22 יולי 2021 | עידו לביא
המדריך המלא ליזם המדוכא - חלק א', בואו נדבר על כישלון

לפני חודשיים, סגרתי את הסטארטאפ שעבדתי עליו בכמעט שנתיים האחרונות ואני עומד בפני דילמה - האם אני יוצא להרפתקה חדשה ומקים עוד מיזם מאפס, או שמא אני לוקח ״צעד אחורה״ ועובד בתור שכיר. אבל קודם, בואו נדבר על כישלון.

אני עידו, בן 31, יזם סדרתי עם שלושה ״כשלונות״ תחת החגורה (וגאה בכל אחד מהם).

לקראת סוף התואר הראשון במדעי המחשב, נפתחה עבורי הזדמנות להצטרף לתכנית Zell במרכז הבינתחומי, הכרתי את יונתן אלדן ובר וולף, והחלטנו להתחיל לעבוד יחד. השתעשענו בכל מיני רעיונות, עד שהחלטנו להתמקד על Arrtu - מערכת שמאפשרת לעסקים קטנים לבנות ולהפעיל בוטים קוליים המבוססים על טכנולוגיית זיהוי קולי ובינה מלאכותית - מאין שירות מענה קולי חכם בקיצור.

בזמן טיסה לארצות הברית, בה הרצנו תכנית פיילוט עם 20 מהלקוחות הראשונים שלנו, התפרצה מגפת הקורונה, שלמעשה סגרה את השוק שלנו. חזרנו ארצה, נכנסנו לבידוד ובוקר אחד, זיו, חבר מהתכנית התקשר אלינו בזום כדי להתעדכן. זיו עלה לשיחה עם משהו מאוד מיוחד - הוא ייצר לעצמו רקע וירטואלי שנראה כמו חדר, אבל עם הלוגו של החברה שלו בפינה. מיד הדבר תפס את העין שלי, ואמרתי לזיו ״אני הופך את זה למוצר״. במשך שלוש שעות, הקמתי דף נחיתה בשם VirtualOffice שנראה כמו אתר אינטרנט משנות ה-90 שכלל שלושה שלבים פשוטים: (1) בחר משרד, (2) העלה את לוגו החברה, (3) שלם $10. עוד לא היה מוצר, בטח לא את ה-Backend - רק Frontend שנראה רע, טופס למילוי פרטים ואופציה לתשלום (וגם זה רק עם PayPal). ב1 לאפריל 2020, העליתי את האתר ל-ProductHunt והלכתי לישון.

בבוקר, זיו התקשר אליי בהתלהבות ״אחי, המוצר שלך מדורג במקום הרביעי במדרג היומי״! מיד פתחתי את האתר וראיתי שיש הזמנות בשווי $2,000, והבנתי שעלינו על משהו מעניין. מאותו היום, הפוקוס שלנו עבר כמעט כולו ל-VirtualOffice. בכל יום חדש, פתחנו את הבוקר בשאלה ״איך עושים דולר אחד יותר מאתמול?״. יונתן בנה את המוצר עצמו מכל מיני פלסטרים של Zapier, Integromat, Google Drive ושלל מוצרים קטנים נוספים, בר העסיק כפר שלם בהודו שיעבוד על SEO בגוגל ו-Backlinks מרחבי האינטרנט ואני התחלתי לפנות ללקוחות שלנו במטרה שיקנו רקעים וירטואליים לכל החברה שלהם. הוספנו Watermark ודחפנו את הרקעים הוירטואליים שלנו לכל מי שדיבר איתנו - חברים, משקיעים, חברות ומרצים מתכנית Zell. אני חושב שאין קרן הון סיכון בארץ שלא קיבלה מאחד מאיתנו מייל עם רקעים וירטואליים במתנה. אפילו במהלך הרצאה של ערן זינמן (monday.com) יונתן שלח לי הודעה ״אחי למה אין לו רקע וירטואלי?״, אז ייצרנו רקע עבורו וניסינו למכור לו בלייב. הוא עוד לא ענה למייל שלי…

נקפוץ קדימה לאזור מרץ 2021 - התאגדנו כחברה בשם V-Labs, גייסנו $50k מקרן ZEP (קרן של תכנית Zell שמשקיעה במיזמים של בוגרי התכנית), התקבלנו לאחד האקסלרטורים הנחשבים בארץ וקיבלנו הצעות להשקעה מכמה קרנות ישראליות נוספות. עברנו למשרדים בהרצליה פיתוח, גדלנו לצוות של שמונה אנשים והשקנו עוד שני מוצרים לשוק (אם כי הם לא כל כך זכו להצלחה). עבדנו עם מעל 50,000 יוזרים מכל העולם, מעל 200 חברות (כולל כמה Fortune 500) והכנסנו מעל $250k במכירות, אבל כצוות, הרגשנו שמשהו לא מסתדר.

הבנו שאמנם הטרנד היה מאוד חזק, (בעיקר כשהשקנו את המוצר) עם הזמן הוא דעך, וניסינו להלביש בעיות שלא מאוד כואבות על שוק שלא ממש מחפש את הפתרון שלנו. ישבנו וחשבנו מה הדבר הנכון לעשות, גם מבחינתם החברה וגם מבחינתנו, והחלטנו שהדרך הטובה ביותר עבורנו היא להמשיך הלאה. לא הורדנו את השאלטר - המוצר שלנו עוד קיים ומייצר כסף, אבל החלטנו להפסיק לבנות את החברה. זהו. זה נגמר.

לסגור חברה זה חרא. באמת. תשאלו כל יזם שחווה את זה. זה מרגיש כמו פרידה מבת זוג - יום אחד זה פשוט נגמר, אתה קם בבוקר ולא יודע מה לעשות עם עצמך. משנתיים סופר אינטנסיביות, בהן הייתי חוזר הביתה בלילה ועוד פותח את המחשב ועובד עד 3 בבוקר, פתאום -בום! אין יותר כלום. אז אתה מתחיל לדבר עם עוד אנשים, לצאת ל-״דייטים״, אבל אתה עוד מתגעגע למה שהיה עד לא מזמן. 

אמרנו שנדבר על כשלון לא? אז האם זה כשלון? חד משמעית, התשובה היא לא. לא ממש לפחות. זה עוד צעד בדרך. עוד אגרוף לפרצוף שגורם לי להבין מה אני יודע, מה אני לא יודע, וכמה דברים אני לא יודע שאני לא יודע. אני חושב שעברתי תהליך טוב יחסית אחרי הסגירה של החברה. להבדיל מפעמים קודמות, הפעם החלטתי שאני לוקח קצת זמן לעצמי כדי לעכל, לעבד ולנוח. ישבתי עם מחברת ופשוט כתבתי את כל מה שעבד וכל מה שלא עבד בדרך שלנו, כדי ללמוד לפעם הבאה. בסוף - וזה משהו שאני חושב שהוא הכי חשוב - האחריות על הכישלון הזה הייתה עלינו, ויותר נכון, עליי. לי בתור מנכ״ל היו שני תפקידים בגדול - להתוות אסטרטגיה ולשמור על החברה בחיים, ולא הצלחתי. ההבנה הזו עם עצמי היא מצד אחד מאוד כואבת, אבל מצד שני גם מאוד בונה.

אז מה הלאה? איך מתקדמים מפה? האם אני יוצא להרפתקה חדשה ומקים עוד מיזם מאפס, או שמא אני לוקח ״צעד אחורה״ ועובד בתור שכיר? עבורי, ההחלטה להיות שכיר לא באה בקלות - ב-9 השנים האחרונות, עבדתי אך ורק עבור עצמי ועם שותפים, אבל לא היה מישהו מעליי. כנראה שמה שאני צריך, בטווח הארוך, היא תקופת לימוד בחברה אחרת כדי ללמוד מאנשים מנוסים יותר, להחשף לתחומים חדשים, וכן, גם לעשות קצת כסף. 

בחלק הבא - ממנכ״ל לשכיר - איך למצוא עבודה בתור אקס-פאונדר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.