10 אוגוסט 2020 | יוסי מלמד
10.8 - טור העורך הראשי - דלתות

הטור השבוע של העורך הראשי שלנו, יוסי מלמד, עוסק בהזדמנויות שיש לנו היזמים. כיזמים אנחנו מוקפים בדלתות כשכל אחת מהן היא הזדמנות שאנחנו צריכים לבחון. מהן הדלתות שאנחנו יכולים לפתוח? איך עושים את זה? אל תפספסו.

אחד הדברים שתמיד אומרים ליזם זה המשפט המטורף ״שמע, איזה מזל יש לך! אתה אדון לעצמך! אתה עושה מה שבראש שלך!״ זה נכון אם אתה לא לוקח בחשבון את ניהול התקציב, העבודה עם השותפים, המשקיעים, הבנקים, הספקים, העובדים, העובדים, העובדים וכו׳.. איכשהו ליזם לא תמיד יש את הזמן ללכת לים בסוף היום.


למה בכל זאת אנחנו עושים את זה לעצמנו? מה אנחנו כן מרווחים מכל הסיפור הזה?
בשבילי אחד הדברים שאני הכי אוהב ביזמות חוץ מהיצירה עצמה והיכולת להביא את עצמי אל תוך הסיפור, זה הדלתות שעומדות בפניי.

לפנינו היזמים, כל הזמן יש דלתות על גבי דלתות במסדרון ארוך שאינו נגמר. כל דלת נפתחת להזדמנות כזו או אחרת - האחת להכרות עם מישהי מעניינת, השניה לשיתוף פעולה עסקי בטווח הקצר והשלישית למהלך אסטרטגי ארוך טווח. היופי כאן הוא שרק אני מחליט מה לעשות עם הדלת - אני יכול לסגור אותה ומהר, אני יכול להחליט שאני בכלל לא פותח אותה ואני יכול גם לבחור לפתוח אותה לרווחה, להסתכל ולהכנס. 


הבעיה הקשה היא שהרבה מהיזמים שאני מכיר לא טורחים בכלל להסתכל לעומק על מה שקורה מעבר לדלת, לא מנסה בהכרח להבין את התמונה ולא מעטים הם היזמים שפשוט טורקים את הדלת עוד לפני שלמדו לעומק את הפרטים. 


רק בשבוע האחרון ראיתי יזמים שמגיבים באופן של שחור ולבן לסיטואציות עסקיות כשבאופן וודאי הם לא בדקו אפילו את נתוני הבסיס. יהיו כאלה שיגידו שזה בסדר, יתכן והיזם מאוד מנוסה ולכן הוא יודע לזהות מהר האם ההזדמנות מעניינת או לא. אבל אני דווקא טוען שהחיים הם לא שחור ולבן וגם שטיפה צניעות תעשה טוב יותר לכולנו (ולא רק בעולם יזמות). נכון להיום עוד לא ראיתי יזם שהשמש באמת באמת זורחת לו מהישבן.

מה אני רוצה להגיד בעצם?
פתחו את הדלתות, לא תמיד יהיו לכם המפתחות אליהן.
פתחו אותן לרווחה, הסתכלו, קחו אוויר, תבינו מה אתם רואים, נסו להסתכל על כל החדר ולא רק את מה שניתן לראות מבעד לחור המנעול או לחריץ הקטן בדלת - לא תמיד מה שרואים משם, זה באמת מה קורה.
שימו את ה״לא״ האוטומטי או את המחשבה שאתם כן יודעים הכל, בצד ל45 דק ותנהלו את השיחה עם הצד השני ממקום פתוח שמאפשר הפריה הדדית, חשיבה משותפת ודיון מעמיק. לאחר מכן תוכלו להחליט האם הדלת הזו מתאימה לכם או לא.

אישית אני חושב שאנחנו כיזמים צריכים לתת יותר הזדמנויות ליזמים אחרים, לייצר יותר הזדמנויות לשיתופי פעולה ואולי החשוב ביותר - אנחנו צריכים להקשיב יותר ולא רק לשמוע. לא היתה פעם אחת שישבתי עם יזם אחר וותיק ממני או צעיר ממנו ולא הפקתי מכך משהו. 

יוסי מלמד

דבר אחרון שיעזור לכם בעיניי לפתוח דלתות - אמצו לכם מסורת חדשה - אם בא לכם לענות ״לא״ או ״זה לא רלוונטי אליי״ (לא מדבר על הטלפון של איש מכירות מחברת הסלולר) או ״ כן..כן.. אני מכיר את זה, זה לא מתאים״ - חכו רגע. תנשמו. שבו לקפה של 30 דקות עם הצד השני ות-ק-ש-י-ב-ו - אולי תגלו שהדלת הזו שווה לכם יותר ממה שחשבתם. נקודה למחשבה, לא?


דלתות חברים, זה החיים :)

שלכם,
יוסי מלמד

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.