Photo by Ani Kolleshi on Unsplash
8 אוגוסט 2019 | מאט מקוגיטו
יש לכם מחלה, וקוראים לה יזמות

השעה כבר 3 בלילה, ואתם ממשיכים לעבוד במלוא המרץ. אתם לא יזמים - אתם חולים ביזמות - בואו ללמוד למה

אתם שוכבים במיטה, ולצידכם החצי השני שלכם. הוא כבר נמצא בחלום העשירי, אבל אתם לא יכולים ללכת לישון לפני שאתם מסיימים את החלק האחרון בתוכנית העסקית של המיזם שלכם, שהייתה צריכה להיות מוכנה כבר אתמול. כל מה שעומד לפניכם זו המשימה, והנה – היא הסתיימה. אתם מסתכלים בשעון, וקולטים שהשעה כבר 2 בלילה ואתם צריכים לקום עוד 4 שעות בכדי להציג אותה. השאלה שעולה לכם לראש היא "האם זה נורמלי? האם זה בכלל בריא?"

בתור סטודנט לרפואה ויזם, אני מכיר את התחושה הזו מקרוב. אני שואל את השאלה הזו לא מעט ומרגיש את התחושות הנלוות אליה על בסיס יומיומי. שורות אלו נכתבו ביום חג, בזמן שכולם עושים משהו עם המשפחה והחברים, בזמן שאני יושב לבד ועובד.

כאשר הקמתי את העסק שלי, אני זוכר את הפגישה הראשונה שהלכתי אליה על כל פרטיה: את המקום, את האנשים, את המחשבות שעברו לי בראש, ואת מה שאמרתי לעצמי: "זהו זה. אני מחויב אך ורק לכך היום. דיברתי עם אנשים, ואני חייב לעשות את מה שהתחייבתי אליו. לקחתי את האחריות ואני אעמוד בה."

כל זה היה לפני שנה וחצי, תקופת זמן שבמהלכה התנסיתי בנושא באמת, ולמדתי שמה שלקחתי אז בתור אחריות לא מתקרב לכמות האחריות שלקחתי בפועל. אם זה לא ברור – אורח החיים היזמי הוא אורח חיים שיכול להיות מסוכן, ועדיין אנחנו לא עוצרים אותו. למה?

מבחינתנו, זאת התמכרות, התמכרות שיותר חזקה מהתמכרות לסמים, מפני שמדובר במשהו שאין לרוב האנשים

יש לי חבר שהוא אחלה גבר. כולם אוהבים אותו, כולל אני. אבל ביום יום, ניתן למצוא אותו מתלונן על דברים. אחד המשפטים השגורים בפיו הוא "הרבה דברים קרו לי". אני סמוך ובטוח שבלי להכיר אתכם ואת האנשים בחייכם, אתם בטוח מכירים לפחות אדם אחד כזה, נכון? הם נמצאים שם בחוץ ונוהגים לשקוע אל תוך הייאוש והדיכאון, כל זאת ועוד בזמן שהם לא שולטים בשום חלק בחייהם, וכך דברים פשוט "קורים להם".

בעולם של היום, שליטה וניהול של החיים בצורה עצמאית הוא סם לכל דבר, ומה שהדור שלנו משתוקק אליו – לא הכסף והאוטו של ההורים, אלא שליטה.

כאשר יש לכם עסק משלכם, גם אם הוא יוצר תסכולים (וכולנו יודעים שיש לא מעט), אתם בעצם מרגישים את השליטה שזורמת בדם שלכם. ממש כמו אדם שמכור לדברים פחות בריאים, אתם פותחים את הבוקר בחשיבה על הדברים שאתם עושים, על האנשים שאתם פוגשים, ועל הכסף שאתם עושים. אתם חושבים על כל כך הרבה דברים בבת אחת, אבל כל עוד אתם יכולים לשלוט במחשבות ובמעשים – אתם מרגישים כמו לוליין בעל שמונה ידיים שיכול אפילו לפנות זמן כדי לחייך לקהל, בזמן שרוב האנשים שמסביבו בקושי מצליחים להרים כדור אחד – וגם מזה הם מתייאשים.

אפקט הלוטו

אף פעם לא הבנתי למה אנשים ממלאים לוטו. ההורים שלי עושים את זה כל הזמן, אבל הם אף פעם לא זכו במשהו משמעותי. לאנשים יש נקודה טובה כאשר הם אומרים שמיזם משתייך לאותה קטגוריה. ישנו חלק במוח שפשוט מבצע בנו מניפולציות שנועדו לגרום לעשות דברים נהדרים, ומערכת "ההטבות" היא כל כך טובה שאנשים מגלים יבשת חדשה בפלנטה חדשה שבה אין אטמוספירה, ולכן פוטנציאל ההישרדות קלוש – אבל כל עוד יש סיכוי, יש רצון.

עם הלוטו, מדובר במזל מוחלט, אבל במקרים אחרים – היתרונות גוברים על הסיכונים ברמה כל כך גבוהה ששילוב של 99.9% מזל ו-0.01% עצמית מרגיש שזה כן אפשרי.

למה? מפני שאנו מאמינים שהמזל יכול להופיע אצל כל אחד, וגם כי אנחנו כמעט ולא לומדים מטעויות של אנשים אחרים.

להיות צודקים

"למה אתם עושים את זה, אם לא בשביל כסף?"

אנשים מוכנים למות עבור ערכים שונים כמו אהבה, פטריוטיות ועוד, אבל אני חושב שהמיתות הזכורות ביותר בהיסטוריה האנושית היו של אנשים שבחרו את העקרונות שלהם על פני החיים שלהם (לא, לא אתה גלילאו). להיות צודק קשור בצורה עמוקה לאישיות שלנו, ברמה שבה לפעמים אנשים יעדיפו למות מאשר לבחור בבחירה אחרת. כאשר אתם מקימים עסקים, הרבה אנשים יגידו לכם דברים כמו "זה רעיון רע, לכו על חיים בטוחים יותר", "זה מסוכן מדי", "זה לא חדשני" ודברים כאלו. עכשיו, אני יכול להעיד רק על עצמי ועל התחושות שלי ברגעים אלו, אבל פשוט עולה בי רצון של להוכיח שהם טועים. יכול להיות שזה עניין גאוגרפי או תרבותי, אבל אנשים לפעמים לא מאמינים בכלום והם מנסים לגרום לכם להצטרף אליהם.

בגלל שאתם צריכים סיבה לקום בבוקר

לא כתבתי את המאמר בכדי להסביר לכם על משמעות החיים, בגלל שאני לא מאמין שיש כזו. למרות המשפט שכתבתי לפני מספר מילים, אי אפשר לחיות עם הלך מחשבות כזה, ולכן הגישה שלי מנוסחת כך:

משמעות החיים שלכם מתבססת על האחריות אותה אתם מעזים לקחת

האנשים שמרגישים שהם פשוט שוחים בים של שיממון וכלום, לא מבינים שהם לא יכולים למצוא את המשמעות בחיים אם הם לא לוקחים את האחריות שקשורה אליה. יש אינספור יתרונות של לקיחת אחריות מלבד יצירת לחץ על אלו שלקח אותן. הם ממלאים את הפעילויות היומיומיות שלכם עם שמחה, התרגשות ואפילו פחד, מפני שהדברים האלו באמת משנים, ויש להם אפקט. האפקט הזה יהיה מה שיוציא אתכם מהמיטה בכל יום, ישאיר אתכם ערים בלילה בכדי לכתוב את הסיפור שלכם, מפני שאתם יודעים שאתם יכולים לקחת את האחריות. אם תמצאו את המשמעות, ההצלחה והכסף יבואו כתוצאה מכך, לא ההיפך.

אז שימו לב – משמעות היא מה שמניע את האנשים המצליחים, וזה מה שממלא את הגוף חסר הנשמה עם תשוקה, מטרה ובעצם – עם חיות!

המאמר נכתב בשיתוף Startup Grind

המאמר פורסם במקור באתר Medium

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.