18 נובמבר 2021 | עידו לביא
המדריך המלא ליזם המדוכא - חלק ג', פרקטיקה

"לפני חודשיים, סגרתי את הסטארטאפ שעבדתי עליו בכמעט שנתיים האחרונות ואני עומד בפני דילמה - האם אני יוצא להרפתקה חדשה ומקים עוד מיזם מאפס, או שמא אני לוקח ״צעד אחורה״ ועובד בתור שכיר." היום בחלק ג' עידו לביא סוגר את המדריך המלא ליזם המדוכא ומשתף אותנו בחלק שאולי הכי חשוב - הפרקטיקה.

אופטימיזציה אישית

כיזמים, אנחנו רגילים לחבוש הרבה כובעים - מוצר, פיתוח עסקי, מרקטינג, גיוס כספים, גיוס אנשים. בקיצור מלא. אין שום קשר בין הגדרת התפקיד לבין מה שאתם עושים בפועל - אני כמנכ״ל הייתי אחראי על העיצוב הגרפי, הנהלת חשבונות, גיוס עובדים, מכירות ועוד. החלפת הכובעים הזו מאפשרת לנו להבין מה אנחנו אוהבים ומה אנחנו לא אוהבים, ובכך לחלק את העולם לארבעה אזורים - דברים שאתם טובים ולא טובים בהם, ודברים שאתם אוהבים ולא אוהבים.


מן הסתם, התפקידים שמכילים את ה-X הם התפקידים שאתם מתרחקים מהם כמו אש. באופן כללי, כל השורה התחתונה לא מומלצת - אני יחסית טוב בעיצוב גרפי, אבל לא נהנה מזה. אז נכון, בעבר הייתי מעצב מצגות לסטארטאפים אחרים והייתי עושה אחלה כסף, אבל לא היה לי כיף, אז בשביל מה זה טוב?

עכשיו נשאר לבחור בין האופציות שבשורה העליונה, וכאן נכנסת השאלה ״לאן לאפטם?״. אני אישית מכוון לפינה השמאלית העליונה (נהנה אבל לא טוב בזה) - המטרה שלי בתקופה הקרובה היא להפוך לפאונדר טוב יותר וככה אבנה בסיס יותר טוב להקמת המיזם הבא שלי.


מחט בערימת שחת

יופי, בניתם תכנית לתקופה, זיהיתם במה אתם טובים ולאן אתם מאפטמים והבנתם עם עצמכם באיזה סוג חברה אתם רוצים לעבוד, אבל יש כל כך הרבה חברות, איך לעזאזל מוצאים אותן?

אני פירקתי את זה לשלוש קבוצות - חברות שאני כבר מכיר ואוהב (זה קל), חברות שגייסו כסף לאחרונה (גייסו כסף = מגייסות עובדים) וחברות הפורטופליו של הקרנות הטובות בארץ (אחלה ולידציה על טיב החברה). פה מתחיל קצת קיטוט רגליים - מחקר בלינקדאין, Startup Nation Central, ו-Crunchbase הם חלק מהכלים שהשתמשתי בהם. החלטתי שאני מכוון לחברות שגייסו כסף בחצי שנה האחרונה, וכדי לעשות את זה מהר ובקלות, השתמשתי בכלי בשם SimpleScraper כדי לאסוף את המידע מ-SNC ולרכז אותו בטבלה.

לאחר מכן, עברתי על כל חברה וסימנתי האם היא רלוונטית אליי או לא. כך צמצמתי את קבוצת החברות לכ-20 חברות שהייתי שמח להצטרף אליהן, ועברתי לשלב הבא - איך אני מגיע אליהן?


איך מגיעים?

בתור פאונדרים, הרבה מהזמן שלנו מופנה לעבר יצירת קשרים עם משקיעים, יועצים, שותפים ולקוחות. נכון, החברה מתה, אבל הקשרים האלה עדיין קיימים, ואנשים שרצו לעזור לכם בתור פאונדרים ישמחו לעזור לכם גם ברמה האישית. כל מה שצריך לעשות זה לבקש. תשלחו אימייל או הודעה לאנשים הללו ותבקשו את עזרתם, רוב הסיכויים שהם יעזרו לכם בשמחה.

עכשיו, בואו נחלק את העולם לשניים - חברות שגייסו סיד/A וחברות שגייסו B ומעלה. להגיע לחברות הקטנות זה יחסית קל. למנכ״ל שזה עתה גייס כסף יש, בגדול, דבר אחד על הראש - גיוס אנשים. הודעה בלינקדאין בנוסח ״אהלן [מנכ״ל], הייתי שמח לעבוד אצלך״ כנראה לא תעבוד, אבל הודעה מנוסחת היטב כמעט תמיד תעבוד. דוגמא שאני שלחתי בלינקדאין לכמה מנכ״לים של חברות סיד:

Hi [Name]!

{Something personal about the company’s recent activity}

My name is Ido, up to two months ago I was the CEO of V-Labs, until we decided to close.

I am now looking for a startup to grow and learn with, and [Startup] seems like a great place for that!

Would you be available for a cup of coffee next week?

Thanks!

Ido


מתוך שבעה מנכ״לים, חמישה ענו לי, ועם שלושה נפגשתי לקפה (השניים שענו ולא נפגשו לקפה לא גרים בארץ). שניים מהם גם הציעו לי להצטרף לחברה.

עם חברות גדולות יותר זה קצת יותר מורכב - יש תהליכי גיוס בחברה, וככל שהחברה גדולה יותר, כך גם תהליך הגיוס מורכב יותר. לשלוח קורות חיים באתר זה לא הרעיון הכי טוב, אבל אם אתם מכירים VP כלשהו בחברה, תפנו אליו. במידה ואתם לא מכירים אחד, נסו להגיע לאחד מהעובדים הבכירים בחברה, בדגש על כזה שמכר את החברה שלו לחברה המדוברת. אנשים כאלה לרוב יעריכו יזמים יותר ויהיו פתוחים יותר לדבר איתכם. בסוף, if all else fails, תמצאו קשר לאחד העובדים בחברה ותבקשו שיעביר את קורות החיים שלכם. תזכרו, אתם רוצים לדלג כמה שיותר שלבים בתהליך הגיוס.

אופציה נוספת וטובה היא לדבר עם המשקיעים שלכם, או משקיעים שהייתם איתם בקשר. אחד התפקידים של VC הוא לעזור בגיוס אנשים, וקישור ישיר מאחד השותפים למנכ״ל החברה זה אחלה של קיצור דרך. בטבלה שהכנתי יש רשימה של קרנות ישראליות וחברות הפורטפוליו שלהן (אם כי לא מושלמת). כנסו ל-SNC, תמצאו את הקרן האהובה עליכם, תשתמשו ב-SimpleScraper כדי להוציא את המידע על החברות פורטפוליו שלה, ותבינו מה מעניין אתכם. או שפשוט תכנסו לאתר של הקרן ותמצאו את המידע שם. מה שנוח לכם.


לסיכום
 
כשסגרתי את החברה, הייתי בטוח שיקח לי מלא זמן למצוא עבודה. בתכלס? הגעתי למצב שאחרי חודשיים אני עם שלוש הצעות עבודה ביד ולא מצליח להחליט עם איזו אחת ללכת מרוב שהן טובות. אני לא אומר את זה מהתנשאות, אני פשוט באמת מופתע מהמהירות שבה דברים קרו. כמו שאמרתי קודם, זה מבאס לסגור חברה, וזה בסדר שזה מבאס. אני הסתכלתי על מציאת עבודה כאל פרויקט כמו כל פרויקט שהוצאנו לפועל בחברה, ואני מרגיש שעשיתי עבודה לא רעה.

אין ספק שמציאת עבודה היא יותר אומנות ופחות מדע. אני מקווה שהדרך בה נקטתי תוכל לעזור למישהו. אם אתם חושבים שאני אידיוט, אתם כנראה צודקים. שלחו לי אימייל ותסבירו לי למה!אם הצלחתי לעזור איכשהו, גם כן אשמח לשמוע! בכל מקרה, בהצלחה!

מוזמנים לשלוח אימייל ל
[email protected] או לשלוח לי הודעה בלינקדאין.
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.