7 דצמבר 2016 | רות סגל
לעולם טוב יותר – התוכנית החברתית של 8200

בשנים האחרונות הציפו האקסלרטורים השונים את ה"סטארטאפ ניישן" שלנו, אך עד לאחרונה לא היה בנמצא אף אקסלרטור בתחום היזמות החברתית-טכנולוגית. מאותו מקום של ההעדר קם הרצון להקים בית ליזמים שמפתחים פתרונות טנכולוגים לבעיות טכנולוגיות מהותיות וכך הוקמה התכנית החברתית של 8200.

בשנים האחרונות הציפו האקסלרטורים השונים את ה"סטארטאפ ניישן" שלנו, אך עד לאחרונה לא היה בנמצא אף אקסלרטור בתחום היזמות החברתית-טכנולוגית. מאותו מקום של ההעדר קם הרצון להקים בית ליזמים שמפתחים פתרונות טכנולוגיים לבעיות חברתיות מהותיות וכך הוקמה התוכנית החברתית של 8200.

 

עו"ד נטע-לי מאירי מנהלת את התוכנית החל ממרץ השנה. "התחלתי בתור מתנדבת בינואר 2015, כמעט לפני שנתיים. עבדתי כעו"ד בפירמות עורכי הדין הגדולות בישראל בתחום של ישוב סכסוכים. הגעתי מעולם שכולו סכסוכים ומאבקים מסחריים, אך נחשפתי לתוכנית בתור בוגרת 8200. שירתתי כאנליסטית מודיעין, וכקצינה כהנתי כראש מדור קשרי חוץ. כבוגרת 8200 נחשפתי לפעילות המבורכת של התוכנית. בעברי עבדתי בשני סטארטאפים בניהול השיווק והפיתוח העסקי. לאחר שנים של התנדבות באוניברסיטה ובצבא רציתי מאוד להתנדב בתוכנית."

 

מנעד הבעיות החברתיות שהמיזמים בתוכנית פותרים הוא רחב, החל מפתרונות לאנשים עם מוגבלויות, לאנשי הגיל השלישי, לקידום הפריפריה, לקידום השוויון המגדרי ועוד. במחזור האחרון הגישו מועמדות 176 סטארטאפים, ומתוכם נבחרו עשרה. התוכנית פתוחה בפני כל יזם חברתי טכנולוגי ולא רק לבוגרי 8200."

עו"ד נטע-לי מאירי, מנהלת התוכנית החברתית של עמותת בוגרי 8200

 

 

מה מיוחד בתוכנית שלכם?

"מהות התוכנית החברתית היא לתת מעטפת כוללת של שירותים ופתרונות עבור כל אותם יזמים הפותרים בעיה חברתית באמצעים טכנולוגיים וזקוקים לסיוע הזה.

 

התוכנית מורכבת ממספר רבדים, ביניהם הרצאות וסדנאות במגוון תחומים החל מעולמות המשפט, הטכנולוגיה, העברת מסרים והופעה בפני קהל, ניהול מוצר, UX\UI ועוד. הרצאות אלו מועברות ע"י גורמים מקצועיים חיצוניים בכל אחד מהתחומים הללו, הנרתמים לסייע לתוכנית ועושים זאת בהתנדבות מלאה. כמו כן היזמים מקבלים בתחומים אלו שעות יעוץ ללא תשלום.

 

 

בוגרי המחזור הראשון

 

 

ימי התוכנית מתקיימים בממוצע אחת לשבוע, כך שליזמים יש זמן לתרגל, להטמיע וליישם את כל התכנים שהם לומדים במקביל לתכנים השונים המועברים בתוכנית.

 

בה בעת, התוכנית מנהלת מערך של יותר מ-40 מנטוריות ומנטורים, רובן נשים. מדובר במנטורים בכירים עם רקורד בתחומם. חלקם מגיעים מעולמות הפיתוח, חלקם מעולמות האופרציה והשיווק וכן הלאה. בחלק מהמקרים המנטורים עובדים מול היזם באופן שוטף (hands-on) וחלקם פועלים אד הוק. הדבר משתנה ממנטור למנטור. בנוסף התוכנית מנהלת מערך של דירקטורים בכירים מול איגוד הדירקטורים בישראל במסגרתו הם נרתמים לטובת יעוץ עבור הסטאטראפים המשתתפים בתוכנית. 

 

בנוסף, אנחנו מקיימים קשרים עם גורמי השקעות בישראל ובחו"ל - אירופה, ארה"ב והמזרח, כדי לאפשר ליזמים להגיע לכמה שיותר מקומות מעבר לים. היזמים מקבלים הזדמנויות למענקים, הם לוקחים חלק בתחרויות ומגיעים למשקיעים שאנחנו מכירים.

 

אחד היתרונות שלנו הוא החיבור לרשת הקשרים של בוגרי 8200. יש לנו יותר מ-16 אלף בוגרים החברים בעמותה ואנחנו מתקשרים איתם וחלקם תורם מיכולותיו ליזמים שמשתתפים בתוכנית ולבוגרי התוכנית. במסגרת פעילות התוכנית מסייעים הבוגרים במגוון רב של תחומים".

 

"התוכנית עצמה היא ללא מטרות רווח" מספרת לנו נטע-לי.  "לא התוכנית עצמה ולא השותפים לוקחים מהיזמים אקוויטי, ואף אחד הקשור לתוכנית לא נחשב כמשקיע. אין למעשה כל קשר משפטי או עסקי עם היזמים מהבחינה הזו. אנחנו מקבלים מימון משישה שותפים של התוכנית: משרד עורכי הדין נשיץ-ברנדס-אמיר, כיל, KPMG, פועלים הייטק של בנק הפועלים, אמדוקס וארגון נפש בנפש. השותפים לא רק מסייעים לתפעול התוכנית מבחינה כספית, אלא הם שותפים לכל דבר ועניין לאורך כל המחזור עוד החל משלב פתיחת התוכנית. הם גם מעבירים חלק מההרצאות המקצועיות".

 

יש לכם בוגרים שקצרו הישגים לאחרונה?

בין המיזמים שזכו להישגים משמעותיים לאחרונה ניתן למנות את EyeControl, מבוגרי המחזור הראשון. מדובר בכלי תקשורת נגיש ושווה לכל כיס לחולי ALS וחולים שנמצאים במצב locked-in שיאפשר להם לתקשר עם הסביבה. הם זכו לפני שלושה חודשים בתחרות העולמית THE VENTURE במקום השלישי בעולם אחרי שגברו על 116 חברות פה בארץ ואלפי מועמדים מכל העולם. הם גייסו Seed בסכום משמעותי וגייסו כסף מהמדען הראשי, ובפרויקט מימון המונים עברו את היעד ב-130%.

 

 

הרצאה בתוכנית

 

 

בנוסף, הסטארטאפ Voiceitt המסייע לאוכלוסייות בעלי קשיי דיבור לתקשר עם הסביבה על ידי תרגום של הדיבור המשובש לדיבור תקין בזמן אמת קוצר גם הוא הישגים מרשימים. Voiceitt זכו ב-8 תחרויות בינלאומיות שונות ומשמעותיות. הם גייסו מעל שני מיליון דולר. מרכז המחקר והפיתוח שבו Voiceitt עובדים נמצא בישראל וכעת החברה מגייסת ב-Round A".

בוגרים רבים אחרים של התוכנית גייסו גם הם הון, זכו בתחרויות שונות, השיקו פיילוטים מול חברות ישראליות ובינלאומיות ואף משווקים את המוצרים שפיתחו לעשרות אלפי לקוחות משלמים בארץ ובעולם.

 

מה מיוחד בסטארט-אפים שמגיעים לתוכנית שלכם?

"לצערנו או לשמחתנו, לכל המיזמים יש פוטנציאל להתרחב לשווקים בינלאומיים כי הם מייצגים בעיות שלא קיימות רק בישראל אלא בכל העולם. אצל הרבה יזמים, הבעיה מגיעה מהבית. EyeControl ,Voiceitt ומיזמים רבים אחרים החלו לפתח את המוצרים שלהם כתוצאה מצורך של קרוב משפחה שנזקק למוצר. עובדה זו הופכת את היזמים למסורים יותר ומבינים את הצורך ברמה האישית ביותר".

 

 

 

 

בוגרי המחזור השני

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.