1 פברואר 2021 | אבי שגיא
מרכז חדשנות ארגוני

מרכזי חדשנות ארגוניים צצים כמו פטריות אחרי הגשם. כולם צריכים חדשנות. איך נכון להקים מרכז חדשנות ארגוני ואיך נכון לנהל אותו. אבי שגיא עושה לנו סדר.

אחת השיטות הרווחות כיום בכדי להתניע פעילות חדשנות בתוך ארגון היא הקמת מרכז חדשנות פנים ארגוני. 
מרכז החדשנות יכול לפעול מתוך מגוון מטרות רבות, כשלרוב הוא מפעיל ומנהל תהליכי אקסלרציה עבור תהליכים פנים וחוץ ארגוניים.
מדוע נכון להקים מרכז חדשנות? וכיצד נכון לנהל אותו?
מנהלי חדשנות יודעים זאת היטב: מאוד קשה למדוד ROI של תהליכי חדשנות. 


החדשנות מכילה בתוכה רמה גבוהה מאוד של אי ודאות, מצריכה ביצוע של ניהול סיכונים מותאם ששונה באופיו מהתנהלות עסקית נומינלית של הארגון. החדשנות אינה נוחה לארגון ובטח שלא למנהל העומד בראשו, ועל כתפיהם מונח האתגר הגדול של לנווט את הארגון בבטחה בשוק התזזיתי, להציג רווחים והתייעלות. החדשנות היא חלק חסר בפאזל, שאנחנו לא יודעים אם ואיך נצליח להשלים אותו. בעידן של היום שהניהול הופך למהודק יותר ויותר והממדים לניהול הופכים למדויקים, מרחב הפעולה מצטמצם מאוד, ואיתו מרחב האפשרויות. התמרון הופך לקשה מרגע לרגע, ובכל הזדמנות הארגון עלול לאבד מכוחו בגלל חוסר תשומת לב או עירנות. בעידן כזה, שהכל אפשרי, הכל קורה, ועסקים יכולים לקום במהירות וליפול ביום אחד, זה עידן שבכלל לא פשוט ליטול סיכונים, ובטח שלא לאפשר לאי ודאות עסקית לתפוס נפח גדול. הנטייה של ארגונים היא לצמצם אותו למינימום ההכרחי, עד למצב שהוא נסתר מהעין. במקרה כזה, הארגון אינו מאפשר מקום לחדשנות, לחקר והזדמנויות חדשות, ולתהליכים שאינם מהודקים, להתקיים. 


בסביבה העסקית בימינו ארגון כזה יתקשה לשרוד לאורך תקופה מכיוון שארגונים באקוסיסטם מייצרים ומנצלים הזדמנויות. במהלך ליווי ארגונים בתהליכי חדשנות אני שומע לא מעט משפטים "אם אני לא אעשה מהלך נועז אני יוצא מהמשחק", "אנחנו מרגישים שחייבים לעשות חדשנות, אם לא נתקדם אנחנו נדרס", "אנחנו לא רוצים להשאר מאחור", ומשפטים כמו "אנחנו רוצים להיות ממש כמוהם, לעשות את המהלכים שהם עושים, להיראות חדשניים כמוהם". כל המשפטים האלה מבטאים תחושות עמוקות של ארגון, ובמיוחד של הצוות הניהולי, להשאר רלוונטיים. בעידן ה-new normal אין אפשרות להשאר סטטי, להתקדם לינארית, ולשרוד לאורך זמן. כולם כבר מבינים את זה.


לכן, אי הוודאות הכרחית למרות שאינה נוחה לנו, לא כמנהלים ולא כארגון. אחת השיטות בכדי לתחום את אי הודאות הזו היא להקים מרכז חדשנות פנים ארגוני. 

מרכז כזה, מראש מוגדר כאזור אי ודאות, בו המטרות העסקיות, ניהול הסיכונים, והתקצוב, מתבצעים אחרת משאר הארגון. 
מרכז חדשנות ארגוני יכול להיות מאוד לא רווחי בתקופות מסוימות בחיי הארגון, ומנגד, יכול לאפשר קפיצות קוונטיות שלא היו מתקיימות בלעדיו. הוא משמש כמקום בטוח לבדיקת ובחינת ה"לא בטוח". מקום שמאפשר לארגון לנסות תהליכים חדשים, לבדוק גבולות, להתנסות בטכנולוגיות חדשות, לאפשר שיתופי פעולה פנים וחוץ ארגוניים ולרכז מאמצים אד הוק עבור אירועי שיבוש.


לא רק, מרכז החדשנות הוא גם המקום להתאמן על חדשנות משבשת, לזהות מגמות חריגות בשוק, להתכונן ליום המחר. הוא המקום, לדוגמא, שנותן מענה מהיר לאירוע של מגה שיבוש כמו הקורונה, הן מבחינה אסטרטגית עסקית והן מבחינת התנהלות פנים ארגונית. זו סיירת מזהה תמורות עתידיות, ארוכות טווח, ומכינה את השטח.

מרכז חדשנות מאפשר לארגון למתג את עצמו כפורץ דרך וחדשן, ובהתאם גם ליצור מרחב הזדמנויות ראוי שכשלעצמו מזין את הארגון בחדשנות חיצונית.

תקצוב מרכז החדשנות נדרש להתקיים באופן קבוע, ולאפשר לו להתקיים גם בתקופות של רווח נמוך. נדרשת הכלה ברמה גבוהה לאי ודאות, סיבולת גבוהה לכשלונות, ובאופן כללי נדרשת סלחנות בפרמטרים רבים ששאר הארגון נמדד בהם באופן קבוע ובדייקנות. מרכז חדשנות הוא המנוע של פעילות החדשנות בארגון, ובכך מאפשר לארגון להתקיים באופן דואלי, ודאות ונומינליות לעומת אי ודאות ושיבוש.


נסכם: מרכז חדשנות הוא ההזדמנות של כל ארגון לנהל את תהליכי החדשנות שלו באופן נכון, לאפשר האצה בוקטורים קיימים והתפתחות לוקטורים נוספים, ובאופן כללי להשלים ולמנף את הפעילות העסקית הלינארית של הארגון.

אבי שגיא, מומחה Open Innovation, חדשנות משבשת וחשיבה המצאתית.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.