1 יולי 2021 | מערכת StartIsrael
להיות יזם זה להיות קצת אחרת

שואלים את עצמכם מה הופך סטרטאפיסטים למה שהם? תוהים האם כל אחד יכול, או שנדרשת לכך אישיות מסוימת? בכתבה הבאה ננסה להצביע על התכונות של יזמים מצליחים ונבין איך אפשר לחזק אותן

בשיתוף לאומי

ההייטק הישראלי גייס בשנת 2020 מעל 10 מיליארד שקל, עם עלייה של כ-20% בהשוואה לשנה הקודמת. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פועלים בישראל בכל רגע נתון מעל 5,000 סטארט-אפים ומדי שנה נרשמת עלייה ממוצעת של 5%. כמו כן, נתונים שפורסמו בחודש מרץ 2019 הראו שמספר האקזיטים באותה שנה עמד על 97 והגיע לסכום כולל של מיליארדי דולר.

על רקע הנתונים לעיל, אין פלא שכל אחד ואחת מאיתנו רוצים לקחת יוזמה ולהקים סטאר-טאפ. בשביל לעשות את זה, כדאי לברר מה באמת הופך סטרטאפיסטים למה שהם ואיזה תכונות הם צריכים:

 

1. התנגדות לזרם המרכזי

יזם מצליח מתנגד באופן טבעי לזרם המרכזי בתחום הפעילות שלו. אם המוסכמות החברתיות מקובלות עליכן, יהיה לכם קשה עד בלתי אפשרי לחשוב מחוץ לקופסא – מה גם שסביר להניח שבכלל לא תחשבו שיש משהו שדורש תיקון.

יתרה על כך, התנגדות לזרם המרכזי היא תנאי בסיסי עבור נטילת סיכונים וניצול הזדמנויות. כמובן שהרבה מאוד יזמים מקימים סטארט-אפ מתוך המערכת וזה לא אומר שאתם חייבים להמר על כל הזדמנות שנקרית בדרככם, אבל החוקים המקובלים אמורים לאתגר ולא לגרום לכם להרגיש בנוח.

 

2. אנטי סוציאליות

מי אמר שאנשים מצליחים הם גם אנשים נחמדים? אם בודקים את הרקע של רוב היזמים הכי מפורסמים בעולם, רואים שיש תלונות חוזרות ונשנות לגבי האופן שבו הם מתנהגים כלפי אנשים אחרים.

בין אם מדובר על חברים, קרובים, שותפים, יזמים וכמובן עובדים, סטארטאפיסט מצליח הוא למראה הצער בדרך כלל אדם שנוטה למרוד בסמכויות וליצור חוסר סדר בכל מקום שהוא מגיע אליו. אז אם לכם תכונה כזו, יהיה לכם קשה מאוד להתלבט.

 

3. אמביציה

כאן כבר מדובר על תכונה שהיא תנאי להצלחה בכל תחום ולא רק בהייטק. בשביל להיות סטארטאפיסט מצליח, חייבים לעבוד קשה ואולי אפילו להרגיש קצת הנאה מעומס קיצוני, מתח, אכזבות ומאמצים. היות ואלו המרכיבים הכי בסיסיים של הצלחה, אין לכם ממש ברירה אלא להתחבר אליהם.

החדשות הטובות הן שאמביציה היא משהו שיכול להתפתח עם השנים. בניגוד לרוב התכונות של יזמים בולטים, כאן מדובר על נטייה שמתדלקת את עצמה: אם אתם עובדים קשה ומתחילים לראות תוצאות, זה יעזור לכם להשתפר ולהשיג מחויבות משאר הגורמים המעורבים.

 

4. סיכונים

דיברנו קודם לכן על נטילת סיכונים, אך האמת היא שמדובר על תכונה שדורשת סעיף נפרד. אם רוצים לבלוט בשוק כל כך תחרותי, אין ברירה אלא לקחת סיכונים. זה מתחיל בנטילת הלוואה לכל מטרה* כבר בשלבים המוקדמים של מחשבה גולמית בלבד על רעיון לעסק, ממשיך עם התחייבות לתוצאות בפני משקיעים וכולל עמידה מול איומים של מתחרים. השאיפה היא כמובן למצוא את שביל הזהב בין סיכון מחושב לבין התנהלות אמוציונאלית, אבל זו עדיין תכונה שאי אפשר להסתדר בלעדיה.

יזמים שתוהים האם יש להם את מה שנדרש כדי להצליח יכולים להתחיל בקטן וליצור שותפויות עסקיות. עם הזמן, סביר להניח שתלמדו במה אתם יותר טובים ובמה פחות, איזה תכונות כדאי לחדד ובאיזה נושאים להתמקד. גם את רומא לא בנו ביום אחד, אז ממש אין סיבה להיבהל וצריך לנסות ללמוד גם מכישלונות.

 

* כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.