21 יוני 2015 | חני הללה ודב אינגבר
איך מתגמלים את העובדים שלא בשכר מזומן?

כיצד נהוג לתגמל עובדים ויועצים? צורת התגמול הרגילה והנפוצה של גוף עסקי היא לשלם שכר בכסף עבור שירותים המספקים עובדים ויועצים. אך כשמדובר בחברת סטארט-אפ, יעדיפו בעלי העסקים במקרים רבים לצמצם את קצב שריפת המזומנים המוגבלים.

כיצד נהוג לתגמל עובדים ויועצים? צורת התגמול הרגילה והנפוצה של גוף עסקי היא לשלם שכר בכסף עבור שירותים המספקים עובדים ויועצים.

 

אך כשמדובר בחברת סטארט-אפ, יעדיפו בעלי העסקים במקרים רבים לצמצם את קצב שריפת המזומנים המוגבלים.

 

חברות סטארט-אפ מאמצות דרכי תגמול שונות לעובדים וליועצים שאינן כרוכות בהוצאת תזרים מזומנים מידי אלא בתשלום בשווה-כסף בעתיד. תשלומים עתידיים המותנים בתוצאות גם יתרמו למידת המוטיבציה וההזדהות הארגונית של העובד או היועץ המתוגמל.

 

מהן אפשרויות התגמול החלופיות העומדות בפני סטארט-אפ?

 

1. ESOP – Employee Stock Option Plan

 

תוכנית אופציות מקנה לעובדים אפשרות ליהנות מהשבחת שוויה של החברה המעסיקה אותם, השבחה שהם תורמים לה.

 

לחברה, מצד שני, מוקנית האפשרות להקטין את עלויות השכר השוטפות שלה. בתוכניות אלו החברה מקצה לעובדיה אופציה לרכישת מניות.

 

בדרך-כלל כמות המניות שהעובד יכול לרכוש (מימוש האופציה שהוענקה לו) הולכת ומצטברת לאורך תקופה של כמה שנים. תקופת הבשלה זו של האופציות נקבעת מראש למועדים מסוימים (מועד המימוש) ובמחיר קבוע מראש (מחיר המימוש).

 

2. בונוסים המותנים בתוצאות

 

כאשר החברה רוצה להתאים את תגמול עובדיה ויועציה לאמצעים העומדים ברשותה, באפשרותה לקבוע מדיניות של בונוסים המותנים בתוצאות.

 

כלומר, במקום לקבוע מדיניות העלאת שכר בכל תקופה מסוימת ניתן  לקבוע זיקה בין הגידול בשכר לבין תוצאות החברה. כך, כאשר החברה בצמיחה ויש בידה אמצעים היא משלמת בונוסים לעובדים וכאשר החברה ב"צרות", תשלומי השכר שלה פוחתים. 

 

3. ESPP - Employee Stock Purchase Plan

 

בתוכנית זו, הרלבנטית לחברות שמניותיהן נסחרות בבורסה, העובד מפריש במשך תקופה קבועה, לרוב חצי שנה, סכום חודשי קבוע ממשכורתו ל"קופה" האחראית בתום אותה תקופה לקנות עבורו מניות בהנחה ממחיר המנייה בשוק. לרוב המניה נרכשת בהנחה של בין 10%-15% ממחיר המניה בבורסה.

 

4. אופציות פאנטום

 

תכנית זו כוללת הטבה לעובדים שלא בצורת מניות בחברה, אלא בצורת שווי עליית הערך של המניות. העובד מקבל בתאריך מאוחר תשלום מזומן בשווי המניות שהיה מקבל עבור אופציה רגילה. אמנם מדובר בהוצאה במזומן אך התשלום הינו עתידי בהתאם לתנאי האופציות.

 

5. הטבות שכר

 

המעביד יכול לשקול מגוון הטבות שכר שאינן כרוכות בתשלום מידי במזומן כגון הגדלת השקעות לימי חופשה, מחלה וכדומה. כמו כן, ניתן להקנות לעובד תמורה הכרוכה בהטבות מס כמו ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח חיים, תכניות פנסיוניות.

 

מהם היתרונות של התגמולים שלא בשכר?

 

מלבד היתרון הגלום בחסכון בתזרים המזומן, ישנן נקודות מבט נוספות לשיטות תגמול של אופציות.

 

1. שיתוף העובדים בהצלחות החברה

 

כאשר מתגמלים את העובד ביחס ישיר לשווי המניות, מתחזקת הזהות בין מטרות העובד להצלחת החברה. זהות האינטרסים בין החברה לעובד מעודדת את רמת המוטיבציה של העובד בעבודתו בחברה.

 

2. היבטי חשבונאות והטבות מס

 

בפרסומים החשבונאיים ובפקודת מס הכנסה קיימת התייחסות רחבה בקשר לתוכניות תגמול מבוססות מניות. על יזם השוקל תכניות תגמול אלו, להפעיל את שיקוליו גם בהתאם להוראות החשבונאות והוראות המס הרלוונטיות העשויות להשפיע משמעותיות על הרווח החשבונאי של החברה ולהשליך על תוצאת המס.

 

3. שימור עובדים

 

שיטות התגמול האמורות מאפשרות לשמור על מצבת העובדים לזמן ארוך, שכן לעיתים התגמול כולל הטבה בעלת תנאים, כגון השלמת פרק זמן של העובד בחברה וכדומה. אם ברצונם של העובדים לממש את ההטבות הניתנות להם, עליהם להתמיד לאורך זמן בעבודתם בחברה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.