https://www.pexels.com/
20 אוגוסט 2020 | מערכת StartIsrael
תואר שני ועבודה - עד כמה זה הולך ביחד?

קבלו דילמה ותיקה שתקפה עבור כל הסטודנטים - האם להמשיך לתואר שני אחרי התואר הראשון, או שמא אולי מוטב כבר להיכנס לשוק העבודה? זוהי שאלה מורכבת שאין לה תשובה חד משמעית. במאמר הבא ננסה להציג את הנושא עם טיעונים לכאן ולכאן, שאולי יסייעו לכם בהתמודדות עם הדילמה הלא פשוטה.

למה תואר שני?

לתואר שני יתרונות לא מבוטלים במספר תחומים. הוא מאפשר העמקה גדולה הרבה יותר של החומר הנלמד לעומת התואר הראשון, בו במקרים רבים נרכשים רק ידע וכלים בסיסיים במקצוע. במספר מקצועות, כגון פסיכולוגיה או רפואה, תואר שני הוא תנאי מחייב, ולא ניתן להשלים את רכישת המקצוע מבלי לסיים אותו. תואר שני הוא כלי חשוב והכרחי גם עבור סטודנטים המעוניינים בקריירה מחקרית.

ישראל היא המדינה המשכילה ביותר במדינות אירופה, ועבור מקומות תעסוקה רבים, תואר ראשון הוא רק תנאי סף לקבלה לעבודה ואינו מהווה יתרון לעומת מתמודדים אחרים. לעומת זאת, תואר שני הוא עדיין בגדר פלוס משמעותי, שמיתרגם לשורה מכובדת בקורות החיים,  אשר מעסיקים מסתכלים עליה בהערכה. לא פעם, הוא שווה את ההשקעה בזמן, כסף ואנרגיה לטובת הטווח הארוך.

על פי נתונים סטטיסטיים,  השכר החציוני של בוגרי תואר שני גבוה פי שתיים מבוגרי שתים עשרה שנות לימוד. השכר החציוני של בוגרי תואר ראשון גבוה פי אחד וחצי בלבד. מכך ניתן להסיק, שלהשקעה בתואר שני עשויה להיות משמעות כלכלית לא מבוטלת.

 

למה עבודה?

לאחר תקופה לא קצרה של השקעת משאבים לימודיים בתואר ראשון סטודנטים רבים רוצים להתקדם הלאה, לפנות זמן לתעסוקה ולהרוויח שכר גבוה יותר שישפר את איכות חייהם. גם ללא האלמנט הכספי, קיים רצון גדול לעבור שלב ולהתחיל להתמקד ב"תכלס", שהוא במקרים רבים העבודה.

ליציאה לעבודה יתרונות רבים. שנות ניסיון הן פרמטר חשוב ומוערך בשוק העבודה, ולכן כדאי לצבור הרבה מהן. כמו כן, בשוק העבודה רוכשים כלים רבים ושונים למדי מאלו שנרכשים בסביבה האקדמית, ויש לכך חשיבות לא מעטה. במקצועות מסוימים, כגון תכנות למשל, לתואר שני אין השפעה גדולה מדי על היכולת להתקבל לעבודה, והוא יכול להיחשב מבחינה זאת כבזבוז זמן.

מרות כל האמור, חשוב לדעת ששאלת התואר השני אל מול העבודה היא לא בהכרח שאלה של כן או לא. האוניברסיטאות השונות מודעות לרצון הסטודנטים בתעסוקה, וקיימים לא מעט מסלולים שמאפשרים שילוב של השניים - בין אם בהארכת הלימודים לזמן ארוך יותר, פריסת הלימודים לשעות וימים נוחים המאפשרים שילוב עם עבודה, או אמצעי סיוע אחרים נוספים. גם בחברות עסקיות רבות קיימת אפשרות של משרת סטודנט, המתחשבת בצורך של העובד ללמוד תוך כדי ומאפשרת גמישות רבה יותר.

 

אז מה התשובה?

לסיכום, ניתן לראות שהדילמה שהוצגה אכן אינה פשוטה וקיימים יתרונות רבים לבחירת כל החלטה. בחירה נכונה של המשך המסלול תלויה רבות באופי האדם, וצריכה לקחת בחשבון את כל השיקולים הנוגעים לטיב המקצוע שלו, הרצון להתפרנס, נטיית הלב ועוד. מקווים שתוכלו להחליט ולעשות את הדבר שיהיה הטוב ביותר עבורכם, וזכרו - גם אם השיקול מתברר כמוטעה, תמיד הכול ניתן לשינוי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.