מה קורה שם ב- Panorays? איך מצאו את הבעיה זה לא פחות מעניין מאיך מצאו את הפתרון לבעיה. דמי חושף לנו קצת מאחורי הקלעים.
הטור האחרון הסתיים בשאלה (הלא פשוטה) ״איך אנחנו בוחרים שותפים לרוץ איתם על הסטארטאפ?״ אבל רצים לאן בדיוק? רצים לעבר ה״רעיון״ העילאי? ״איך לשנות את הצורה שבה מסתכלים על…!״, נכון? אז זהו שלא בדיוק. אני רואה המון מייסדים בתעשייה שלנו (במיוחד מייסדים כולם טכנולוגיים) שמביאים לשולחן פתרון טכנולוגי שעושה משהו, אבל הרבה פעמים קשה להבין מהי ה״בעיה״ שאנחנו מנסים לפתור. מצב שבו אנחנו עושים reverse engineering מהפתרון לבעיה לעיתים מעוות לנו את התמונה וגורם לנו לספר סיפור קצת אחר, לרוב לא מדוייק באופן מלא. זה יוביל כמובן הרבה פעמים לבזבוז זמן ומשאבים שנשקיע בכיוון הלא נכון.
חלק מהתהליך שצריך לעשות בשלב ההגיה (Ideation) של הרעיון הוא המחקר. אנחנו צריכים לבדוק ולחקור את ״הבעיה שאנחנו רוצים לפתור״. עבודה יסודית על השלב הזה תאפשר לנו לזהות את החלקים הנכונים לפתרון שלנו ויותר מזה את ההבדל ברמות החשיבות של החלקים השונים. נסו לענות על השאלות הבאות:
הרבה שאלות קשות, שיהיה הרבה יותר קשה לענות עליהן וגם לעדכן את המוצר שלנו אם אנחנו נלך קודם ״לכתוב קוד שעושה קסמים״. הרבה מהבעיות יכולות להיפתר באמצעות אקסל פשוט, או אפשר באמצעות דרכים יצירתיות שלא דורשות ״לפתח אפליקציית מובייל״ או לפצח את האטום מחדש.
בואו נדבר על הבעיה שאנחנו באנו לפתור ב Panorays ואיך הגענו אליה, לדעתי מהסיפור שלנו נוכל לתת כמה דוגמאות פרקטיות. מאיר ואני התחלנו לנסות לפתור בעיה ראשונית של הימצאות הרבה מידע על ישויות ברשת כדי לזהות סיכונים של הונאה ותרמיות שהופכות שכיחות יותר בשל מעבר חלק נכבד מהעולם לפעילות דיגיטלית. (כמובן שהייתה מחשבה במקביל על מה אפשר לעשות מבחינה טכנולוגית, זה אומר שחטאנו קצת במה שאמרתי לא לעשות, בכל זאת בני אדם) וגם ״מי צריך את זה בכלל?״.
מכאן התחלנו לחקור לקוחות פוטנציאליים ולדבר על בעיות היום יום שלהם. היה לנו חשוב לוודא שכל מה שיש לנו בראש מגובה במציאות. בהמשך ישיר לטור האחרון שלי שבו סיפרתי איך מאיר ואני התחברנו למתן - למתן הייתה בעיה אחרת שהוא ניסה לפתור והיא תהליך יצירת האמון ובדיקת נאותות של ספקים (גורמי צד שלישי). זהו תהליך שלעיתים היה ארוך ומייגע וגרם לביטולן של הרבה עסקאות בגלל הסרבול הזה.
בואו נחזור לשאלות המקוריות:
תודה לאל, עשינו ולידציה לרעיון, או ליתר דיוק ל״בעיה״ שאנחנו מנסים לפתור, עכשיו צריך היה לרוץ ל״איך״. ידענו שאנחנו הולכים לכיווון שהוא לא שוק חדש לגמרי כי יש מתחרים, שיש בו אתגרים משלו, אבל הוא גם לא מה שנקרא ״Red Ocean״ (שוק רווי מידי עם פתרונות).
חשוב לשים לב שיש עוד הרבה פרמטרים שצריכים לקחת בחשבון - למשל, מה קורה אם אין מתחרים? מה קורה אם צריך לעסוק בחינוך השוק? איזה עוד אסטרטגיות אפשר לבחון ומשם נוכל להתחיל לעסוק ב GTM (בשפה אנושית - Go To Market) וכמובן, איך אנחנו ניגשנו לשוק עם הפתרון שלנו - אנחנו עוד נדבר על זה כשנדבר בתהליך בניית המוצר.
לפני שנדבר על בניית המוצר והאתגרים הפנימיים בטור הבא אנחנו נדבר על ה מ ש ק י ע י ם! כל מה שרציתם לדעת ומותר לספר.
Co-Founder ו CTO ב Panorays, בוגר ממר״ם ויחידת אופק, אחד ממייסדי עמותת בוגרי אופק, מדבר על טכנולוגיה, סטארטאפים ובעיקר ״הרבה״ :)
מאמרים נוספים