3 דצמבר 2015 | רונן פריימן
5 דברים שעליכם להקפיד עליהם לשם השקת אפליקציה מוצלחת

ברוב המקרים, גם אפליקציות מדהימות לא מקבלות את תשומת הלב הראויה להן, והן נקברות בחנויות האפליקציות יחד עם עוד 1,400,000 אפליקציות אחרות שאף אחד לא רואה. במידה ואתם לא רוצים שהאפליקציה שלכם תהיה עוד אחת מאותן מיליוני אפליקציות שלא זוכות לחשיפה ותשומת לב, הנה מספר עצות שיעזרו לכם לקבל את תשומת הלב המגיעה לאפליקציה שלכם.

 

אם נתחיל מהסוף, לבנות אפליקציה שנראת טוב ועובדת זה החלק הפשוט. אם בחרתם עובדים טובים או בית תוכנה בצורה נכונה, רוב הסיכויים שתצליחו! (במידה ואתם עדיין מתלבטים איך לבחור בית תכנה, כדאי לכם להציץ במאמר הזה).

בית תוכנה רציני ילווה אתכם לאורך כל התהליך, החל מהגדרת המוצר, דרך אפיון חוויות המשתמש של האפליקציה ועד לעיצוב והפיתוח של המוצר עצמו. ובסוף התהליך תהיה לכם אפליקציה שנראית מדהים ועובדת בצורה מושלמת. הבעיה היא שברוב המקרים, גם אפליקציות מדהימות לא מקבלות את תשומת הלב הראויה להן, והן נקברות בחנויות האפליקציות יחד עם עוד 1,400,000 אפליקציות אחרות שאף אחד לא רואה.

 

 

במידה ואתם לא רוצים שהאפליקציה שלכם תהיה עוד אחת מאותן מיליוני אפליקציות שלא זוכות לחשיפה ותשומת לב, הנה מספר עצות שיעזרו לכם לקבל את תשומת הלב המגיעה לאפליקציה שלכם:

 

 

1.     הרגע הזה בו המשתמש רואה את האפליקציה שלכם בפעם הראשונה

אל לנו לזלזל במפגש זה, למרות שזה נשמע מפגש טריוויאלי וכולם עושים את אותו דבר.

יותר מדי אפליקציות דורשות כבר בנקודת המפגש הראשונה עם המשתמש רישום או התחברות לאפליקציה, כך שלפני שהמשתמש מקבל הזדמנות לחוות את המוצר, נדרש ממנו להתחבר לאפליקציה.

גם אם כניסה לאפליקציה נראית כמו תהליך פשוט יחסית (פייסבוק, טוויטר וכו'), ואתם שואלים את עצמכם - כולם עושים את זה, אז למה לא אני…. זו עדיין לא סיבה לעשות את זה. הדרישה הזאת לעיתים רבות מעצבנת וגורמת למשתמשים רבים להרים גבה עוד לפני שהם מחוברים לאפליקציה שלכם. חוסר ההבנה הזאת מובילה גם לטעויות נוספות שאנשים עושים בזמן תכנון המוצר שלהם. אתם חייבים לזכור כי המשתמשים באפליקציה משתמשים בטלפון הנייד שלהם, ולכן הקשב שלהם לאפליקציה יחסית נמוך וחוסר הסבלנות שלהם בשמיים.

המחסום הקטן ביותר שעומד בדרך של המשתמש אל החוויה יגרום לכך שהמשתמש יפסיק את השימוש באפליקציה וימחק אותה.

 

 

2.      התגנבות הפיצ'רים

וואו, זה נשמע כל כך גרוע בעברית… אז ברשותכם אכתוב כאן את המונח באנגלית Feature creep .

בפועל אנחנו מדברים על אחת הסכנות הגדולות ביותר של כל מיזם - היזמים מוסיפים פיצ'ר ועוד פיצ'ר ועוד ועוד, רק כדי להגיע ל"מוצר המושלם" ואף פעם לא מגיעים למוצר שניתן מבחינתם לשחרר. חשוב מאוד לזכור מה המוצר שלכם באמת עושה, וחשוב לשמור על פשטות.

יש הרבה מה לומר לזכות אפקטיביות של ממשק משתמש המתוכנן היטב. ממשק המשתמש שלכם צריך להתאפיין בשני מאפיינים עיקריים: מאורגן וקל. הנושא הזה חוזר לחוסר הסבלנות של משתמשי טלפונים חכמים. משתמש שלא יכול להבין איך לגשת לפיצ'ר ספציפי, או איך לבצע פעולה כזאת או אחרת, ירגיש אי נוחות, יתעצבן מייד - ואז שוב האפלקציה שלכם בסכנת מחיקה.

במידה ואינכם מנהלי מוצר וזה לא המקצוע שלכם - מומלץ לקרוא את הכתבה - ניהול פרויקטים מול ניהול מוצר, מה יותר נכון לפרויקט שלי? חשוב בשלב הזה לא להתבייש לפנות ולקבל את עצת "המומחים", כל מי שמעורב בפרויקט שלכם רוצה שהוא יצליח וישמח לעזור.

 

צריך לזכור עבור מה האפליקציה נועדה. עליכם לחשוב מה הפונקציות החשובות ביותר של האפליקציה שלכם,  ולעשותן בולטות וזמינות. המשתמשים שלכם לא רוצים לבזבז זמן בכדי להבין איך להשתמש בפיצ'רים הבסיסים של המוצר שלכם, לכן עליכם לארגן אותם לקטגוריות אינטואיטיביות, ולשים אותן במקום ברור ונגיש.

 

 

3.      שיווק

זה נשמע לרובכם מובן מאליו, אולם בפועל - לרוב המיזמים החדשים אין ממש תוכנית שיווקית מוסדרת. קל לשכוח שאנשים אחרים (שאינם חלק מהתהליך הפיתוח שלכם), צריכים גם כן להתלהב מהמוצר שלכם. הם צריכים לדעת מה האפליקציה עושה, האם כדאי להוריד אותה, ואולי אפילו לשלם בעבורה.

 

בניגוד לדעה הרווחת כיום, לפיה "כשהמוצר יהיה באוויר נתחיל את השיווק", בפועל, מומלץ להתחיל את השיווק הרבה לפני שאתם משיקים את האפליקציה שלכם.  כדאי להתחיל לבנות את ההתרגשות ברשתות החברתיות, ואפילו להקים כבר בשלב הזה עמוד נחיתה ולהשקיע ב SEO שלכם - משהו שתמשיכו לנצל לאורך הדרך.

מומלץ גם לאתר את מובילי הדעה הרלוונטיים לתחום שלכם מוקדם ככל האפשר, לנסות לגרום להם לשחק קצת עם היישום או אפילו עם האפיון עצמו, ובכך להגדיל את השיווק מפה לאוזן ולקבל פידבק רלוונטי בשלב מוקדם מאוד.

ברור שהפעילויות הללו לא יעניינו את כולם, אבל התחלת השיווק מהר ככל האפשר תעזור לכם למקד את קהל היעד שלכם ולפתור כבר מההתחלה את ההתנגדויות מצד קהל המטרה.

לפני שחרור האפליקציה לאוויר, שווה לנסות ולארגן יחסי ציבור וכתבה. הרבה מיזמים מתעכבים בשלב הראשון בגלל הלוגו והשם. אמנם הזהות המותגית חשובה לאין שיעור, אבל בשלב שבו אין לכם מוצר או לקוחות - הזהות פחות חשובה מכפי שנדמה לכם. אל תתנו לזה לעצור אתכם - רוצו קדימה. יחד עם המשתמשים הראשונים, תתחלנה להגיע גם העצות ואז תוכלו להסגר סופית על השם ועל הלוגו.

 

 

4.      וויראליות

וויראליות וגיימיפיקציה הן ה – BUZZ WORD החדשות.

פלטפורמה מרכזית ביצירת באז לאפליקציה שלכם היא שליחת הזמנות. בעידן של רשתות חברתיות, אנשים אוהבים לשתף את החברים שלהם עם מידע שהוא שימושי, כיפי, ייחודי - דברים שיגרמו להם להראות מגניבים ומיוחדים. יש לתכנן את המערכת שלכם כדי שתאפשר וויראליות, אבל כדברי המשפט המפורסם, וויראליות עולה הרבה כסף!
השילוב בין מוצר הבנוי ומתוכנן נכון לוויראליות או גיימיפיקציה, יחד עם שיווק נכון שמעצים תכונות אלו, יגרמו לכדור השלג להתחיל להתגלגל.
בפועל, אין צד אחד ללא השני. גם אם המוצר שלכם מתוכנן בצורה מושלמת לוויראליות, ללא שיווק נכון לא תצליחו להתחיל ולגלגל את כדור השלג. לחילופין, גם אם השיווק שלכם מדהים אבל המוצר לא כל כך ויראלי, כדור השלג לא יתגלגל.

 

 

5.      מוצר מוגמר

צריכים להיות מוכנים לכך שבמציאות של ימינו, בכל הקשור לאפליקציות סלולריות ואפליקציות ווב, אין באמת כזה דבר שנקרא מוצר מוגמר. הכי טוב שאפשר לעשות הוא לשמור על האפליקציה שלכם מעודכנת, ועובדת.

זה נשמע מאוד פשוט, אבל בפועל מדובר במשימה די מורכבת: עליכם לדאוג שהתוכן באפליקציה כל הזמן יהיה חדש ורלוונטי, עליכם לחדש את המוצר טכנולוגית ועיצובית, עליכם להכניס פיצ'רים חדשים ולוותר על פיצ'רים ישנים שאף אחד לא משתמש בהם. זה מצריך מכם כיזמים להיות מוכנים לכך, כי נכנסתם לתהליך שינויים אין סופי שמטרתו אחת - לייצר מוצר שהמשתמשים שלכם צריכים ואוהבים להשתמש בו.
 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.