10 נובמבר 2014 | מירי חרונטמן
סטראט אפ צעיר? בוא תשמע מה יש למדען הראשי להציע לך...

תכניות הסיוע של המדען הראשי נחשבות לאטרקטיביות מאוד עבור יזמים. בראש ובראשונה תכניות אלה מאפשרות למיזם לקבל סכומי כסף משמעותיים, ללא צורך בערבויות וללא מתן equity בחברה.

תכניות הסיוע של המדען הראשי נחשבות לאטרקטיביות מאוד עבור יזמים. בראש ובראשונה תכניות אלה מאפשרות למיזם לקבל סכומי כסף משמעותיים, ללא צורך בערבויות וללא מתן equity  בחברה. בנוסף לכך, ההכרה של המדען הראשי במיזם, הכרה הכרוכה בתהליך בחינה מדוקדק של הטכנולוגיה והשוק, מהווה עבור משקיעים רבים גושפנקא לנאותות המיזם ולסיכויי ההצלחה שלו. בכך, עצם הערכת המיזם ע"י המדען מהווה מעין תהליך של due diligence ומקלה על יזמים רבים לגייס מימון נוסף ממשקיעים פרטיים.

 

חברות קטנות בכלל וסטארטאפים בפרט חשים כי ההתנהלות של גורמים ממשלתיים, ובכללם גם המדען הראשי מוכוונת לעבודה עם ארגונים גדולים ולא עם ארגונים צעירים וקטנים.

 

עם זאת, נראה שבשנים האחרונות משרד המדען הראשי מבין שסטארט-אפים וחברות בראשית דרכן הן חלק מקהל היעד של שירותיו ומנסה להיות קשוב לפחות לחלק מן המצוקות הללו ולתת להן מענה במסגרת מסלול חברות מתחילות. מאמר זה יסקור חלק מן הצרכים היחודיים של מיזמים בראשית דרכם ואת האופן בו תכנית "חברות מתחילות" של המדען הראשי מנסה להתאים את עצמה לצרכים אלה.

 

דוגמה אחת להתמודדויות היחודיות של מיזמים בראשית דרכם היא משך הזמן העובר מהגשת הבקשה ועד לקבלת לאישורה – למיזם קטן אין ברוב המקרים יכולת להמתין לתהליך אישור הנמשך מספר חודשים. למיזם בתחילת דרכו אין אורך נשימה, פעילויות נוספות המכניסות כספים למיזם, רזרבות כספיות ואמצעי מימון אלטרנטיביים, ואישור הבקשה מספר חודשים רב לאחר הגשתה יכול להיות הרה גורל עבור המיזם.

 

בתכנית ''חברות מתחילות'' משך הזמן מהגשת הבקשה ועד למתן התשובה הוא עד חודשיים, מתוך התחשבות בצרכים הייחודיים של מיזמים קטנים.

 

קושי אחר של מיזמים הוא היכולת להשיג משקיעים. כל תכניות המדען הראשי מסייעות ליזם באחוז מסויים מתוך ההוצאות שלו, כאשר לרוב היזם נדרש להביא איתו כבר בשלב ההגשה משקיע שישלים את תמיכת המדען. בנוף הנוכחי של קושי לגייס השקעות בכלל וקושי להשיג השקעות seedבפרט, דרישה כזאת מקשה על מיזמים רבים.

 

בתכנית ''חברות מתחילות'' המיזם מקבל תקופה של חצי שנה בין אישור הבקשה ועד להצגת המשקיע. מאחר ומסלול הבחינה של המדען נחשב למעמיק מאוד והוא מהווה עבור קרנות רבות ומשקיעים פרטיים "חותמת לגיטימציה", ניתנת כאן לראשונה אפשרות ליזם למנף את אישור המדען הראשי לצורך גיוס משקיעים, שיתכן ולא היו נכנסים כמשקיע ראשון ללא הגושפנקא מן המדען והמימון המשלים מהמדען.

 

תוכנית ''חברות מתחילות'' מממנת בעיקר הוצאות מו"פ של החברה, אך משיחה עם גורמים במשרד המדען הראשי נודע לנו כי התוכנית אמורה לעבור בקרוב שיפור, במסגרתו יוכרו סוגים נוספים של עלויות שיווק, מעבר לעלויות השיווק המינימליות המאושרות היום (בעיקר סקרי שוק וכנסים בחו"ל).

 

 

מה כולל מסלול ''חברות מתחילות'':

 

מסלול חברות מתחילות מעניק לסטארט-אפים העומדים בקריטריונים מימון בגובה 50% מסך התקציב שאושר לחברה. מימון זה ניתן בהתאם להתקדמות החברה על פי התקציב (שנבחן כל רבעון ורבעון במהלך התוכנית), ובהתאם להגעה לאבני הדרך בתכנית העבודה המפורטת שאושרה ע"י המדען.

 

גובה התקציב המאושר יכול להגיע עד ל 5 מליון ש"ח הנפרשים על פני שנתיים, לדוגמה אם אושר תקציב של 4 מליון ש"ח, 2  מליון ממנו ימומנו מהמדען ו 2 מליון ממשקיעים.

 

אטרקטיביות המסלול:

 

באקלים ההשקעות הנוכחי בארץ מדובר במימון אטרקטיבי מאוד מכמה סיבות:

 

1. מדובר בתמיכה המוחזרת על ידי תשלום תמלוגים, זאת רק אם החברה הגיעה למכירות.

2. אין צורך לתת למדען הראשי מניות (equity) בתמורה לתמיכה. כלומר, היזמים והמשקיעים אינם מדוללים.

3. גובה השתתפות המדען בתקציב המאושר הוא קבוע – 50% (בהשוואה לקרן המו"פ בה  נע ההחזר  בין 30% ל 50%))

4. קבלת התשובה על אישור הבקשה – תוך חודשיים בלבד.

5. מתן חצי שנה גרייס -  graceלמציאת משקיע למימון משלים למדען.

6. ההוצאות המוכרות כוללות בנוסף להוצאות מו"פ גם הוצאות שיווק ומסחור, כגון פרסום, נסיעות לחו"ל, השתתפות בכנסים ועוד.

 

 

כדי להנות מהתכנית על החברה המבקשת לעמוד בשני סוגים של קריטריונים – קריטריונים להיותה חברה מתחילה וקריטריונים קבועים של המדען הראשי.

 

מהי חברה מתחילה?

 

- בת 3 שנים מקסימום (חברה שקיבלה תמיכה במסגרת תכנית החממות יכולה להגיש את הבקשה אך ורק בשנה שלאחר סיום התמיכה).

 

- החברה לא קיבלה בעבר תמיכה מהמדען הראשי למעט תכנית החממות או תכנית תנופה

 

- היקף המכירות אינו עולה על חצי מליון ש"ח בשנה

 

- היקף ההוצאות עד הגשת התוכנית (למו"פ, שיווק ומכירות) נמוך מ 3 מיליון ש"ח (לחברות בתחום מדעי החיים ולכאלו שקיבלו מימון בתכנית החממות יש הקלות ספציפיות ומותר להן להוציא סכומים גדולים יותר).

 

- החברה גייסה עד הגשת התוכנית פחות מ 2 מליון ש"ח (או פחות מ 4 מליון ש"ח לחברה בתחום מדעי החיים), לא כולל מימון במסגרת תכנית החממות

 

- החברה אינה מקבלת תמיכה אחרת, מקבילה מן הממשלה

 

- החברה אינה כמובן אינה בתהליכי פירוק

 

- אחריות חברתית: העסקת העובדים בחברה חייבת להיות הוגנת. 

 

קריטריונים של המדען הראשי:

 

- המוצר חייב להיות חדשני (תהליך של פטנט עוזר מאוד לבסס את חדשנות המוצר).

 

- יש להראות שלמוצר יש שוק. חשוב לבסס את הנתונים על מחקרים מקצועיים. 

 

- על התוכנית והתקציב להיות מפורטים עד כמה שאפשר, כולל שעות ועלויות כח אדם לכל שלבי הפיתוח, עלויות קבלני משנה (עדיף תוך התבססות על הצעות מחיר מקבלני משנה) וכו'.

 

- יש להציג מודל עסקי ותחזית מכירות מפורטת ל- 3 שנים לפחות.

 

- יש להציג תוכנית ייצור ושיווק מפורטת.

 

- על התאגיד להיות רשום בעת הגשת הבקשה.

 

על האטרקטיביות של התכנית מעיד השיעור הגבוה של חברות שהגישו בקשה במסגרתה. כבר בשנה הראשונה לפעילות התכנית (2013) הוגשו במסגרתה 138 פרוייקטים, מתוכם אושרו 72 (המהווים 52%).

 

הסכום הכולל של הבקשות שהוגשו ב 2013 היה  534 מיליון ₪, והמימון לבקשות שאושרו עמד על 156 מיליון ₪, והתקציב הממוצע שאושר לפרויקט הינו 2.2 מיליון ₪.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.