19 אוגוסט 2020 | דמי בן ארי
להקים סטארטאפ - איזו טעות!

שמי דמי בן ארי, Co-Founder & CTO בחברת Panorays, ואני כאן כדי לשתף אתכם למה להקים מיזם זו אולי הטעות הכי גדולה שתוכלו לעשות - או שמא, איך לא לעשות את הטעויות שאני עשיתי.

בארבע השנים האחרונות בתור Co-Founder & CTO Panorays יוצא לי לדבר עם הרבה מאוד יזמים שהקימו סטארטאפים, הצמיחו אותם לחברות גדולות וגם מכרו או הנפיקו אותם בסופו של דבר, ומזה אני לומד המון. 

במקביל יוצא לי לדבר עם הרבה מאוד יזמים לעתיד שרוצים להקים מיזם משלהם ומבקשים חוות דעת, הכוונה או טיפ ואחד הדברים הכי מדהימים באקו-סיסטם של סטארטאפים במדינת ישראל (Startup Nation) שהרוב המוחלט מאוד נכון לעזור ולשתף. כדי להמשיך עם הגל הזה, החלטתי לעזור ולחלוק מהניסיון שצברתי עד כה, לשבור כל מיני הנחות יסוד שלפעמים יכולות להיות מוטעות מאוד ולתת קצת פן אישי שיעזור ליזמים ויתן ערך אמיתי לכולנו (ולא כמו הרבה מאוד סיפורים נוצצים שנראים ממש טוב בכתבות שבפועל מתרגמים למה שנקרא Fluff).


אז נתחיל מהתחלה, הדבר הכי חשוב שאנחנו נחשוב עליו הוא ה״רעיון״ נכון? ״הדרך החדשה שתשנה את עולם ה...״? אז זהו, שלא בדיוק, אחד הדברים שכל יזמית או יזם צריכים לחשוב עליו כדבר ראשון זה ״למה לעזאזל אני רוצה לעשות את זה לעצמי?״. אם הסיבה הראשונה שעולה לכם בראש זה כסף והחלום הגדול על אקזיט, אז אני כבר אחסוך לכם הרבה מאוד זמן, מאמץ, דם, יזע ודמעות, עדיף שתלכו לעבוד בשביל מישהו אחר, חברה בשלה אפילו (כמו שאתם יודעים, רוב הסטארטאפים לא באמת מצליחים - אם נדייק, בערך 1 ל-1000 מצליח להגיע לאקזיט במקרה הטוב).

אז מה בעצם אמור להיות המניע הגדול להקים חברה? או לקדם רעיון? לראייתי קודם כל זה הדחף ליצור משהו וגם להיות מוכן להקריב בשביל זה הרבה. זה יכול להיות זמן פנוי, שעות שינה, תחביבים ועוד הרבה דברים שאפשר לדבר עליהם. אבל מה שבטוח הקרבה תהיה כאן וחשוב לדעת שזה הולך לגרור הרבה מאוד ״עומס״ מכל הכיוונים, עומס נפשי, עומס מבחינת זמן, עומס כלכלי ואפשר עוד להמשיך ברשימה ארוכה מאוד של עומסים.


ברגע שהחלטתם שאתם מוכנים להשלים עם העובדה שאתם הולכים לעשות משהו מאוד לא רציונלי (במיוחד כלכלית, לדוגמא: אני קורא לעצמי דגנרט פיננסי) אז אני חושב שאתם מוכנים לעשות את הצעד הראשון לעבר המטרה הזאת ו״ללכת על זה״


עכשיו צריך ללכת לעבר הצעדים הבאים (בעיות שאתם תיתקלו בהן) שהם: שותפים? בעיה לפתור? רעיון? גיוס כסף? לקוחות? איך למכור את ״זה״? למי למכור את ״זה״? האם בכלל למכור את ״זה״? האם מישהו מוכן לקנות את ״זה״? 

אחרי שאתם מתחילים לחשוב על כל הדברים האלה, פתאום מתחילים להבין על הדרך והתהליך שיכול לקחת גם שנים רבות עד שאולי יצא מזה משהו, ואני בכלל לא מדבר על כסף, אלא באמת על מוצר, דרך או שיטה שתפתור בעיה למישהו ובאמת תיתן Value - רק אז ניתן להבין למה התכוונתי כשאמרתי ש״צריך להיות באמת משוגע, כדי להתחיל תהליך כזה״.


בטור הזה אני אשתדל לכתוב כמה שיותר דברים מהניסיון האישי שלי וגם מהניסיון של יזמות ויזמים אחרים בכל התחומים הקשורים לסטארטאפים, הקמת חברות, טכנולוגיה, מכירות, שיווק והכי חשוב ״אנשים״, כי בסופו של יום, אנשים הם אלו שבונים את המיזמים המדהימים האלה שאנחנו רואים סביבנו. נדבר על שיטות וכיווני מחשבה וגם נארח סיפורים של אנשים שעברו הרבה וישתפו מהניסיון שלהם, לטוב ולרע. לכו תדעו אולי זה יהיה מה שיגרום לכם גם להחליט את ההחלטה המשוגעת הזאת, ולהקים את המיזם שלכם! 
אז אחרי שהחלטנו שאנחנו ״משוגעים״, בכתבה הבאה אני אספר קצת על ״למה אני משוגע?״ ומה סט ההחלטות שאני לקחתי כשהחלטתי לעשות את הצעד הגדול הזה ולהקים את Panorays.
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.