Image by photosforyou from Pixabay
24 ספטמבר 2020 | יואב אלטר
Go BIG or go home

צריכים לחשוב בגדול כשיוצאים לדרך היזמית. לא..לא.. יותר גדול.. ממש בגדול. יואב אלטר על הנושא ועל הטיפ החשוב מאוד שקיבל מאדם נוימן.

אני מניח שאין יזם שלא שמע את המשפט הזה, בין אם זה בשיחה עם יזמים אחרים או בשיחה עם משקיעים או בעיקר קרנות הון סיכון. האם זה תמיד נכון? האם תמיד צריך לחשוב בגדול? בואו נצלול קצת לתוך הסוגיה הזאת.

מה זה בכלל לחשוב בגדול? "גדול" הוא למעשה עניין יחסי...הוא תמיד יגיע בהשוואה למשהו אחר.

האמת היא שיש לא מעט דוגמאות לחברות קטנות/בינוניות מצליחות מאוד, יש להן מחזור מכירות מכובד, הן יוצרות מקומות עבודה וכמובן הופכות את היזמים/בעלים לאנשים עמידים, גם אם לא קראתם עליהם בטוויטר או פורבס.

חבר טוב שלי הצליח מאוד עם העסק שלו, הוא בנה אותו בשתי ידיו והביא אותו למקום יציב ורווחי - מאוד רווחי.

הפיתוי הזה להגדיל את העסק ולהיות חברה "גדולה" כמעט הרס את כל מה שהוא בנה...ככל שהעסק גדל כך עולה רמת הלחץ ...וזה לא מתאים לכל אחד.

היזמים אינם זהים, לכל אחד יש אישיות, מוטיבציה ואחריות שונה...וזה ממש בסדר, ככה זה צריך להיות. זה בא לידי ביטוי גם בעסקים וביזמות, המשק מתבסס על חברות שונות ולא על תבנית אחת זהה לכולם. כל יזם או קבוצה של יזמים צריכים להקים את המיזם שמתאים להם...זה ממש בסדר אם אתם לא מתכוונים לשנות או לכבוש את העולם :)

אני מעריץ גדול של חדשנות, במיוחד רעיונות כאלה שמשנים או משפרים את העולם. אני באמת מאמין שאנחנו אפילו לא קרובים לקצה גבול היכולת מבחינת חדשנות בטכנולוגיה שתשנה את חיינו...ולכן...אם יש לכם רעיון כזה ואת המוטיבציה בהחלט תחשבו בגדול...הכי גדול שרק אפשר.

יצא לי לחוות מבפנים עסק שמכוון גבוה וצומח במהירות, אני מדבר על התקופה שלי ב WeWork. במסגרת תפקידי יצא לי להציג את המיזם שלי לפני שיצא לדרך ותוך כדי לאדם נוימן, היזם והמנכ"ל המיתולוגי של החברה. הרבה נאמר עליו, לטוב ולרע, אני רק יכול לציין שהאיש חושב בגדול - הכי גדול שרק אפשר. במצגת הראשונה שלי הייתי בטוח שהגזמתי, הצמיחה מהירה, התוכניות קדימה מאוד יפות אבל עוד לא עשינו כלום...לא רשמנו אפילו הצלחה אחת. טעיתי...זה לא שאדם חשב שהצמיחה מהירה מדי...בדיוק להפך...זה לא היה מספיק מהיר!

אני זוכר היטב את הפגישה הזאת, במשרד שלו נכחו כ-8 אנשים נוספים, חלקם בכירים מאוד בחברה...בסוף הפגישה אדם קרא לי הצידה והסביר בכמה משפטים איך הוא רואה את הדברים...ולמה חייבים לצמוח מהר ולחשוב הכי גדול שרק אפשר. לא אשתף את כל פרטי השיחה אבל כן אשתף מספר נקודות חשובות:

  • רוצה לעניין משקיעים - תביא להם משהו שהם עדיין לא ראו. זה יכול להיות רעיון ו/או תוכנית עסקית.
  • רוצה לגייס סכום כסף גדול - תראה להם איך תוך מספר שנים החברה שווה לפחות $1B.
  • אם כבר שכנעת שהמוצר טוב, והשוק אטרקטיבי - תצמח הכי מהר שרק אפשר, יהיו טעויות בדרך אבל אפשר לתקן ולהסתדר עם הכל...אדם נהג להשוות את WeWork למטוס שמתקנים אותו תוך כדי טיסה :).

לסיכום, לא כל המיזמים צריכים לשנות את העולם או להציע חדשנות, לא כל המיזמים צריכים להיות גלובליים ולנהל אופרציה מטורפת ולעשות הנפקה בלתי נשכחת...גם לא לכל אחד מתאימה הרפתקה שכזאת. אבל אם החלטתם ללכת בגדול - לכו עם זה עד הסוף ותחשבו בהכי גדול שרק אפשר!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.