Startup Grind
28 אוקטובר 2019 | מערכת StartIsrael
הגיע הזמן לעשות כסף: איך להימנע מכשלון בגיוס הראשוני?

עומדים לגייס כסף? בטח יש לכם המון שאלות שאתם לא יודעים את מי כדאי לכם לשאול - מזל שיש את הסרטון הבא שייתן לכם את התשובות

כולנו רוצים לעשות כסף מהמיזם שלנו, אבל כולנו לומדים בדרך כזו או אחרת שצריך כסף כדי לעשות כסף, וכשאין לנו – אנחנו צריכים לגייס אותו. לכן, שאלת מיליון הדולר (ליטרלי) מתחלקת להרבה מאוד שאלות הקשורות לגיוס כספים – איך עושים את זה נכון? מזל שיש לנו מומחים שיכולים לענות על שאלות.

איך לגייס את סכום הכסף הראשון?

שמרו על קשר קרוב עם כל האנשים איתם דיברתם מרגע הקמת החברה. הם שמעו את הסיפור שלכם ומכירים אותו, ויכול מאוד להיות שבגלל זה, הם דווקא יהיו אלו שיביעו עניין – ומהם יגיע הכסף הראשוני.

האם כדאי לשלוח למשקיעים עדכונים לפני שהם השקיעו?

מדובר בדילמה, אך לרוב התשובה תהיה שלא לשלוח עדכונים, בטח שלא לכל משקיע פוטנציאלי – אלא למספר בודד של "יחידי סגולה", וגם אז – מומלץ לשאול אותם איזה מידע הם מצפים לקבל הלאה ולפעול בהתאם.

האם כבר בניתם רשת חכמה של משקיעים לפני הגיוס?

כן, אנחנו כבר בדקנו את השוק והבנו מי בצד שלנו ומי לא (היו גם כאלו שהשתייכו לשתי הקטגוריות), ובסופו של דבר מצאנו שאם אנחנו עובדים עם משקיעים פוטנציאלים, סיכויי ההצלחה עולים משמעותית.

איך בונים רשימת משקיעים ואיך פונים אליהם?

חיפשנו משקיעים שהביעו עניין או השקיעו בחברות בתחום שלנו, טכנולוגיה או מודל עסקי דומה ומטרות דומות. לצורך זה, קנינו רשימות משקיעים מפורטות, והלכנו להרבה אירועי נטוורקינג, כולל הקמה של אירועים כאלו. כך, הלכנו לאירועים רלוונטיים למשקיעים והצלחנו להגיע להרבה יותר גורמים.

איך הופכים את החזון שלכם למשהו שאפשר למכור ולהבטיח

הגדירו את החזון, המשימה ואת המיקום שלכם. הם רוצים לדעת מה אתם עושים ולמה אתם עושים את זה. עוד דרך טובה היא לשתף את המשקיעים בסדנה משותפת עם הצוות כדי שהם יוכלו להכיר את החברה לעומק.

איך מתחילים עם חזון כבר מההתחלה?

הבינו את נקודת המבט של המשקיע והשוק, ועשו שיעורי בית. ברגע שתבינו מה הם רוצים, יהיה לכם הרבה יותר קל להגדיר את החזון והמשימה שלכם.

איך משלבים בין יעילות לחריצות ובעצם סוגרים את העסקה כדי שתוכלו לחזור לפתח את המיזם?

קשה לגייס כסף, ולא משנה כמה התכוננתם – זה קשה יותר ממה שחשבתם. ודאו שאתם מבינים איפה אתם נמצאים והתנהגו בהתאם. אל תשכחו שגם אם קבעתם 100 פגישות וב-99 מהם קיבלתם לא, בכל פגישה אתם טובים יותר, ובכך תשתפרו לקראת הפגישות הבאות. אתם לא יכולים לעצור בכדי לגייס או לחשוב שאם תגייסו, תוכלו להמשיך לפתח את החברה – אתם חייבים לעשות את זה ביחד.

ספרו לנו על שלושה דברים שלמדתם

יש שלושה דברים שיכולתי לשפר – רצתי אחרי משקיעים ונפגשתי איתם אחד אחרי השני. בפועל, בהתחלה עוד לא יודעים הכל ולכן אפשר להתאמן על נאומים והצגות על משקיעים פחות רלוונטיים. עוד נקודה היא שטיילתי בהרבה מקומות ופגשתי הרבה משקיעים מקומיים, אבל בפועל הייתי יכול לזרז את התהליך ולבצע מחקר שיגיד לי איפה כדאי להשקיע. הטיפ השלישי הוא לבצע בדיקות רקע עם המשקיעים הפוטנציאליים שלכם: איך הם פועלים ביום?

האם יש לכם משבר שממש למדתם ממנו?

דיברתי עם משקיע וניסיתי לרכז את כל השירותים להצעה בכדי להיות יותר אטרקטיבי, אבל בפועל למדתי שהם משקיעים באנשים, ואז בחזון ורק אז בפוטנציאל השוק עצמו. הם לא מחפשים את מה שנותן לכם מוטיבציה. כשאתם מחפשים משקיע, תהיו בטוחים לגבי המוצר ולגבי עצמכם - היו ברורים לגבל התכנית העסקית שלכם, וכמה נתח משוק אתם צופים.

אל תגזימו בהערכה שלכם, ואל תפחיתו בה. האמינו במוצר שלכם ובכם ורק כך תוכלו באמת למכור. אל תבצעו השערות מוגזמות, ואל תדרשו בקשות שאינן מציאותיות.

מבחינת המשקיעים שלנו, כשלון הוא פשוט מציאת דרך נוספת שבה המיזם לא יעבוד. קיבלנו 14 לא לפני שקיבלנו כן, והכן הזה היה מספיק לנו כדי להתקדם.

ספרו על סיפור משעשע

נתקלנו במקרים בהם חשבנו שחתמנו על הסכם ובפועל זה היה סכם לגורם צד שלישי. קראו את כל המסמך ותוודאו שזהו כל החומר. נתקלנו גם במשקיעים כביכול שרצו אלפי דולרים כדי לחשוף אתכם "למעגל" המשקיעים שלהם, אבל בפועל – אל תתפתו לדברים כאלו.


המאמר נכתב בשיתוף Startup Grindקהילת היזמים הגדולה בעולם!

הסרטון פורסם במקור באתר Youtube

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.