25 ספטמבר 2020 | אביטל ינובסקי
בימים של שגרה חדשה, עכשיו, יותר מתמיד: תגוונו

Diversity אחת המילות החמות בתעשיה. אתם רוצים לעסוק בזה מתחילת הדרך, כי זה הדבר הנכון לעשות ולא כי זה הדבר הסקסי. אביטל ינובסקי על אחד הנושאים החשובים שיש.

אלון (שם בדוי), איש QA מתחיל, שגייסתי לעבודה בתחילת מסע הגיוון שלי, איתר באג תשתיתי בתוכנה שהייתה מותקנת תקופה ארוכה אצל אלפי לקוחות. היותו אוטיסט הביאה להסתכלות אחרת על המוצר ואת ההתלהבות של אמיר, מנהל המוצר, שמענו במשך שבועות רבים. רינה מנהלת שיווק צעירה, יזמה את וופלות חלבה כי גדלה בפריפריה, בשכנות קרובה לאוכלוסיה שצרכה את הממתק המוזר הזה והתאהבה. עבד, יזם ערבי שמוביל סטארטאפ מצליח, גדל במשפחה של רופאים והוא ה"כבשה השחורה" שהחליטה למרוד ולפתור אתגרים רפואיים בדרך טכנולוגית. 


אצלנו בישראל, שאלת הגיוון תמיד רלוונטית. אנחנו מקום קטן, התעשייה שלנו פונה לעולם הגדול ואנחנו פוגשים אחרים כל הזמן. כאן בבית אנחנו ערב רב של תרבויות ואפילו "שבטים" שעוד לא מספיק נהנים מהיתרונות שבאתגר.


עולם התעסוקה הוא המקום שבו ראוי להתעכב על גיוון יותר מכל. מקום העבודה שלנו הוא המקום שבו אנחנו מבלים את רוב ימינו, ובמידה מסוימת הוא מגדיר אותנו. מחקרים שונים מוכיחים שגיוון תעסוקתי מתיישב לא רק עם צדק אלא גם עם תועלתנות. אחד המחקרים שבדק 1,700 חברות, מצא כי אלה מהן שהיו מגוונות בהרכב האנושי שלהן, הגדילו את תפוקתן ב- 19%. חשיפה לכמה שיותר קבוצות באוכלוסיה, מפתחת את החברה כולה, חושפת את קבוצת הרוב לרעיונות חדשים, לתרבות שונה ולדרך אחרת לפתרון בעיות, מותאמת יותר לעולם הגלובלי והמגוון שבו אנחנו פועלים.


מגמת הגיוון בהייטק עולה וצומחת בשנים האחרונות. מגמות עולמיות ובעיקר המחסור בעובדים עודד את התעשייה להתאמץ למצוא עובדים מוכשרים גם בקרב קבוצות האוכלוסייה שלא היו מיוצגות כמעט בהייטק. יש כבר המון הצלחות!

משבר הקורונה זעזע גם את את התעשייה שלנו, אבל פחות. ההערכות והתקווה הן שהתעשייה תתאושש וטכנולוגיה ושירותים מקוונים יתפסו מקום גדול יותר בתעשיות שעד עכשיו אימצו אותם לאט מדי כגון חינוך, בריאות ומסחר מקוון. 


דווקא בפתחה של השגרה החדשה חשוב להמשיך ולזכור שהערך העסקי של גיוון והכלה חשוב מתמיד. יצירתיות, חשיבה אחרת, התרחבות לשווקים חדשים, לצד החשיבות הגדולה לסולדיריות חברתית חשובים כעת עוד יותר. מי שמגיע מרקע אחר, התמודד עם אתגרים אחרים ועם כל זאת סיים תואר רלוונטי מביא איתו ידע ויכולות נדרשות לצד ניסיון חיים אחר ומשמעותי. 

פתחה של השנה העברית החדשה, היא הזדמנות להוסיף את היעד הזה לתכנון. איך אנחנו מגוונים יותר השנה כדי להצליח יותר. תזכרו שכל ההתחלות קשות אבל אח"כ קל יותר. 


מצרפת כמה טיפים כדי שגם ההתחלה תהיה מוצלחת. 

  • תציבו יעדים ברורים, קטנים או גדולים.
  • חפשו את האנשים הנכונים שיקדמו את זה ואפשרו להם לפעול.

  • תסתכלו מסביב - אילו אוכלוסיות אנחנו מפספסים אצלנו - נשים, חרדים, ערבים, יוצאי אתיופיה, אנשים עם מוגבלויות, להט"בים, מבוגרים מעל גיל 45 (אל תתפסו אותי במספר, הבנתם את הכוונה) - כולם יכולים לסייע לכם לעמוד ביעדים העיסקיים. 

  • האם יש לנו יכולת לקלוט אנשים עם תארים מתאימים אבל ללא ניסיון? כאן טמון הפוטנציאל הגדול שלכם להכשיר עובדים ע"פ האני מאמין שלכם וזה גם האתגר הגדול של אוכלוסיות הגיוון.

  • תבחרו אוכלוסיה אחת לפחות שפחות מיוצגת ושממנה תפעלו לקלוט השנה עובדים ותבדקו מי יכול לסייע לכם בזה. היכרות מקרוב עם האוכלוסיה, יתרונותיה וההתאמות הנדרשות מסייעים מאד בתחילת הדרך. בתעשייה יש כבר ניסיון ולא צריך להמציא את הגלגל. 

  • לקלוט עובד אחד או כמה? זה מאד תלוי במי אתם ומה הצרכים שלכם. גם קליטה של עובד מגוון אחד יכולה להצליח כשפועלים נכון. ההתנסות הזו תפתח את הדרך לבאות. 

אנחנו חיים את המהפכה הגדולה של היצירתיות הקטנה אמר ד"ר אייל דורון בכנס (מקוון כמובן) שהשתתפתי בו - יצירתיות הפכה להיות "ערכת הישרדות". המפגש עם גיוון ושונות כחלק מהיום יום זו אחת הדרכים האפקטיביות לשפר יצירתיות וגמישות מחשבתית שכל כך נדרשות כדי לפרוץ דרך. הד"ר אמר גם את זה


מוזמנים להתייעץ איתי. ביחד נצליח יותר! 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אביטל ינובסקי

הייטקיסטית במיל' שמעל עשור מגוונת את ההייטק הישראלי - מלווה אנשים מוכשרים עם חסמים, אתגרים, מגבלות ומוגבלויות למציאת התפקיד שלהם בהייטק וטכנולוגיה.

מאמרים נוספים