8 דצמבר 2020 | יואב אלטר
כשעקשנות פוגשת יזמות

יואב אלטר, יזם סדרתי, מודה לאל על כך שהוא עקשן. והנה הוא מסביר לנו איפה עקשנות עוזרת לו לנצח. תזהרו לא להתווכח על זה, כי הוא עקשן.

בואו נודה על האמת, יחסי הציבור של "עקשנות" הם לא הכי טובים ולכן לרוב, אנשים נוטים להתייחס לעקשנות כתכונה רעה.

אם נתמקד בעולם היזמות, באופן די מוזר (או לא!), עקשנות נתפסת כדבר טוב ואף יותר מכך, יש הטוענים שעקשנות היא תכונה הכרחית עבור יזמים.

ישנן אינספור דוגמאות לעקשנות שהובילה להצלחה וכמו כן לעקשנות שנגמרה בכשלון חרוץ. אינני מכיר נוסחה מנצחת וקשה מאוד להגדיר מתי עקשנות הכרחית ומתי לא, בואו ננסה לבחון את זה יחד.


עקשנות = נחישות

החלטיות היא דבר הכרחי עבור מנהל או יזם, במהלך הדרך אנו צריכים לקבל אינספור החלטות וחלקן אף מתקבלות על המקום ומאוד מהר, העקשנות במקרה כזה להצמד לתוכנית המקורית או לחזון יכולה בהחלט לסייע. בהרבה מקרים חוסר נחישות ועקשנות מוביל להססנות ודוחה את קבלת ההחלטות ועלול להסתיים בפספוס הזדמנות עסקית.

דוגמא טובה לכך שזכורה לי היטב היא מלפני כמעט עשור, ימים בהם שירותי ענן היו בתחילת דרכם, מספר החברות שהשתמשו בשירותי ענן היה מאוד קטן והיו לא מעט מחקרים שהראו ששירותי הענן יתקשו להתרומם בעקבות בעיות אבטחת מידע. היזמים בחברה בה עבדתי פלירטטו לא מעט עם הרעיון להציע את המוצר שלנו בענן עד שאחד מהם פשוט קיבל החלטה, בלי שאלות מיותרות ובלי לדבר יותר מידי פשוט עשה הכל כדי שנהיה שם...ברגע שהענן התחיל לתפוס תאוצה אנחנו כבר היינו שם ואתם יכולים לדמיין מה זה עשה למכירות ולחברה באופן כללי.


עקשנות = אין ויתורים

אנשים עקשנים נוטים לא לוותר לאנשים בדיון או ויכוח וכמו כן גם כשדברים לא הולכים כמתוכנן הם ממשיכים להתעקש עד שישיגו את מבוקשם.  העקשנים מחוייבים מאוד ויעשו הכל כדי לפתור בעיות, אחרת, זה ימשיך להציק להם.

אצל יזמים עקשנים ניתן לראות שאין פשרות, הם לא מתכוונים לוותר או להסתפק במעט. הם יילחמו ויעשו כל מה שהם יכולים כדי להשיג תוצאות טובות וזה לרוב מה שגם מאפשר להם לכבוש את היעדים. העקשנות מובילה לעיתים קרובות לאמונה שתמיד יש דרך טובה יותר - ובדרך כלל זאת תהיה הדרך של העקשן עצמו.


השפעה מהסביבה

עקשן באופן טבעי לא יושפע כל כך מהר אם בכלל מהסביבה, ברוב המקרים הטיפוס העקשן ינסה למצוא דרכים חלופיות ויצירתיות כדי להתקדם ולהצמד למה שהם מאמינים. עקשנות דורשת אומץ ובטחון, ללכת עם הלב ונגד הזרם זה עניין לא פשוט.

יצא לי לחוות זאת באופן אישי לאחרונה, הובלתי מיזם בעולם הגיימינג כאשר המוצר עצמו הוא פיזי...הפידבק שקיבלתי בהתחלה מהתעשיה הוא שזאת טעות וכל התחום עובר להיות וירטואלי וכמובן אונליין. מבחינתי, החזון היה ברור ולא הייתי מוכן להתפשר וברגע שאנשים התחילו לראות ולהבין איך זה בדיוק יעבוד ומה הולך לקרות הקולות מסביב התחילו להשתנות.

אנשים נוטים להסתכל על הטיפוס העקשן כאי רציונלי או אפילו משוגע, אבל, סיפורי ההצלחה הגדולים לרוב כוללים מחשבה יצירתית - סוג של מורד/ת המסרב/ת להתיישר עם הסביבה.


לסיכום

בראיונות עבודה מבקשים לעיתים מהמועמדים לספר על עצמם ולתת 3 תכונות חיוביות ו 3 שליליות, לדעתכם העקשנים יאמרו שזאת תכונה טובה או לא טובה?
מבחינתי עקשנות היא סוג של Superpower, אבל כמו הרבה תכונות אחרות צריך להשתמש בה בתבונה ובסיטואציות המתאימות.
בתור יזם, אתה חייב לבחור את המלחמות שלך, המחיר של התעקשות על כל דבר ועם כל אחד עלול להיות מאוד כבר - קחו את זה בחשבון!
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.