות טבעית בו כל אחד לקח מה שנוח לו ומעניין אותו יחד עם מקומות בהם זיהה פער של עשייה.

נוצר מצב בו כל אחד עמוס בשלל תפקידים, בכפילויות, ובהרבה כיבוי שריפות.

לכן, בשלב א', כל אחד נדרש לכתוב את כל תכולות התפקיד שלו ולאחר מכן יחד עם כל הצוות להוסיף, להוריד, לעשות סדר ולחלק לכותרות. 

בשלב ב', כל אחד נדרש לענות על שתי שאלות:

  1. איזה כח אדם או בעלי תפקידים אתם נדרשים לגייס במהלך השנה כדי לבצע את התפקיד טוב יותר ולעמוד במטרות ל 2022, ומתי הגיוס נדרש? 
  2. אלו מתכולות התפקיד שלכם נדרשות לדעתכם לצאת מאחריותכם ומתי?

מתוך השאלות התחילה להיווצר בהירות תפקיד, עלו הצרכים לגיוס בשנה הקרובה, והובלטו נושאים שדורשים יותר מיקוד ותשומת לב, ועד היום מעט נזנחו בשוטף הלחוץ.


****

העבודה דרך כל השלבים הללו ייצרה מיקוד ומסגרת לבניית ארגון, ודרשה מהיזמים עבודה של חשיבה, תיכנון ומענה על שאלות שעד אותו שלב הם פחות התעסקו בהן.

כיום אנחנו ממשיכים בליווי שוטף על פי צרכים שעולים. לדוגמא: שיפור ממשקים בין בעלי התפקיד השונים במוצר, מיומנויות ניהול, שיפור תהליכי עבודה מול לקוחות ועוד.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.