4 יוני 2020 | עופר שפירא
מהי ההוצאה הכי גדולה של מיזם ואיך חסכתי ארבעה מליון ש"ח - חלק א'

אחת ההוצאות המשמעותיות ביותר בזמן הקמת המיזם, היא עלות כח-אדם. אם תצליחו לנהל את תהליך גיוס העובדים בצורה נכונה ותשתמשו בפלטפורמות המתאימות (כן, גם במיקור חוץ!), תוכלו להשקיע את המשאבים היקרים שלכם בשיווק, תחזוקה, וניהול שוטף.

האם אתם יודעים מהי ההוצאה הכי גדולה של מיזם במהלך מחזור חייו? התשובה היא - כח-אדם.
לכן, התייעלות בהוצאה הגבוהה בעסק מתורגמת לחיסכון שמאפשר להשקיע במשאבים אחרים בארגון.


כך הצלחתי לבנות מיזם שהגיע בשיאו ל-40 עובדים, כשההוצאות על ההעסקה היו נמוכות משמעותית ביחס למיזמים בתעשיה. וכך יכולתי לנתב את המשאבים שלי להשקעה בצמיחה בשיווק ובתחזוקה של המיזם, ולקצור את פירות ההצלחה.


המיזם שלי הינו סטארטאפ מסוג בוטסטארפ (חברות במימון עצמי וללא גיוס הון). מיזמים מסוג זה דורשים ניהול כלכלי חכם ויעיל של ההון העצמי שלהם.  אני מנהל פיתוח במקצועי, לכן יש לי אוריינטציה טכנולוגית ויכולת לגייס ולנהל צוות פיתוח ולהוביל את הטכנולוגיה של החברה. היכולת הזו מאפשרת לי גם ליעל את המשאב היקר של כח-אדם טכנולוגי על ידי שינוי קטן בדפוס החשיבה שלי.


הנשק הסודי שהשתמשתי לייעול וחסכון בהוצאות כח האדם הוא העסקת עובדים מחו"ל במיקור חוץ. וכמו שיצירת קשרים או ניהול מו"מ הינם מיומנויות נרכשות כך גם לדעת להשתמש במשאב זול זו מיומנות נרכשת. זה דורש להכניס לראש ולזכור שכל צורך עסקי אפשר לפתור עם פרילנסר. שינוי דפוס החשיבה שעשיתי גרם לי לזכור בכל פעם שהיה צורך בעבודה מקצועית שהכל אפשר לפתור באמצעות פרילנסרים מחול. תובנה זו עזרה ועוזרת לנו להפחית דרסטית את הוצאות החברה עד היום ומאפשרת לנו ליהנות מאיכות גבוהה של בעלי מקצוע מעולים על אף התקציבים המוגבלים של העסק.


למשימות קצרות ומוגדרות השתמשתי באתר Fiverr.  זה אתר מרקטפלייס לעבודות קצרות ומזדמנות שמתווך בין פרילנסרים מכל העולם לבין לקוחות שיודעים לנצל את הכוח האדיר של הפלטפורמה הזו.  


להעסקת עובד לפרויקט קצת יותר מורכב השתמשתי באתר
Upwork לגיוס פרילנסרים מרחבי העולם, ולגיוס עובדים קבועים במיקור חוץ השתמשתי בחברת אאוטסורס מגאורגיה בשם Webiz. כך הצלחתי להתקדם מהר ובזול ולחסוך הוצאות כגון עלות מעסיק והוצאות נלוות נוספות.


על אף היתרון המשמעותי של חסכון בעלויות, ישנם גם חסרונות בהעסקה כזו. כח-אדם ישראלי הוא האיכותי ביותר שניתן לקבל - אין הבדלי תרבות, אין הפרש-שעות ביניכם, מדברים באותה שפה, חשיבה מחוץ לקופסא, לקיחת אחריות והובלה, דברים שנשמעים טריויאלים אך חסרונם מורגש כשמעסיקים עובד מחו"ל. התקשורת נהיית מורכבת יותר ויש לא מעט מקרים של חוסר הבנה עקב פערי שפות, המשימות צריכות להיות מפורטות מאוד כדי שיתבצעו בדיוק כפי שרוצים, ומציאת עובדים שמגדילים ראש הינה אתגר לא פשוט.


לכן במיזם שלי עשיתי הפרדה ברורה בין שכבת ההנהלה לשכבת הביצוע. כל צוות ההנהלה הורכב מעובדים ישראלים שכירים; מנהל השיווק, מנהל שירות הלקוחות, מנהל מוצר, וכד'. היה לי ברור שאוכל להתאמץ ולאתר מנהל שירות לקוחות איכותי או מנהל פרויקטים איכותי בחו"ל, אבל לאור הניסיון שצברתי מהעסקת עובדים בחו"ל למדתי שאין תחליף לאיכות הישראלית ובשכבת ליבת ניהול העסק נמצאות נקודות הכשל שבהן לקנות בזול פירושו לשלם ביוקר.


את המיזם התחלנו עם איש פיתוח מאוקראינה שהעסקנו דרך UpWork, ועזר לנו לפתח רכיבים משמעותיים במערכת כדי להגיע לגרסה ראשונית שאיתה עלינו לאוויר.  ככל שהמיזם התקדם, כך העסקנו עוד עובדים מאותה עיר עד שבשלב מסוים השכרנו משרד שהכיל עשרה עובדים: צוות פיתוח, צוות בדיקות תוכנה, וצוות עיצוב.  צוותים אלה היוו את ליבת המערכת.


ככל שהמשכנו לצמוח נדרשו פיתוחים נוספים, ולכן הקמתי צוות פיתוח נוסף לשאר רכיבי המערכת, צוות שהורכב מפרילנסרים ממדינות שונות - גאורגיה, בולגריה, וונצואלה. לא בחרתי את המדינות האלה מראש, אלא פרסמתי מודעה לחיפוש עובדים, ראיינתי מועמדים, והם אלה שנבחרו מבלי להתייחס למיקומם הגיאוגרפי. על אף שלא פגשתי אותם מעולם וגם הם לא נפגשו, הצלחנו לנהל צוות איכותי מאוד ולקיים שיחות יומיות (שיחות "דיילי") דרך פלטפורמת השיחות Slack, לנהל ספרינטים, לעקוב אחרי המשימות של כל אחד מהעובדים ב-Jira, ולהוציא תוצר איכותי ובמהירות.


במקביל, המשכנו להעסיק צוותי תמיכה ושירות לקוחות מכל העולם והצלחנו לספק שירות לקוחות בצ'אט מסביב לשעון 7 ימים בשבוע. עובדי התמיכה גם כן מפוזרים על פני הגלובוס - בפיליפינים, באירופה, ובדרום אמריקה. 


וכך בזכות היכולת הפנומנלית הזו הצלחנו להגיע לחברה של 40 עובדים, כאשר כולם מפוזרים מסביב לעולם וכל אחד מהם עובד מביתו. אני ואחי שהוא גם השותף שלי יושבים במן גראז', משרד פיזי קטן שמכיל 4 כסאות ו-2 עמדות עבודה. הטכנולוגיה של היום מאפשרת לקיים עסקים מכובדים המתקיימים במרחב וירטואלי בלבד. השיחות, הישיבות, וניהול הפרויקטים, הכל מבוצע באופן דיגיטלי על גבי הרשת.  אגב, תקופת נגיף הקורונה גרמה לחברות רבות לעבור לעבוד במבנה דומה עקב ההסגר.




כאשר מנהלים גיוס של עובדים מסביב לעולם מתחילים לזהות דפוסי תרבות של מדינות שונות. כך זיהיתי כי מדינות כמו הודו וסביבותיה מחזיקה כח אדם זול אך באופן גורף אינו איכותי. אין ספק שיש יוצאי מהכלל, וככל שמשלמים יותר כנראה האיכות עולה, אך נכוויתי מעל ומעבר מהעסקת עובדים זולים מארץ זו. 


מאידך, עובדי פיתוח מגאורגיה ומפקיסטן הרשימו מאוד לטובה בעלות הנמוכה למול הרצינות והתוצר. 


כח-אדם איכותי למשימות רוטינה, הידועים בשם המקצועי Virtual Assistants, נמצאים בעיקר בפיליפינים ובדרום אפריקה. אנשי שיווק טובים נמצאים במדינות היעד שאליהם אתם מכוונים (כמו אנגליה ואמריקה).


רק שימו לב להפרשי השעות ביניכם לבין המדינה בה נמצאים העובדים אם זה חשוב לכם להתנהלות. ניתן למצוא גם פרילנסרים שמתגמשים לקראתכם ומתאימים את שעות העבודה שלהם לשלכם.


זהו החלק הראשון שמרכז את חיסכון העלויות והליך מיקור החוץ במיזמים שלי, המשך יבוא בכתבה הבאה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.