Photo by Vlad Hilitanu on Unsplash
30 דצמבר 2019 | אהרונה משכיל
איך להיות שחקן קבוצתי אמיתי?

אין ספק שבעולם שלנו, עבודת צוות היא מיומנות חשובה שיכולה לקדם אתכם רבות. אך לפעמים, אלו שנראים כמו זאבים בודדים הם דווקא אלו שיכולים להיות חברי צוות מצוינים - אם רק תלמדו את התרבות הארגונית ממנה הם באים, תבינו שהכל מסתכם בעניין של גישה

אחד מהסיפורים המעניינים בקריירה שלי היה מקרה בו התבקשתי להעביר תהליך אימון בין תרבותי לחברת היי-טק מצליחה: הצוות במיזם הורכב מישראלים ואמריקאים שהצליחו ליצור תרבות ארגונית פורה ותוססת, זאת למרות ההבדלים הבין תרבותיים ביניהם. לאחר זמן מה, החברה קלטה עובד חדש אשר הצטרף לצוות היישר מצרפת והביא עימו שנים של ניסיון גלובלי - והצוות התרגש מאד לעבוד עם אדם מוכשר כל כך.

ההבדלים בלטו כבר מההתחלה: הוא כמעט ולא שיתף מידע, העדיף לעבוד לבד ולעתים קרובות מדי השמיע הערות ביקורתיות כלפי חברים אחרים בצוות. בעקבות זאת, המורל צנח במהירות והמתחים גברו, מה שיצר עיכוב בעבודה.

היה לי ברור שהאווירה הרעה לא נבעה מהבדלים באישיות, אלא מהבדלים בין תרבותיים - סגנון העבודה של אותו עובד חדש, היה שונה ממה שהצוות היה רגיל אליו.

העבודה עם הצוות אפשרה להם להבין כיצד סגנונות בין תרבותיים שונים עלולים להשפיע על התקשורת ושיתוף הפעולה, ומאותו הרגע, כל חברי הצוות היו מסוגלים לפתח את כישורי התקשורת הבין תרבותיים שהם היו זקוקים להם כדי לעבוד ביחד, חרף ההבדלים התרבותיים.

בסביבה העסקית הגלובלית של ימינו, על העובדים לפתח גמישות תרבותית.

ארגונים מכירים כבר זמן רב בחשיבות של מתן הכנה לאנשים העומדים לצאת לרילוקיישן, אולם בכך הם נותנים מענה רק למחצית המשוואה: לצורך הצלחה של מיזמים גלובליים, כל אדם אשר יעבוד עם אנשים אשר תרבות מסוימת חדשה להם, ירוויח מאד מהדרכה בין תרבותית.

צוותים הם לא היחידים העשויים להיות מושפעים מהצטרפות של עובדים חדשים - אנחנו מתנהלים כל הזמן מול אחרים מתרבויות שונות, בין אם אתם מנהלים שקולטים עובד חדש, ראשי צוות עם חבר חדש, מנהלים של צוותים וירטואליים הנדרשים לעבוד עם חברי צוות מתרבויות אחרות או אנשים העובדים עם ספק או לקוח חדש ממדינה אחרת, בכל אותם מקרים, אתם עשויים להיתקל במצב דומה.

הרבדים הרבים של הבדלים בין תרבותיים

במסגרת פיתוח הכישורים הבין תרבותיים הנדרשים בכדי לעבוד עם עובדים חדשים, חשוב להבין שלתרבות יש רבדים רבים. כמובן שישנם תחומים ברורים בהם יש פוטנציאל לבלבול תרבותי, כגון פורמליות ודייקנות, אך אתגרים בין תרבותיים הם יותר מסתם לחשוב מה ללבוש או לתהות האם זה בסדר להגיע לפגישה באיחור של כמה דקות - להלן כמה מן ההבדלים הבין תרבותיים החמקמקים יותר:

  • כיצד להביע חוסר הסכמה וכיצד לפתור עימותים
  • כיצד לשתף פעולה עם חברים אחרים בצוות
  • כיצד להגיע להחלטות
  • כיצד ליצור סגנון עבודה אחיד

הנה שלושה צעדים שעל כל אחד לבצע כדי לעבוד באופן אפקטיבי עם אנשים מתרבויות אחרות:

  • למדו על תרבותם של האנשים החדשים המצטרפים לצוות שלכם. למשל, האם העמית החדש מגיע מסביבה פורמלית או בלתי פורמלית? האם הוא מתקשר בצורה "ישירה" או "עקיפה"?
  • הקדישו זמן כדי להכיר את האדם החדש וללמוד על הרקע הספציפי שלו. מכיוון שכל אדם הוא ייחודי, לא מספיק ללמוד על הרקע התרבותי הכללי שלו – לדוגמא, לא כל האמריקאים מתקשרים בצורה ישירה.
  • ודאו כי העמית החדש מכיר את הכללים והציפיות הכתובים והלא כתובים, ואל תניחו שכל הכללים והציפיות מובנים מאליהם. לדוגמה, משך הזמן המצופה לקבלת מענה על מייל אינו מובן מאליו, וכך גם לגבי כללי ההתנהגות הקשורים לתקשורת ולסגנון קבלת ההחלטות

לא משנה איזה תפקיד אתם עשויים למלא בסביבה העסקית הגלובלית של היום, הדרכה בין תרבותית תעזור לכם לגשר על פערים תרבותיים ולהבין את האתגרים עימם העובדים החדשים נאלצים להתמודד כאשר הם נכנסים לסביבה חדשה. חשבו מה אתם יכולים לעשות כדי להבין את נקודת המבט שלהם, והבנה זו תוכל למנוע עימותים שיבזבזו את זמנכם ואי-הבנות מיותרות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.